Buying Guide

Πίσω στο 1997 η Toyota αποφάσιζε να ξεκινήσει την αναζήτηση του «υβριδικού δισκοπότηρου», παρουσιάζοντας την πρώτη γενιά του Prius.

Δύο χρόνια αργότερα την ακολούθησε η Honda με το Insight, δείχνοντας στον κόσμο την προοπτική των υβριδικών αυτοκινήτων με τα ρεκόρ αυτονομίας που έσπασε το 3θυρο hatchback.

Σήμερα τα υβριδικά αυτοκίνητα θεωρούνται η χρυσή τομή μεταξύ του κινητήρα εσωτερικής καύσης και της ηλεκτροκίνησης, συνδυάζοντας την μεγάλη αυτονομία του πρώτου με την χαμηλή κατανάλωση (και τις εκπομπές ρύπων) της δεύτερης.

Αν διαβάζεις αυτό το άρθρο, το πιο πιθανό είναι ότι σκέφτεσαι να αγοράσεις υβριδικό αυτοκίνητο.

Ετοιμάσου λοιπόν, να λυθούν όλες σου οι απορίες!

Πόσα είδη υβριδικών αυτοκινήτων υπάρχουν;

Καταρχάς υπάρχει μια ιεραρχία στην κατάταξη των υβριδικών αυτοκινήτων.

Στη βάση της πυραμίδας βρίσκονται τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα, ακολουθούν τα πλήρως υβριδικά και στην κορυφή βρίσκονται τα plug-in υβριδικά.

Ας γίνουμε όμως λίγο πιο συγκεκριμένοι.

Τα Ήπια Υβριδικά Αυτοκίνητα

Τα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα ο οποίος αντικαθιστά την μίζα και τον εναλλάκτη (το λεγόμενο «δυναμό»).

Κατ’αυτό τον τρόπο, υποβοηθά τον βενζινοκινητήρα και αναλαμβάνει τις ηλεκτρικές λειτουργίες του αυτοκινήτου όταν δεν υπάρχει φορτίο στον κινητήρα.

Στις κατηφόρες, για παράδειγμα, ή γενικά όταν δεν πατάς καθόλου το γκάζι ο βενζινοκινητήρας απενεργοποιείται και αναλαμβάνει να διαχειριστεί τιμόνι-φρένα και λοιπά παρελκόμενα το ηλεκτρικό μοτέρ.

Μαζί με το σύστημα start-stop που το συνοδεύει, ένα ήπιο υβριδικό σύστημα κατεβάζει αρκετά την κατανάλωση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν προσεγγίζει τα επίπεδα ενός πλήρους υβριδικού που θα βλέπουμε στη συνέχεια.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα ήπιων υβριδικών αυτοκινήτων είναι τα Suzuki Swift SHVS και Honda CRZ. 

Τα Πλήρως Υβριδικά Αυτοκίνητα

Τα προαναφερθέντα Toyota Prius, Honda Insight και Lexus RX350h, μαζί με πολλά ακόμα μοντέλα, αποτελούν την πλειοψηφία και τον ορισμό του «υβριδικού αυτοκινήτου».

Εδώ ο βενζινοκινητήρας βρίσκεται σε συνέργεια με το ηλεκτρικό σύστημα, το οποίο αποτελείται από συστοιχία μπαταριών ιόντων ή λιθίου (συνήθως το δεύτερο), μια γεννήτρια και τον ηλεκτροκινητήρα.

Tα Peugeot 508 Hybrid και DS4/DS5 Hybrid είναι τα μόνα diesel υβριδικά. Τουλάχιστον προς το παρόν…

Όταν το φορτίο γκαζιού είναι μικρό, την κίνηση αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου ο ηλεκτροκινητήρας. Όταν παραστεί ανάγκη για παραπάνω δύναμη, ενεργοποιείται ο κινητήρας εσωτερικής καύσης με τον ηλεκτροκινητήρα να λειτουργεί παράλληλα και αναλόγως φορτίου.

Σε πλήρες άνοιγμα της πεταλούδας γκαζιού, το ηλεκτρικό μοτέρ δίνει το 100% για να βοηθήσει το έργο της μηχανής εσωτερικής καύσης.

Στο άφημα του γκαζιού και κατά το φρενάρισμα η κινητική/θερμική ενέργεια που παράγεται μετατρέπεται σε ηλεκτρική από την γεννήτρια, φορτίζοντας τις μπαταρίες. Αυτός είναι και ο μόνος τρόπος που μπορεί να λάβει χώρα φόρτιση, εκτός κι αν μιλάμε για τα…

Plug-in Υβριδικά Αυτοκίνητα (ή PHEV)

Πρόκειται για το τελευταίο βήμα πριν την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, μεγιστοποιώντας τα οφέλη της συνεργασίας κινητήρας εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικού μοτέρ.

Εδώ οι μπαταρίες είναι ακόμα μεγαλύτερες και δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από τον βενζινοκινητήρα ή την ανάκτηση ενέργειας για την φόρτισή τους.

Μπορούμε να συνδέσουμε το αυτοκίνητο, ένα Volvo XC60 T8 Twin Engine για παράδειγμα, στην πρίζα του σπιτιού μας -μέσω της κατάλληλης υποδοχής- και να φορτίσουμε τις μπαταρίες, κατά τον ίδιο τρόπο που φορτίζουν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα!

[Διάβασε επίσης: Τι πρέπει να ξέρεις πριν αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο]

Πλεονεκτήματα Υβριδικών Αυτοκινήτων

Χαμηλή κατανάλωση

Το πασιφανές προτέρημα είναι η χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, δίχως την έγνοια της περιορισμένης αυτονομίας που δημιουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Εδώ, και να αδειάσουν οι μπαταρίες υπάρχει ο παλιός, καλός κινητήρας εσωτερικής καύσης, ενώ αν τελειώσει και σε αυτόν το καύσιμο ανεφοδιάζεις στο πρώτο βενζινάδικο που θα βρεις, χωρίς να αναζητάς εναγωνίως σημείο φόρτισης.

Καλύτερες επιδώσεις

Οι επιδόσεις, επίσης είναι ένα πολύ ευχάριστο παράγωγο της ηλεκτρικής ενέργειας. Ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί κάλλιστα να λογιστεί ως είδος υπερτροφοδότησης, χωρίς το επιπλέον καύσιμο που απαιτεί μια τουρμπίνα ή ένας κομπρέσορας.

Πράσινη συνείδηση

Η κίνηση εντός πόλης αποτελεί έναν επιπλέον λόγο -κύριο θα λέγαμε- για την απόκτηση υβριδικού, καθώς στις χαμηλές ταχύτητες το έργο της μετακίνησης αναλαμβάνει αποκλειστικά το ηλεκτρικό μοτέρ, μηδενίζοντας την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων.

Μειονεκτήματα Υβριδικών Αυτοκινήτων

Περιορισμένη αυτονομία

Στον αντίποδα, η πλήρης εκμετάλλευση του ηλεκτρικού κινητήρα στην πόλη έχει ως αποτέλεσμα κάποια στιγμή να  «στεγνώσουν» τις μπαταρίες. Όπερ σημαίνει πως αρκετά σύντομα, θα βρεθείς μόνο με τον βενζινοκινητήρα και την κατανάλωση ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

Πολυπλοκότητα κατασκευής

Επιπλέον, τα υβριδικά συστήματα είναι πολύπλοκα και απαιτούν σχολαστική συντήρηση για να λειτουργούν ως τέτοια.

Μειωμένα δυναμικά χαρακτηριστικά

Το αυξημένο βάρος, ελέω μπαταριών-γεννήτριας-ηλεκτροκινητήρα, επηρεάζει την αμεσότητα στα δυναμικά χαρακτηριστικά. Δύσκολα θα αγοράσει υβριδικό αυτοκίνητο κάποιος που ενδιαφέρεται για πλασαρίσματα και αίσθηση σασί, αλλά για όποιον θέλει να «κυνηγηθεί» με ένα C-HR HSD καλό είναι να το ξέρει.

Οδηγός Συμβιώσης με ένα Υβριδικό Αυτοκίνητο

Μιας και αναφερθήκαμε στο ζήτημα, τα υβριδικά εξ ορισμού δεν απευθύνονται στον ενθουσιώδη οδηγό.

Όχι η πλειοψηφία τουλάχιστον.

Κι αυτό όχι γιατί στερούνται επιδόσεων ή στησίματος, αλλά για να αποδώσουν στο μέγιστο απαιτούν ένα «ευγενικό» στυλ οδήγησης.

Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Το Volvo XC60 T8 Twin Engine αποδίδει συνδυαστικά 407 ίππους και 61 κιλά ροπής. Η σουηδική εταιρία δίνει ως μέση κατανάλωση τα 2.5 λίτρα/100 χλμ(!), δηλαδή κοντά στα 5 λίτρα στην πραγματικότητα.

Άρα έχουμε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων 2+ τόνων με κατανάλωση που δεν συναντάς ούτε σε Daihatsu Cuore.

Για να επιτευχθεί αυτό το νούμερο, ωστόσο, θα πρέπει να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τα 25 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας και από εκεί και πέρα να κινείσαι αποκλειστικά με το 2λιτρο twincharged, μέχρι να φορτίσουν οι μπαταρίες.

Αυτό είναι και το «μυστικό» στην χρήση/αξιοποίηση των υβριδικών: ο οδηγός, όπως και τα 2 είδη κινητήρων μεταξύ τους, θα πρέπει να είναι σε συνέργεια με το αυτοκίνητο.

Εντός πόλης ο ηλεκτροκινητήρας θα πρέπει να αναλαμβάνει την κίνηση του αυτοκινήτου σε ένα ποσοστό 70%. Το απόλυτο είναι ανέφικτο, καθώς μετά θα πρέπει να χρησιμοποιείται η μηχανή εσωτερικής καύσης μέχρι να φορτιστούν οι μπαταρίες ακυρώνοντας πρακτικά την φύση του υβριδικού αυτοκινήτου.

Πως θα εκμεταλλευτείς την ανάκτηση ενέργειας;

Η ανάκτηση ενέργειας μπορεί να κάνει θαύματα, αλλά θα πρέπει κι εμείς να την βοηθάμε να κάνει τη δουλειά της.

Στις κατηφόρες για παράδειγμα, -όχι τις έντονες- μπορείς να αφήνεις το γκάζι και το αυτοκίνητο να διατηρεί την ταχύτητα χωρίς την χρήση φρένων, καθώς η λειτουργία της ανάκτησης ενέργειας επιβραδύνει ελαφρά το αυτοκίνητο.

Το άφημα του γκαζιού είναι «κλειδί» στα οφέλη ενός υβριδικού μοντέλου.

Πέρα από την φόρτιση των μπαταριών, το αυτοκίνητο μπαίνει σε λειτουργία coasting (σβήνει δηλαδή ο βενζινοκινητήρας) εξοικονομώντας καύσιμο που υπό κανονικές συνθήκες θα πήγαινε χαμένο (βλέπε νεκρά στο κιβώτιο ή ρολάρισμα με ταχύτητα).

Η χρήση των φρένων είναι εξίσου κομβικής σημασίας.

Τα απότομα και δυνατά φρεναρίσματα δεν προλαβαίνουν να μετουσιώσουν το θερμικό σε ηλεκτρικό έργο. Το απαλό φρενάρισμα διαρκείας είναι αυτό που φορτίζει τις μπαταρίες, πράγμα που προϋποθέτει προνοητικότητα και «διάβασμα» της κυκλοφορίας από πλευράς οδηγού.

Γενικά, η υβριδική τεχνολογία επιβραβεύει την συνετή -όχι αργή- οδήγηση.

Σε κάθε περίπτωση, ένα υβριδικό αυτοκίνητο καταναλώνει -αναλόγως συνθηκών- από λίγο εως πολύ λιγότερο καύσιμο σε σύγκριση με ένα συμβατικό. Εντός πόλης, πάντως, αποζημιώνουν στον μέγιστο βαθμό.

Έλεγχος και συντήρηση υβριδικού αυτοκινήτου

Η πολυπλοκότητα ενός υβριδικού αρχικά τρομάζει, όμως ο υποψήφιος αγοραστής δεν έχει να φοβηθεί τίποτα.

Οι μπαταρίες ζητούν αντικατάσταση συνήθως στα 15-20 χρόνια, ο ηλεκτροκινητήρας δεν αποκλείεται να διαθέτει εγγύηση εφ’ όρου ζωής.

Η συντήρηση σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο και στα προβλεπόμενα χρονικά διαστήματα θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ. Το λογισμικό δέχεται αναβαθμίσεις και ενημερώσεις, τις οποίες διαθέτουν τα διαγνωστικά των εξουσιοδοτημένων συνεργείων, χώρια την μηχανολογική εξειδίκευση που απαιτεί το εκάστοτε σύστημα.

Οδηγικά μπορείς να ελέγξεις και να διαπιστώσεις την κατάσταση της γεννήτριας από το πεντάλ του φρένου.

Η ανάκτηση ενέργειας προκαλεί μια ξύλινη αίσθηση στο πεντάλ, ενώ και η λειτουργία της σε κάνει να πατάς περισσότερο από όσο χρειάζεται το φρένο μέχρι να συνηθίσεις.

Κοντολογίς, αν το πεντάλ του φρένου ΔΕΝ σου φανεί περίεργο σημαίνει πως η γεννήτρια δυσλειτουργεί, άρα δεν φορτίζει όπως πρέπει τις μπαταρίες.

Αστικοί μύθοι

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων έχουν ταυτιστεί -κακώς- με τις αντίστοιχες των smartphones, με κάποιους να ανησυχούν για παρόμοια περιστατικά εκρήξεων.

Η συστοιχία των μπαταριών βρίσκεται στο πάτωμα του αυτοκινήτου, έγκλειστη σε υποπλαίσιο χάλυβα ή ατσαλιού υψηλής αντοχής και θερμομονωτικού υλικού.

Ακόμα και όλα στραβά να πάνε, να αποτύχουν όλες οι δικλείδες ασφαλείας και να υπερφορτιστούν, η εκδήλωση πυρκαγιάς είναι εξαιρετικά δύσκολο να εκδηλωθεί και απίθανο να επεκταθεί.

Εξίσου απίθανο είναι ένα «μπλακάουτ» του αυτοκινήτου.

Διόλου μικρή μερίδα του αγοραστικού κοινού ανησυχεί πως ενδεχόμενη αστοχία στο υβριδικό σύστημα, ενδέχεται να «κατεβάσει διακόπτες» στο αυτοκίνητο αφήνοντας τον οδηγό δίχως φρένα και τιμόνι.

Το τρίπτυχο γεννήτρια-μπαταρίες-ηλεκτροκινητήρας είναι αυτόνομο και λειτουργεί σε συνεργασία με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Σε περίπτωση που αστοχήσει, το θερμικό μοτέρ αναλαμβάνει κατευθείαν.

Το ίδιο ισχύει και για την αντίστροφη περίπτωση. Στο ακραίο σενάριο όπου ο βενζινοκινητήρας «σπάει», το ηλεκτρικό μοτέρ ενεργοποιείται αυτόματα ώστε να δώσει την δυνατότητα στον οδηγό να ακινητοποιήσει το όχημα με ασφάλεια.

Ακόμα και όταν εμφανίζεται άδεια η μπαταρία, υπάρχει αποθηκευμένο ένα ποσό ενέργειας «emergency» το οποίο χρησιμοποιείται μόνο για να λειτουργήσει το ηλεκτρο-υδραυλικό κύκλωμα τιμονιού και φρένων.

Με λίγα λόγια, ένα υβριδικό είναι το ίδιο ασφαλές με ένα συμβατικό αυτοκίνητο!

Έτοιμος να Αγοράσεις ένα Κορυφαίο Αυτοκίνητο;

Στη Spotawheel, καθημερινά ελέγχουμε δεκάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τους πιο αυστηρούς κανόνες της αγοράς. Τα καλύτερα από αυτά (μόλις 1 στα 20) αναρτώνται στο site μας με λεπτομερείς φωτογραφίες και video.

Εσύ επιλέγεις το αυτοκίνητο που θέλεις, το φέρνουμε για test drive εκεί που σε βολεύει, το παραλαμβάνεις με δωρεάν εγγύηση έως και 5 χρόνια!

Βρες ένα Κορυφαίο Αυτοκίνητο!

 

Χρήστος Ντότσικας
Χρήστος

Γράφει για αυτοκίνητα, άρα υπάρχει! Κόλλησε από μικρός το τετράτροχο "μικρόβιο", μεγάλωσε-μυαλό δεν έβαλε, σπούδασε δημοσιογραφία κι έκανε την "ασθένεια" επάγγελμα. Με παράλληλη θητεία στο αθλητικό ρεπορτάζ, ποδόσφαιρο και αυτοκίνητα μοιράζονται το πληκτρολόγιο με εμφανίσεις σε ΣπορFM, Autoblog.gr και, φυσικά, Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

4 σχόλια

  1. Avatar Ο/Η κων/νος λέει:

    αρκετα διαφωτιστικο

  2. Avatar Ο/Η Ηλίας λέει:

    Να προσθέσω στα diesel υβριδικά και το Peugeot 3008 2013-τελη 2016 εάν δεν κάνω λάθος.

  3. Avatar Ο/Η Πανος λέει:

    Πολυ καλο

  4. Avatar Ο/Η manolis λέει:

    ΑΡΚΕΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ Κ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΣΤΑ ΥΒΡΙΔΙΚΑ Κ ΤΟ 3008 ΤΟΥ2013 disel 2.0

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *