Εδώ και χρόνια οι δύο προφανείς επιλογές που έχει κάποιος αναφορικά με το καύσιμο του αυτοκινήτου είναι δύο:

Το αρχέγονο δίλημμα μεταξύ βενζίνης και diesel.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν τον τρίτο πόλο, όμως έχουν ακόμα δρόμο για να φτάσουν σε δημοφιλία τις παραδοσιακές δυνάμεις.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά βρίσκονται ακόμα πίσω αν και τελευταία έχουν αρχίσει να κάνουν πιο αισθητή την παρουσία τους, ειδικά μέσα από τα κίνητρα αγοράς που δίνει η χώρα.

Κάπου εδώ μπαίνει το φυσικό αέριο CNG.

Μια ματιά στις αγγελίες των μεταχειρισμένων φανερώνει πως υπάρχει μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων εξοπλισμένων με φυσικό αέριο. Απολύτως λογικό, καθώς στην υφήλιο κυκλοφορούν πάνω από 15 εκατομμύρια οχήματα CNG.

Για αυτό και σε αυτό το άρθρο αναλαμβάνουμε να ξεδιαλύνουμε κάθε απορία σχετικά με το φυσικό αέριο και να δούμε εάν και κατά πόσο η αγορά του αξίζει ως εναλλακτική επιλογή για εσένα που αναζητάς την οικονομία κίνησης!

Τι είναι το CNG;

Το Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο (CNG) είναι ένα ορυκτό καύσιμο, που προκύπτει από τη συμπίεση του φυσικού αερίου σε λιγότερο του 1% του αρχικού του όγκου, καθιστώντας εφικτή την αποθήκευση μεγάλων ποσοτήτων σε μικρό χώρο (κυλινδρικές φιάλες). Θεωρείται το πλέον καθαρό ορυκτό καύσιμο και η καύση του παράγει 20% – 29% λιγότερες αέριες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Η χαμηλή τιμή πώλησης και η μέτρηση του σε κιλά και όχι σε λίτρα είναι οι κύριοι παράγοντες που ώθησαν την αγορά να στρέψει το ενδιαφέρον της προς αυτή την κατεύθυνση. Μία ενδεικτική τιμή -πριν από την έλευση του κορονοϊού- είναι τα 0,89€/κιλό.

Η ενεργειακή απόδοση ενός κιλού φυσικού αερίου ισοδυναμεί με 1,5 λίτρα βενζίνης, 1,3 λίτρα diesel και 2 λίτρα υγραερίου. Πετυχαίνουμε δηλαδή 50% καλύτερη κατανάλωση σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και 30% σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα. Αυτοί οι αριθμοί, σε συνδυασμό με το χαμηλό κόστος, δημιουργούν ένα ελκυστικό και άκρως οικονομικό σύνολο.

Διαφορές σε ένα Αυτοκίνητο με Φυσικό Αέριο και σε ένα με Υγραέριο

Δεν είναι λίγος ο κόσμος που συγχέει ή μπερδεύει τα δυο καύσιμα.

Καταρχάς η ονομασία:

  1. Φυσικό αέριο = CNG (Compressed Natural Gas)
  2. Υγραέριο = LPG (Liquid Petroleum Gas)

To CNG είναι το γνωστό μας φυσικό αέριο, που χρησιμοποιούμε για την θέρμανση των σπιτιών. Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και αποθηκεύεται συμπιεσμένο στα 200 με 300 bar (εξ ου και το “compressed”).

Το LPG επίσης είναι το γνωστό μας υγραέριο, που συναντάμε σε δεξαμενές τοποθετημένες συνήθως στα πορτμπαγκάζ των αυτοκινήτων. Η σύστασή του απαρτίζεται από ένα μίγμα μεθανίου και βουτανίου, χωρίς να λείπουν το βουτυλένιο και το βουτάνιο, συμπιεσμένα μεταξύ 5 και 7 bar.

Το φυσικό αέριο χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά καθαρή καύση, λόγω της διατήρησής του σε αέρια μορφή υπό πίεση.

Η διαφορά του αυτή από το υγραέριο εμποδίζει την αποθήκευση σε μεγάλες ποσότητες σε δεξαμενές. Έχει υψηλό αντικροτικό βαθμό ύψους 130 οκτανίων, καθιστώντας το ιδανικό καύσιμο για κινητήρες υψηλής συμπίεσης.

Μπορεί οι χώροι αποθήκευσης του CNG να είναι μικρότεροι, ωστόσο η καλύτερη απόδοση εξασφαλίζει χαμηλότερη κατανάλωση μέχρι και 40% συγκριτικά με το LPG, ισοσκελίζοντας με το παραπάνω την μικρότερη ποσότητα.

Τα θετικά συνεχίζονται στον χώρο αποσκευών, ο οποίος μένει πρακτικά ανεπηρέαστος στην εγκατάσταση φυσικού αερίου (συνήθως μπαίνει στον χώρο της ρεζέρβας ή του κιτ επισκευής).

Πόση αυτονομία μου εξασφαλίζει το φυσικό αέριο;

H σωστή ερώτηση είναι η εξής:

Πόση ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ αυτονομία μου εξασφαλίζει το φυσικό αέριο;

CNG και βενζίνη ή CNG και diesel λειτουργούν συνδυαστικά.

Μπορείς, βέβαια, να γεμίζεις μόνο φυσικό αέριο, όμως το μικρότερο ρεζερβουάρ θα σε στέλνει συχνότερα σε κάποιον από τους λίγους σταθμούς ανεφοδιασμού.

Αντίθετα, αν φουλάρεις φυσικό αέριο μαζί με το παραδοσιακό καύσιμο, δεν αποκλείεται να μην χρειαστεί επίσκεψη σε πρατήριο για 1.000 χιλιόμετρα!

Εξαρτάται πάντα και από το στυλ οδήγησης, καθώς αν είσαι “γρήγορος” το μικρό ντεπόζιτο (20-25 κιλά μάξιμουμ) CNG εξαντλείται με συνοπτικές διαδικασίες.

Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Έστω ότι έχουμε ένα ρεζερβουάρ βενζίνης 40 λίτρων και ένα φυσικού αερίου 20.

Το πρώτο θα γεμίσει με περίπου 64 ευρώ (στο 1.6€/λίτρο η μέση τιμή της αμόλυβδης) και το δεύτερο με 18 ευρώ (0.89€/λίτρο, όπως είπαμε).

Συνδυαστικά μπορούμε να πλησιάσουμε τα 1.000 χιλιόμετρα χωρίς ανεφοδιασμό, με περίπου 80 ευρώ. Ή αλλιώς, για να μείνουμε αποκλειστικά στα του φυσικού αερίου, διανύουμε 100 χιλιόμετρα με 3-4 ευρώ.

Καθόλου άσχημα.

Που βρίσκουμε όμως πρατήρια φυσικού αερίου;

H αλήθεια είναι ότι δεν είναι τόσο εύκολο να ανεφοδιαστούμε με CNG όσο το να βρούμε βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης σε ένα απλό πρατήριο καυσίμων. Στις μεγάλες πόλεις, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, είναι εφικτό να βρει κάποιος τον τρόπο να γεμίσει τις φιάλες του με φυσικό αέριο, όμως σε ένα ταξίδι θα πρέπει από πριν να γίνει έρευνα για σταθμούς σε σχετικά μεγάλες πόλεις όπως η Λαμία, η Λάρισα ή ο Βόλος.

Υπάρχουν διαφορές στην οδήγηση;

Το φυσικό αέριο είναι πιο ήσυχο στην λειτουργία του -ειδικά σε σύγκριση με το πετρέλαιο- όμως η έκρηξη του καύσιμου μίγματος που εξασφαλίζει στον θάλαμο καύσης, είναι χαμηλότερης έντασης.

Αυτό σημαίνει ότι αν επιλέξεις βενζίνη ή πετρέλαιο μετά το φυσικό αέριο (η συντριπτική πλειοψηφία των εγκαταστάσεων CNG παρέχουν τη δυνατότητα εναλλαγής μεταξύ των καυσίμων), ενδέχεται να αποκομίσεις την αίσθηση πως ξαφνικά ο κινητήρας κέρδισε (ή έχασε) περί τα 20 άλογα.

Είναι “καθαρό” καύσιμο το φυσικό αέριο;

Ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο εξοπλισμένο με φυσικό αέριο είναι ό,τι καθαρότερο μπορείς να αγοράσεις μετά τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά μοντέλα.

Εκπέμπει έως και 77% μικρότερη ποσότητα μικροσωματιδίων σε σχέση με έναν πετρελαιοκινητήρα, 11% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (τα περιβόητα CO2) και 90% οξειδίων του αζώτου!

Επίσης δεν μπορεί να νοθευτεί, καθώς παρέχεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς κατευθείαν από το εθνικό σύστημα μεταφοράς στα πρατήρια.

Στα πιο καινούργια μεταχειρισμένα, αυτό μεταφράζεται σε ιδιαίτερα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, που μετά βίας ξεπερνούν τα 100 ευρώ (σε αρκετές περιπτώσεις). Αρκεί να είναι εργοστασιακή η μετατροπή, ώστε να αναγράφονται οι μειωμένες εκπομπές ρύπων στην άδεια κυκλοφορίας.

Το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που θεωρούνται ιδιαίτερα καρκινογόνες ουσίες.

Είναι ασφαλές καύσιμο;

Η συγκεκριμένη ερώτηση εμπίπτει στην κατηγορία της απορίας που άνοιξε το άρθρο. Στη σύγχυση, δηλαδή, του φυσικού αερίου με το υγραέριο.

Tο φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και σε περίπτωση διαρροής απλά διαφεύγει προς τα πάνω, διαστέλλεται και διαλύεται στην ατμόσφαιρα. Όπερ σημαίνει πως δεν υπάρχει το παραμικρό ενδεχόμενο έκρηξης στο απευκταίο σενάριο οπίσθιας σύγκρουσης.

Μειονεκτήματα αυτοκινήτου με φυσικό αέριο

Εκτός από τη δυσκολία στον ανεφοδιασμό, μπορούμε με σιγουριά να αναφερθούμε και σε άλλα μειονεκτήματα του καθαρού αυτού καυσίμου.

Ένα από αυτά είναι το κόστος είτε εργοστασιακά, της επιπλέον τιμής σε σχέση με το αντίστοιχο μοντέλο diesel ή βενζίνης, είτε της μετατροπής του οχήματος στην πορεία της συμβίωσής μας.

Επιπλέον, οι φιάλες αποθήκευσης CNG είναι κατασκευασμένες από χαλκό για λόγους ασφαλείας και προσδίδουν αρκετό βάρος στο όχημα μας. Σε συνδυασμό με την έτσι και αλλιώς μειωμένη απόδοση του κινητήρα λόγω διαφορετικής καύσης του φυσικού αερίου, έχουμε ένα πακέτο που δεν μπορούμε να πούμε ότι βοηθάει και πολύ στον τομέα των επιδόσεων.

Οι φιάλες αυτές σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν τοποθετηθεί σε σημείο τέτοιο που αντικαθιστούν τη δεξαμενή καυσίμου, ενώ άλλες φορές (ειδικά σε after market τοποθέτηση) θα «κλέψουν» σημαντικό διαθέσιμο χώρο από το πορτ-μπαγκάζ του αυτοκινήτου μας.

Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι μείγμα υδρογονανθράκων (το βασικό συστατικό του φυσικού αερίου) είναι μία από τις πλέον καθαρές και οικονομικές λύσεις μεταξύ των άλλων γνωστών καυσίμων.

Τελικά αξίζει να αγοράσω αυτοκίνητο με φυσικό αέριο;

Εάν μιλούσαμε για καινούργιο αυτοκίνητο, θα υπήρχε το επιχείρημα του αυξημένου κόστους κτήσης (όπως επισημάναμε και παραπάνω) και του απαιτούμενου ετήσιου αριθμού διανυθέντων χιλιομέτρων, που εξασφαλίζουν την απόσβεσή του.

Η μετατροπή κοστίζει γύρω στις 1.500-2.000 ευρώ. Δηλαδή, με τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων και το προαναφερθέν παράδειγμα της αυτονομίας, χρειάζονται κοντά στις 20.000 χιλιόμετρα για να γίνει η απόσβεση.

Στα μεταχειρισμένα, ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό από την αξία της μετατροπής (εργοστασιακής ή μη) απορροφάται από την απαξίωση.

Οπότε δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος που να σε εμποδίζει από την αναζήτηση ενός αυτοκινήτου που κινείται με την χρήση φυσικού αερίου!

Ποια μοντέλα υπάρχουν στην αγορά;

Mε aftermarket μετατροπή, όλα.

Ωστόσο, ας πάμε να δούμε μερικά παραδείγματα αυτοκινήτων που διαθέτουν εργοστασιακά τη δυνατότητα να καταναλώσουν CNG:

VW Polo 1.0 TGI

Εξοπλισμένη με την υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του τρικύλινδρο κινητήρα βενζίνης των 999 κ.εκ. και με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, η έκδοση ΤGI του VW Polo χρησιμοποιεί -όπως και το Volkswagen eco up!- το φυσικό αέριο ως κύριο καύσιμο.

Υπάρχει, βέβαια, και δεύτερη μικρή δεξαμενή για την αμόλυβδη βενζίνη που χρησιμοποιείται για την εκκίνηση του μοτέρ αλλά και για ώρα ανάγκης.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 3,8 κιλά/100 χιλιόμετρα
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 600 χιλιόμετρα
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 93 γρ./χλμ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 251 λίτρα
ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ: 17.400 ευρώ

Δείτε μεταχειρισμένα VW Polo

 

Seat Arona

Το Seat Arona 1.0 TGI κινείται με τον τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 999 κ.εκ. το οποίο για την περίσταση αποδίδει 90 ίππους και 160 Nm ροπής. Εφοδιάζεται με δοχεία φυσικού αερίου χωρητικότητας 14,3 κιλών και με βοηθητικό ρεζερβουάρ βενζίνης χωρητικότητας μόλις 9 λίτρων.

Με λίγα λόγια το συγκεκριμένο Arona έχει αυτονομία σε ταξίδι 376 χιλιόμετρα, ενώ με χρήση βενζίνης προστίθενται περίπου άλλα 155 χιλιόμετρα.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 3,8 κιλά/100 χιλιόμετρα
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 531 χιλιόμετρα
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 104 γρ./χλμ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 282 λίτρα
ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ: 16.905 ευρώ

Δείτε μεταχειρισμένα Seat

 

Fiat Panda 0.9 CNG

Στην έκδοση φυσικού αερίου, την κίνηση του μικρού Fiat Panda φροντίζει ο δικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 875 κ.εκ. ο οποίος αποδίδει 80 ίππους και 140 Nm ροπής έχοντας στο πλευρό του ένα μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 3,1 κιλά/100 χιλιόμετρα
ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 1000 χιλιόμετρα
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 104 γρ./χλμ.
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 200 λίτρα
ΤΙΜΗ: 13.260 ευρώ

Δείτε μεταχειρισμένα Fiat

 

Επίσης υπάρχουν και τα εξής μοντέλα:

  • Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI                    
  • Audi A4 Avant g-tron 2.0 TFSI
  • Audi A4 Avant g-tron 2.0 TFSI
  • Audi A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Punto 1.4 CNG                                                
  • Fiat 500L 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Qubo 1.4 CNG                                                      
  • Fiat Doblo 1.4 T-JET CNG
  • Mercedes B 200 c                                                              
  • SEAT Mii 1.0 Ecofuel
  • SEAT Ibiza 1.0 TGI                                                                
  • SEAT Leon 1.4 TGI
  • Skoda Citigo 1.0 G-TEC                                      
  • Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC
  • VW eco up! 1.0                                                                        
  • VW Polo 1.0 TGI
  • VW Golf 1.4 TGI                                                            
  • VW Caddy Van 1.4 TGI

 

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!

Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου!

Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.

Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.

Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!

Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!
Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!