Η συζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνεται όλο και πιο δημοφιλής, φέρνοντας τον δρόμο του μέλλοντος όλο και πιο κοντά.

Λίγο η ανάδειξη του ιδρυτή της σύγχρονης ηλεκτροκίνησης, Elon Musk, ως του πλουσιότερου στον πλανήτη, λίγο η άνοδος των ηλεκτροκινητήρων με ολοένα και περισσότερες εταιρείες να επενδύουν στην παραγωγή τους, όλα έχουν ένα κοινό: Την ανάδειξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως την κυρίαρχη τάση του μέλλοντος.

Ήδη μεγάλες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι Porsche και Audi, αναπτύσσουν ηλεκτροκίνητα μοντέλα, κοντράροντας πολύ νεότερες εταιρείες αυτοκινήτων, όπως η Tesla. Και εάν οι επόμενες δεκαετίες κρύβουν εκπλήξεις και το μέλλον παραμένει ακόμα άγνωστο, σε αυτό το άρθρο επικεντρωθήκαμε σε όλα όσα σε αφορούν και σε απασχολούν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα.

Τι είναι η αυτονομία και πώς μπορείς να φορτίσεις ένα ηλεκτρικό όχημα στην καθημερινότητα σου; Ποιοι τύποι και μοντέλα αυτοκινήτων υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά, πώς μπορείς να τα αγοράσεις και ποια τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του καθενός; Και τελικά πως ακριβώς ξεκίνησε η τάση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και που θα… οδηγήσει;

Λίγα Λόγια

Αρχικά, με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ξεχνάς κυβικά. Ξεχνάς επίσης έννοιες όπως μέση κατανάλωση, λίτρα ανά χιλιόμετρα, Euro class κτλ.

Εδώ δεν υπάρχει κινητήρας όπως τον ξέρεις.

Μπορεί να έχουμε μιλήσει για διάφορους τύπους καυσίμου (όπως βενζίνη, πετρέλαιο, υβριδικά) αλλά εδώ μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό. Αρκεί μία μπαταρία και μία φόρτιση για να κινήσει το όχημα, παρά μία εσωτερική καύση που πραγματοποιείται εντός ενός κινητήρα.

Εδώ θα συναντήσεις έννοιες όπως αυτονομία, κατανάλωση ρεύματος, χωρητικότητα μπαταρίας. Έννοιες που έχεις συνηθίσει περισσότερο σε τεχνολογικά προϊόντα, μάλλον, παρά σε αυτοκίνητα. Αλλά μην ξεχνάς ότι εδώ μιλάμε για το μέλλον. Ή μήπως το παρελθόν;

Ιστορία

Αν και οι περισσότεροι θεωρούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν μία σύγχρονη ανακάλυψη, η πραγματικότητα διαφέρει αρκετά.

Συγκεκριμένα η κατασκευή του πρώτου ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρονολογείται ταυτόχρονα με τα πρώτα βενζινοκίνητα, ήδη από τα τέλη του 19ου αιώνα. Το 1889 ο σκωτσέζος χημικός, William Morrison, εφηύρε το πρώτο εξολοκλήρου ηλεκτρικό αυτοκίνητο, διαφημίζοντας το ως μία άμαξα «χωρίς άλογα».

Αμέσως δημιουργήθηκε ένας υπέρμετρος ενθουσιασμός για αυτό το πρωτοφανές αυτοκινούμενο όχημα, το οποίο γνώριζε ιδιαίτερη δημοφιλία στις αρχές του 20ου αιώνα.

Υπολογίζεται ότι ένα στα τρία αυτοκίνητα που κινούνταν στις ΗΠΑ εκείνη την περίοδο ήταν ηλεκτρικά.

Πολλοί εφευρέτες και επιστήμονες της εποχής έστρεφαν το ενδιαφέρον τους στη μελέτη και τη βελτίωση των ηλεκτρικών οχημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Thomas Edison που πίστεψε στην κυριαρχία των ηλεκτρικών ως την απόλυτη μορφή μετακίνησης, εργαζόμενος ο ίδιος πάνω στην εξέλιξη των μπαταριών τους, αλλά και τον Ferdinand Porsche που δημιούργησε το πρώτο υβριδικά ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Μετάβαση στη βενζίνη

Το 1908, ο Henry Ford δημιουργεί έναν σημαντικό υποψήφιο στη νεοσύστατη αγορά των αυτοκινήτων. Πρόκειται για ένα φθηνό, ευκολοδήγητο, με αντοχή στον χρόνο και οικονομία στη συντήρηση, Model T. Και δεν ήταν παρά η ανακάλυψη τεράστιων κοιτασμάτων αργού πετρελαίου στο Τέξας το 1920 και η ταχύτατη ανάπτυξη αυτοκινητόδρομων και οδικού δικτύου , που οδήγησαν στην αύξηση της ζήτησης για αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Έτσι, το Model T γνώρισε στιγμές δόξας και έμεινε στην ιστορία ως το αυτοκίνητο που άλλαξε τον κόσμο, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της εποχής να παραγκωνίζονται και να απαξιώνονται τα χρόνια που ακολούθησαν.

Το 2000, η Toyota περνάει στην παραγωγή το πρώτο υβριδικό αυτοκίνητο, το Prius. Αυτή η εφεύρεση της Toyota ξεκινάει και πάλι τους ψίθυρους για την ανάγκη στροφής σε νέες τεχνολογίες και μορφές καυσίμου.

Από την άλλη μεριά του Ατλαντικού, στις αρχές του 2000 μία startup εταιρεία από τη Silicon Valley αρχίζει και οραματίζεται την παραγωγή ενός πολυτελούς ηλεκτρικού σπορ αυτοκινήτου με αυτονομία που θα ξεπερνάει τα 300 χιλιόμετρα.

Η εταιρεία αυτή δεν είναι άλλη από την Tesla.

 

Tesla

Εάν δεν υπήρχε η Tesla, η συζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σήμερα όχι απλά δεν θα ήταν όπως την ξέρουμε, αλλά πιθανότατα δεν θα υπήρχε καν.

Αρκεί μία μικρή startup εταιρεία με όραμα για το επόμενης γενιάς αυτοκίνητο για να θορυβήσει όλο τον χώρο;

Ήδη από το 2006 όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ταρακουνήθηκαν από τα μεγαλεπήβολα σχέδια της Tesla, ειδικά όταν αυτή έφτασε σε σημείο να τα κάνει πράξη με το Tesla Roadster.

Πρόκειται για ένα κατεξοχήν ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αυτονομία που πλησίαζε τα 400 χιλιόμετρα. Η «ζημιά», ωστόσο, για τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες έγινε στη συνέχεια με το λανσάρισμα των Model S και X. Αυτοκίνητα κατεξοχήν οικογενειακά, sedan και SUV που έφεραν ακόμα μία ανακάλυψη: το Autopilot. Πολλά έχουν γραφτεί για το Autopilot της Tesla. Από την ευκολία στην καθημερινότητα μέχρι ηθικά ζητήματα για ατυχήματα και τεχνητή νοημοσύνη.

Το σίγουρο είναι ότι η Tesla πρωτοπορεί.

Και την πρωτοπορία της την εξαργυρώνει χρυσά, αφού ο ιδρυτής και διευθύνον σύμβουλος της αναδείχθηκε ως ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο. Και όλα αυτά εν μέσω πανδημίας. Σήμερα η Tesla διαθέτει στο δυναμικό της τα μοντέλα S, 3, X, Y.

We see what you did there, Elon:

Η Tesla έχει επεκταθεί και στην Ευρώπη, με τη χώρα μας να αποτελεί σημείο εισαγωγής και πώλησης των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων.

Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα θα βρεις διαθέσιμα τα μοντέλα 3, S και X.

 

Next e.GO

Δυναμική είσοδο στη χώρα μας εκτός από την Tesla έχει κάνει και η Next e.GO. Η γερμανική εταιρεία που οραματίζεται ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είναι μικρά, πρακτικά και κυρίως οικονομικά έκανε θόρυβο τα τέλη του 2020, αφού ανακοίνωσε όχι απλά σχέδιο δραστηριοποίησης στην Ελλάδα, αλλά δημιουργία πλήρους γραμμής παραγωγής με την κατασκευή εργοστασίου παραγωγής αυτοκινήτων.

Ποια είναι η Next e.GO;

Πρόκειται για μία γερμανικής προέλευσης startup εταιρεία που ιδρύθηκε το 2015 και απαριθμεί 500 περίπου εργαζομένους. Σε αντίθεση με την Tesla που στόχευε εξαρχής σε πιο σπορ και πολυτελή μοντέλα, η Next e.GO φιλοδοξεί να μετατρέψει την ηλεκτροκίνηση από πολυτέλεια σε προσιτότητα. Έτσι εστιάζει σε μικρότερα, καθημερινά, αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν αποκλείεται να τη δούμε να πρωταγωνιστεί σε λίγα χρόνια στον τομέα της αυτοκίνησης και να κοντράρει μεγαλύτερες αλλά και ιστορικότερες εταιρείες.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα 2022 τιμές: όλα τα μοντέλα ανά κατηγορία

Ας δούμε όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διατίθενται αυτή τη στιγμή προς πώληση στην ελληνική αγορά με τα πλεονεκτήματα, τα μειονεκτήματα αλλά και την αυτονομία του κάθε μοντέλου.

Η αυτονομία του καθενός υπολογίζεται με τις προδιαγραφές του WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure).

Το WLTP αναπτύχθηκε βάσει στοιχείων διαδρομής που συλλέχθηκαν παγκοσμίως και καλύπτει κυκλοφοριακές συνθήκες από την κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης έως τα ταξίδια σε αυτοκινητοδρόμους, λαμβάνοντας υπόψη την αεροδυναμική και την κατανάλωση του ηλεκτρικού δικτύου, για τον υπολογισμό μιας πιο ολοοκληρωμένης αυτονομίας.

Supermini

Skoda Citigo E IV

Χωρητικότητα μπαταρίας: 36,8 kWh
Αυτονομία: 260 χλμ

Προσιτό στην αγορά
Οδική συμπεριφορά
Σφιχτή ανάρτηση

 

Smart EQ fortwo & forfour


Χωρητικότητα μπαταρίας:17,6 kWh
Αυτονομία: fortwo – 159 χλμ, forfour – 135 χλμ.

Διασκεδαστικό στην πόλη
Επιτάχυνση
Χώροι αποθήκευσης

 

Volkswagen e-up!


Χωρητικότητα μπαταρίας: 32,4 kWh
Αυτονομία: 260 χλμ

Οδική αίσθηση μεγαλύτερου οχήματος
Ορατότητα
Ποιότητα εσωτερικού

 

Hatchback και Mini

 

Fiat 500


Χωρητικότητα μπαταρίας: 23,8kWh (στην έκδοση των 95 ίππων)
Αυτονομία: 180 χλμ

Εκδόσεις hatchback, Cabrio και 3+1
Πρακτικότητα στην πόλη
Περιορισμένη αυτονομία

 

MINI Cooper SE


Χωρητικότητα μπαταρίας: 32.6 kWh
Αυτονομία:270 χλμ

Οδική αίσθηση
Πακέτο εμφάνισης
Ηχομόνωση

 

Nissan LEAF


Χωρητικότητα μπαταρίας: 40 kWh (στη βασική έκδοση)
Αυτονομία: 270 χλμ

Τιμή
Πλούσια έκδοση
Αίσθηση τιμονιού

 

Opel Corsa-e


Χωρητικότητα μπαταρίας: 50 kWh
Αυτονομία: 330 χλμ

Γρήγορη φόρτιση
Ποιότητα εσωτερικού
Οδική αίσθηση

 

Peugeot e-208


Χωρητικότητα μπαταρίας: 50 kWh
Αυτονομία: 340 χλμ

Πλούσιο infotainment σύστημα
Κρατήματα και χώροι
Αυτονομία

 

Volkswagen e-Golf


Χωρητικότητα μπαταρίας: 35,8 kWh
Αυτονομία: 231 χλμ

Εμφάνιση
Οδήγηση στην καθημερινότητα
Ακριβό στην αγορά

 

Volkswagen ID.3


Χωρητικότητα μπαταρίας: 77 kWh
Αυτονομία: 420 χλμ

Αυτονομία
Δύναμη
Ποιότητα εσωτερικού

 

Honda e


Χωρητικότητα μπαταρίας: 35.5 kWh
Αυτονομία: 220 χλμ

Οδική αίσθηση και συμπεριφορά
Infotainment σύστημα
Αυτονομία

 

Sedan

 

Tesla Model 3


Χωρητικότητα μπαταρίας: 73.5 kWh
Αυτονομία: 455 χλμ

Επιδόσεις
Τεχνολογία
Χρόνος φόρτισης

 

Tesla Model S


Χωρητικότητα μπαταρίας: 85 kWh
Αυτονομία: 624 χλμ

Αυτονομία
Πολυτέλεια
Τιμή

 

SUV και Crossover

 

DS 3 Crossback E-Tense


Χωρητικότητα μπαταρίας: 50 kWh
Αυτονομία: 320 χλμ

Τιμή
Σχεδίαση
Επιδόσεις

 

Hyundai Kona Electric


Χωρητικότητα μπαταρίας: 30 kWh (βασική έκδοση)
Αυτονομία: 305 χλμ

Επιδόσεις
Έξτρα εξοπλισμός
Χώρος στις πίσω θέσεις

 

Kia e-Niro


Χωρητικότητα μπαταρίας: 39,2 kWh (βασική έκδοση)
Αυτονομία: 289 χλμ

Άγρια εμφάνιση
Ευρύχωρο
Οδηγική αίσθηση

 

Kia e-Soul


Χωρητικότητα μπαταρίας: 39,2 kWh και 64 kWh
Αυτονομία: 276 χλμ και 452 χλμ

Διασκεδαστικό στην οδήγηση
Βασικός εξοπλισμός
Εκτός δρόμου δυνατότητες

 

Mazda MX-30


Χωρητικότητα μπαταρίας: 35,5 kWh
Αυτονομία: 237 χλμ

Εμφάνιση
Premium αίσθηση
Χώροι

 

Peugeot e-2008


Χωρητικότητα μπαταρίας: 50 kWh
Αυτονομία: 320 χλμ

Επιδόσεις
Εξωτερικό και εσωτερικό
Αυτονομία

 

Volkswagen ID.4


Χωρητικότητα μπαταρίας: 77 kWh
Αυτονομία: 520 χλμ

Ευρύχωρο
Ποιότητα κατασκευής
Πρόσβαση στο πορτμπαγκάζ

 

Tesla Model X


Χωρητικότητα μπαταρίας: 75 kWh
Αυτονομία: 528 χλμ

Επιδόσεις
Αυτονομία
Σκληρή ανάρτηση

 

Luxury

 

ΒΜW i3


Χωρητικότητα μπαταρίας: 42.2 kWh
Αυτονομία: 310 χιλιόμετρα

Ποιότητα εσωτερικού και Infotainment
Επιδόσεις και επιτάχυνση
Τιμή και αυτονομία

 

Audi e-Tron


Χωρητικότητα μπαταρίας: 71 kWh (έκδοση 50 quattro)
Αυτονομία: 276-336 χλμ

Εμφάνιση και εσωτερικό
Ποιότητα κατασκευής
Αυτονομία

 

Jaguar I Pace


Χωρητικότητα μπαταρίας: 90 kWh
Αυτονομία: 470 χιλιόμετρα

Απόδοση και ιπποδύναμη
Άνεση
Αυτονομία σε υψηλές ταχύτητες

 

Mercedes EQC


Χωρητικότητα μπαταρίας: 80 kWh
Αυτονομία: 354 χιλιόμετρα

Άνετο και αθόρυβο
Υψηλές ταχύτητες
Τιμή

 

Porsche Taycan


Χωρητικότητα μπαταρίας: 79 ή 93 kWh
Αυτονομία σε χιλιόμετρα: 431-484 για την απλή, 408-464 για την 4s, 452 για την Turbo και 416 για την Turbo S

Επιτάχυνση και επιδόσεις
Οδηγοκεντρικό
Τιμή

 

Van

Nissan E-Evalia


Χωρητικότητα μπαταρίας: 40 kWh
Αυτονομία: 301 χλμ

Ορατότητα
Αυτονομία για την κατηγορία του
Εμφάνιση

Ερωτήσεις και Απαντήσεις για τα Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα

1. Πως φορτίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Ένα κλασικό ερώτημα που γεννιέται πριν την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος έχει να κάνει με τη φόρτιση και την αυτονομία. Πώς γίνεται η φόρτιση και πόσο θα μου κρατήσει η μπαταρία; Το φορτίζω σπίτι μου; Και εάν μείνω στον δρόμο πως θα το φορτίσω;

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Οι χρόνοι φόρτισης ποικίλλουν, ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας, το πόσο γρήγορα μπορεί να φορτίσει το αυτοκίνητο και την ένταση του κυκλώματος. Για τους περισσότερους ιδιοκτήτες ενός ηλεκτρικού οχήματος η πιο συμφέρουσα επιλογή είναι η νυχτερινή φόρτιση στο σπίτι. Βρίσκοντας την καταλληλότερη συσκευή φόρτισης, που ταιριάζει στις ανάγκες και στο μοντέλο του αυτοκινήτου μπορείς να εγκαταστήσεις έναν σταθμό φόρτισης σε έναν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης.

 

2. Πόση ώρα χρειάζεται για μία πλήρη φόρτιση;

Ο χρόνος φόρτισης διαφέρει ανάλογα τον φορτιστή αλλά και τις δυνατότητες του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, με έναν τυπικό φορτιστή των 240 volt και 32 amp (επιπέδου 2), θα χρειαστούν από 9 έως 13 ώρες για μία πλήρη φόρτιση που θα έχει αυτονομία παραπάνω από 300 χιλιόμετρα. Στο εξωτερικό είναι σύνηθες φαινόμενο η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης, όπου το αυτοκίνητο φορτίζει καθόλη τη διάρκεια της νύχτας. Στην Ελλάδα υπάρχουν εταιρείες που επικεντρώνονται στην ανάπτυξη σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Φυσικά, με έναν φορτιστή 120 volt (επίπεδο 1) οι χρόνοι φόρτιστης «πέφτουν» στο μισό. Οπότε ο φορτιστής παίζει καθοριστικό ρόλο, όπως και ο χρόνος που το φορτίζεις, αφού το βράδυ επωφελείσαι από χαμηλότερη κατανάλωση στο ρεύμα κτλ.

3. Πόσο κοστίζει η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Το κόστος της φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εξαρτάται από τον  πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος που διαθέτεις αλλά και από άλλους παράγοντες, όπως η διάρκεια της μέρας που επιλέγεις να το κάνεις. Σε ένα οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ το κόστος της κιλοβατόρας ανέρχεται σε 0,1172042 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Έτσι, για ένα μέσο αυτοκίνητο με μπαταρία χωρητικότητας 50 kWh, όπως είναι το Peugeot e208 ή το DS3, μία πλήρης φόρτιση από 0-100% θα κοστίσει 5,86 ευρώ. Μία ίδια πλήρης φόρτιση κατά τη διάρκεια των βραδινών ωρών 23:00 – 07:00, το κόστος θα ανέλθει σε 4,19 ευρώ. Εφόσον τις ώρες αυτές εφαρμόζεται η νυχτερινή χρέωση από τη ΔΕΗ. Στην τιμή αυτή θα πρέπει να προστεθεί και ένα συνολικό τέλος επιβάρυνσης της ΑΔΜΗΕ λόγω της αυξημένης κατανάλωσης ρεύματος.

Για παράδειγμα εάν διανύεις 1.000 χιλιόμετρα τον μήνα με το Peugeot e208, με βάση τον προηγούμενο υπολογισμό, το κόστος ρεύματος για την κατανάλωση του ανέρχεται σε 19,9 ευρώ. Σε αυτό προστίθενται 9,1 ευρώ επιπλέον τον μήνα για τα προαναφερθέντα τέλη επιβάρυνσης λόγω αυξημένης χρέωσης. Έτσι, βγαίνει ένα ποσό της τάξης των 29 ευρώ για 1.000 διανυθέντα χιλιόμετρα. Το ποσό αυτό πέφτει στα 18,4 ευρώ, εάν η φόρτιση πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της νύχτας.

4. Μπορώ να κάνω ταξίδι με ένα ηλεκτρικό; Που θα το φορτίσω;

Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετοί δημόσιοι και ιδιωτικοί σταθμοί φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Μπορείς να τους βρει στο Google Maps, σε ιστοσελίδες στο Internet, αλλά και σε εφαρμογές για το κινητό. Κάθε οδηγός που θέλει να κάνει ένα ταξίδι με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα πρέπει να έχει υπόψιν του τους σταθμούς από τους οποίους περνάει και να υπολογίζει την αυτονομία του οχήματος. Κάτι που βοηθάει ιδιαίτερα είναι να φέρει μαζί του και το καλώδιο φόρτισης.

4. Πόσα χρόνια έχουν εγγύηση οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων;

Η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι από τα πιο σημαντικά και ακριβά μέρη, για αυτό και οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν εγγυήσεις που κρατάνε για αρκετά χρόνια. Συνήθως μία μέση εγγύηση υπολογίζεται σε 8 περίπου χρόνια και το 70% της χωρητικότητας του.

Τι σημαίνει αυτό;

Δε σημαίνει σημαίνει ότι μετά το πέρας της εγγύησης οι μπαταρίες είναι άχρηστες ή χρήζουν αντικατάστασης. Η ζωή της μπαταρίας επηρεάζεται από τη χρήση και τη συντήρηση. Έτσι ένα μέσο κόστος αλλαγής μπαταρίας ανέρχεται σε περίπου 7.000€.

Παρόλα αυτά, όταν έρθει η στιγμή της αντικατάστασης το κόστος της αλλαγής ενδέχεται να έχει αλλάξει.

Για παράδειγμα εάν αγοράσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο το 2022 και χρειαστεί αλλαγή η μπαταρία το 2030, το κόστος μπορεί να φτάσει ακόμα και τις 2.000€ λόγω της ζήτησης και της τεχνογνωσίας που θα υπάρχει εκείνη τη στιγμή στην αγορά. Ένα ποσό που μπορεί να έχει αποσβεστεί θεωρητικά από το χαμηλό κόστος χρήσης, τα μηδενικά τέλη κτλ, όπως θα δεις παρακάτω.

5. Να προτιμήσω Ηλεκτρικό (BEV) ή Plug-in Υβριδικό (PHEV);

Αρχικά, ένα υβριδικό αυτοκίνητο χρησιμοποιεί έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα ο οποίος αντικαθιστά την μίζα και τον εναλλάκτη (το λεγόμενο “δυναμό”). Κατ’ αυτό τον τρόπο, υποβοηθά τον βενζινοκινητήρα και αναλαμβάνει τις ηλεκτρικές λειτουργίες του αυτοκινήτου όταν δεν υπάρχει φορτίο στον κινητήρα. Μάθε περισσότερα για τα υβριδικά: εδώ.

Ένα plug-in υβριδικό όχημα (PHEV) πρόκειται για ένα υβριδικό με βενζίνη που διαθέτει μία πολύ μεγαλύτερη μπαταρία, για τη φόρτιση της οποίας χρησιμοποιείται μια εξωτερική πηγή ισχύος.

Ένα plug-in υβριδικό συμπεριφέρεται σαν ηλεκτρικό όχημα, με τον βενζινοκινητήρα του ουσιαστικά να παραμένει αδρανής, όταν η μπαταρία του είναι φορτισμένη. Ο βενζινοκινητήρας ενεργοποιείται όταν η μπαταρία εξαντληθεί, επιτρέποντας στο όχημα να συνεχίσει χωρίς διακοπή ως ένα κανονικό υβριδικό βενζίνης.

Με λίγα λόγια: Ένα Plug-in υβριδικό συνδυάζει τα οφέλη τόσο της ηλεκτροκίνησης όσο και της εσωτερικής καύσης, χρησιμοποιώντας έναν εφεδρικό – ουσιαστικά – κινητήρα βενζίνης σε περίπτωση που εξαντληθούν οι μπαταρίες του. Διαθέτει μικρότερες μπαταρίες από ένα ηλεκτρικό, απαιτώντας μικρότερο χρόνο φόρτισης.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα ενός Plug-In Υβριδικού:

Μπορεί να λειτουργήσει ως ηλεκτρικό κατά τη διάρκεια μιας τυπικής καθημερινής διαδρομής
Αν οι μπαταρίες εξαντληθούν από ηλεκτρικό ρεύμα μπορεί να συνεχίσει
Ο βενζινοκινητήρας επιτρέπει εκδρομές σε μέρη που δεν υπάρχουν σημεία φόρτισης
Μπορεί να λειτουργήσει ως αποκλειστικό αυτοκίνητο

Ακριβό κόστος απόκτησης
Δεν υπάρχει αρκετή ηλεκτρική αυτονομία για να αποφευχθεί πλήρως η βενζίνη
Ο χώρος που καταλαμβάνεται από το σύστημα κίνησης, τους κινητήρες και τις μπαταρίες ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργικότητα και πρακτικότητα

Επομένως, μπορεί ένα Plug-In υβριδικό να στέκεται ως η χρυσή τομή ανάμεσα σε 2 κόσμους, δε σημαίνει όμως ότι αποτελεί και την ιδανική επιλογή.

Όλα εξαρτώνται από τη χρήση που προορίζεται το κάθε όχημα. Αφού ένα αμιγώς ηλεκτρικό απολαμβάνει μηδενικές εκπομπές ρύπων, χαμηλότερο κόστος χρήσης, μεγαλύτερη αυτονομία και συνήθως καλύτερες επιδόσεις.

7. Πώς είναι στην οδήγηση ένα ηλεκτρικό όχημα;

Τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρέχουν άμεση ισχύ από τη στάση και από τις πρώτες στροφές, κάνοντας τα εξαιρετικά γρήγορα και άμεσα. Έχουν ομαλή και προοδευτική επιτάχυνση, με τη ροπή τους να είναι διαθέσιμη ανά πάσα στιγμή. Η οδηγική εμπειρία διαφέρει κατά πολύ από ένα παραδοσιακό αυτοκίνητο με βενζίνη.

Τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα είναι άνετα και αθόρυβα, ενώ όλα διαθέτουν αυτόματο κιβώτιο. Παρά το επιπρόσθετο βάρος λόγω των μπαταριών τους και των επί μέρους εξοπλισμών, έχουν καλή οδική συμπεριφορά με το βάρος τους να είναι μοιρασμένο, αφού η μπαταρία είναι τοποθετημένη χαμηλά στο όχημα, και δεν διαθέτουν έναν βαρύ κινητήρα μπροστά από τον εμπρός άξονα, όπως συμβαίνει στα παραδοσιακά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.

8. Με συμφέρει να αγοράσω ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Εκτός από το προφανές χαμηλό κόστος χρήσης, η αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου συνδυάζεται με διάφορες παροχές που περιλαμβάνουν μειωμένο ΦΠΑ, Τέλη κυκλοφορίας αλλά και κρατική επιχορήγηση.

Ας τα πάρουμε από την αρχή.

Φόροι

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν μία σειρά από προνόμια όσον αφορά τους φόρους. Αρχικά, δεν καταβάλλουν τέλος ταξινόμησης, δεν έχουν τεκμήριο ούτε και φόρο πολυτελούς διαβίωσης. Και δεν πληρώνουν καθόλου Τέλη κυκλοφορίας, αφού οι εκπομπές ρύπων τους είναι μηδενικές.

Επίσης, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τιμή αγοράς έως 50.000 ευρώ εξαιρείται από τον υπολογισμό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης και της δαπάνης απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Με αποτέλεσμα να τυγχάνει διαφόρων φοροαπαλλάξεων και φορολογικών ελαφρύνσεων, ανάλογα και με την τιμή αγοράς.

Επιδότηση

Πολλά ευρωπαϊκά κράτη θέσπισαν μία κρατική επιδότηση προκειμένου να δοθούν επιπλέον κίνητρα στους πολίτες για την απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Έτσι και στη χώρα μας, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο επιδοτείται ανάλογα με την αρχική τιμή αγοράς του. Ενδεικτικά:

  • Για αυτοκίνητα με λιανική τιμή προ φόρων έως 30.000 ευρώ, η επιδότηση είναι 20% με όριο τα 6.000 ευρώ
  • Από 30.001 έως 50.000 ευρώ, η επιδότηση είναι 15% με όριο τα 6.000 ευρώ.

Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα επιδότησης επιπλέον 500 ευρώ για αγορά έξυπνου οικιακού φορτιστή. Ενώ σε περίπτωση απόσυρσης προηγούμενου οχήματος κατά την αγορά ενός ηλεκτρικού, παρέχεται επιπλέον μπόνους 1.000 ευρώ.

9. Ποιο είναι το πιο φθηνό ηλεκτρικό;

Το πιο φθηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά είναι το Skoda Citigo E IV. Το μίνι μοντέλο της Skoda με τον ηλεκτροκινητήρα των 83 ίππων, διαθέτει αυτονομία που φτάνει τα 260 χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Θα το βρεις με τιμή καταλόγου τα 22.300 ευρώ. Σε αυτά παρέχεται κρατική επιδότηση, με την τελική τιμή να διαμορφώνεται στα 18.703 ευρώ, ενώ εάν διαθέτεις ένα παλιό όχημα για απόσυρση απολαμβάνεις επιπλέον 1.000 ευρώ έκπτωση, με την τιμή να αγγίζει τα 17.703 ευρώ.

Αντίστοιχα και το αδελφάκι του Volkswagen e-Up, του οποίου η τιμή με την επιδότηση να φτάνει τα 18.965 ευρώ.

10. Μπορώ να αγοράσω μεταχειρισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν μία καινούργια τεχνολογία, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα η αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων να είναι περιορισμένη σε αυτή την κατηγορία.

Όσο περνάει ο καιρός και δίνονται κίνητρα από το κράτος και άλλους παράγοντες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα κατακλείουν την αγορά των μεταχειρισμένων με τις επιλογές να αυξάνονται ολοένα και περισσότερο. Για επιλεγμένα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δες εδώ.

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο VS Βενζίνη

Αδιαμφισβήτητα ο μεγαλύτερος αντίπαλος του ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι άλλος από τον προφανή: τη βενζίνη. Από το 2000 και έπειτα η βενζίνη γνωρίζει τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία της. Ποιος μπορεί να ξεχάσει την εφεύρεση και ανακάλυψη άλλων τρόπων καύσης, όπως τα πετρελαιοκίνητα, που υπόσχονταν αυξημένη ροπή και χαμηλότερη κατανάλωση;

Και μετά ήρθαν τα υβριδικά. Και έπειτα τα αυτοκίνητα φυσικού αερίου. Ακόμα και εάν οι οδηγοί έδειξαν να προτιμούν τη βενζίνη ως καύσιμο τη χρονιά που πέρασε, αυτή τη φορά έρχεται αντιμέτωπη με κάτι τελείως διαφορετικό. Αφού δε μιλάμε πια για αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης με το καύσιμο να αλλάζει κάθε φορά. Αλλά για κάτι εντελώς καινούργιο.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αθόρυβα. Εκπέμπουν μηδενικούς ρύπους. Ενώ η δύναμη και η ροπή που έχουν διαθέσιμη δεν τη βγάζουν σε συγκεκριμένες στροφές του κινητήρα, αλλά είναι ομαλά και άμεσα διαθέσιμα οποιαδήποτε στιγμή. Όσο παλιά και εάν χρονολογείται το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δεν παύει να αποτελεί στην πράξη μία καινούργια εφεύρεση και τεχνολογία. Οι μηδενικοί ρύποι και η eco friendly τεχνολογία τα κάνουν θελκτικά ανά τον πλανήτη και συμβατά με τους στόχους του ΟΗΕ για βιώσιμη περιβαλλοντική ανάπτυξη.

Έτσι, όσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα γοητεύουν με την τεχνολογία και την ανάπτυξη που αναμένεται να γνωρίσουν τα επόμενα χρόνια, τόσο οι ρομαντικοί της βενζίνης θα αναπολούν το αγνό, ωμό συναίσθημα που μόνο η οδήγηση με ένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης μπορεί να προσφέρει.

Είναι ο ήχος των κυλίνδρων και της μηχανής, η μυρωδιά της βενζίνης, το χειροκίνητο κιβώτιο και το χτένι.

Είναι αυτό που έχουν τα σημαντικότερα αυτοκίνητα στην ιστορία και που δεν το βρίσκεις στα καινούργια εύκολα, ανεξαρτήτως καυσίμου.

Αυτό το συναίσθημα που σε ενώνει με οτιδήποτε παράγει το μηχάνημα προκειμένου να κινηθεί και που σε δένει μαζί του, κάνοντας όλο και πιο δύσκολη την αποχώρηση.

Τεχνολογία και… προβληματισμοί

Όλα αυτά αντικαθίστανται από νέες τεχνολογίες. Μπορεί ακόμα η επικράτηση των ηλεκτρικών να φαντάζει ουτοπική και να εγείρονται ερωτήματα και προβληματισμοί για την αξιοπιστία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο άμεσο μέλλον. Άλλωστε, η εξέλιξη της τεχνολογίας γίνεται με τέτοιους ρυθμούς που σύντομα θα ξεπεραστούν οποιαδήποτε προβλήματα, με τα «υπερ» των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενδεχομένως να επικρατούν των «κατά». Και τότε οι λάτρεις της αυτοκίνησης και του αγαπημένου μέσου μετακίνησης θα βρουν νέους τρόπους να δεθούν με το όχημα τους.

Όπως παλιά.

 

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!

Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου!

Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.

Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.

Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!

Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!
Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!