Θα περίμενε κανείς σε μία δύσκολη κατηγορία, όπως αυτή των μικρομεσαίων SUV, να πρωταγωνιστούν στις πωλήσεις πολυδιαφημισμένες εταιρείες που έχουν συνδέσει το όνομα τους με τα crossover πόλης.

Και όμως, το 2010 ξεπήδησε από το πουθενά -ως ταπεινός συγγενής της Renault- η Dacia, και το Duster έφτασε να φιγουράρει στη δεύτερη θέση των πωλήσεων SUV στην ευρωπαϊκή αγορά, όντας ο ορισμός του value for money αυτοκινήτου.

Το Dacia Duster φτιάχτηκε ουσιαστικά για να είναι προσιτό, αφού η αρχική ιδέα προήλθε όταν η Renault θέλησε να εκσυγχρονίσει το στόλο της και περίσσευαν πολλά τμήματα που αναγέννησαν την ιστορική ρουμανική εταιρεία.

Το αποτέλεσμα ήταν το Duster να ξεπεράσει το 1.000.000 πωλήσεις πριν κλείσει 7 χρόνια ζωής η πρώτη κιόλας γενιά του. Σημαντικός αριθμός, που έδωσε φυσικά κουράγιο στη Renault να στηρίξει ακόμη περισσότερο το τίμιο SUV.

Τα κάνει όλα και συμφέρει

Πώς όμως έφτασε να έχει τέτοια εμπορική επιτυχία ένα Dacia; Πρώτα από όλα, εκπροσωπεί μία κατηγορία που απέκτησε πολλούς φίλους την τελευταία δεκαετία. Τα προσιτά SUV πόλης που δεν θα έχουν πρόβλημα και σε μία εκτός δρόμου περιπέτεια.

Ενδεικτικά, τα 21 εκατοστά απόστασης από το έδαφος είναι ένας αριθμός που υποδηλώνει άνετη μετακίνηση στο βουνό αλλά και απροβλημάτιστη συμπεριφορά στους ταλαιπωρημένους δρόμους της πόλης.

Στις εκδόσεις με σύστημα τετρακίνησης, οι ικανότητες αυτές αυξάνονται σημαντικά και πριν το υποτιμήσουμε καλό είναι να θυμηθούμε τη συνεργασία της Renault με τη Nissan και το αντίστοιχο σύστημα στο τετρακίνητο Qashqai.

Η αγάπη του ευρωπαϊκού κοινού προς το Dacia Duster έφερε το μικρομεσαίο crossover στην πρώτη γραμμή της Renault που το εφοδιάζει πλέον με νέας τεχνολογίας κινητήρες diesel και Tce.

Όπως επιτάσσει η μόδα των undersized κινητήρων την αρχή κάνει ο turbo τρικύλινδρος 1.000άρης TCe με απόδοση 100 ίππους και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Η συγκεκριμένη έκδοση έχει τη δυνατότητα να κινηθεί τόσο με βενζίνη, όσο και με υγραέριο (έχει δύο δεξαμενές καυσίμου) δημιουργώντας ένα σύνολο με αυτονομία που ξεπερνά τα 1.000 χλμ.

Έπειτα, μία πιο ταιριαστή -για το μέγεθος του Duster- έκδοση κινητήρα είναι αυτή του 1.3 TCe, με επίσης υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που αποδίδει 130 και 150 ίππους στην ισχυρή του εκδοχή.

Το συγκεκριμένο μοτέρ αποτελεί σπουδαία επένδυση για τη γαλλική εταιρεία καθώς το συναντάμε στα Renault, Nissan, Mitsubishi αλλά και σε μικρά μοντέλα της Mercedes-Benz. Βεβαίως δε λείπει και η πετρελαιοκίνητη έκδοση με κινητήρα 1.6 115 ίππων, επίσης γνωστό σε αρκετά μοντέλα της Renault.

Ένα από τα μεγάλα ατού για το Dacia Duster είναι οι χώροι του, καθώς ενδεικτικά το πορτμπαγκάζ διαθέτει 478 λίτρα, ενώ και στην καμπίνα των επιβατών οι χώροι κρίνονται επαρκείς για 4 ή και 5 άτομα.

Εξάλλου, το μήκους 4,34 εκατοστών SUV προσανατολίζεται περισσότερο ως προς την ουσία και λιγότερο προς το στυλ, όπως άλλωστε μαρτυρά και η λιτή σχεδίαση στο εσωτερικό του.

Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος του μπορεί να σκεφθεί ότι το Dacia Duster είναι 6 εκατοστά κοντύτερο (σε μήκος) σε σχέση με το Nissan Qashqai, περίπου 4 εκατοστά μακρύτερο σε σχέση με το Mitsubishi ASX και διαθέτει σημαντικά περισσότερο χώρο αποσκευών σε σχέση και με τα δύο ιαπωνικά SUV.

Είναι value for money;

Όλα τα παραπάνω δύσκολα τα βρίσκει κανείς σε καινούργιο SUV με τιμή πώλησης κάτω από 15.000 ευρώ. Το κόστος του θυμίζει περισσότερο μεταχειρισμένο premium μοντέλο πενταετίας, κάτι που κάλλιστα θα κοιτούσε κάποιος που σκέφτεται καθαρά με τη λογική.

Για την ακρίβεια, η προσθιοκίνητη έκδοση 1.0 TCe με… σπαρτιάτικο εξοπλισμό άνεσης ξεκινά από 14.180€. Το επίσης δικίνητο 1.3 με 130 ίππους από 16.300€ και αυτό με τους 150 ίππους από 17.000€.

Οι τετρακίνητες εκδόσεις είναι λιγότερο προσιτές αφού ξεκινούν από 17.340€ και 19.440€ για τα Duster 130 και 150 ίππων αντίστοιχα. Αριθμοί που ξεφεύγουν αρκετά από τον προσιτό χαρακτήρα που περνάει το ρουμανικό SUV και θυμίζει περισσότερο τον “σικάτο” ανταγωνισμό.

Αξίζει τελικά;

Όταν το πορτοφόλι έχει τον πρώτο λόγο, η συζήτηση για το Dacia Duster αποκτά ιδιαίτερο νόημα. Εάν το πρεστίζ κατέχει σημαντικό βαθμό στις προτεραιότητες κάποιου, τότε καλύτερα να ψάξει ανάμεσα στα ελεγμένα και καλοδιατηρημένα SUV της Spotawheel με πολυετή εγγύηση και επιβεβαιωμένο ιστορικό συντήρησης και χιλιομέτρων.

Σε κάθε περίπτωση, το Duster δεν παύει να είναι ένα προσιτό SUV που, ειδικά στις οικονομικές του εκδόσεις, αξίζει τα χρήματα που ζητάει. Με το κατάλληλο ψάξιμο υπάρχει και η ακόμη πιο οικονομική λύση ενός μεταχειρισμένου Dacia Duster, αρκεί βεβαίως να ακολουθήσει ο αγοραστής το μονοπάτι της επιτυχίας και όχι αυτό της τυχαίας επιλογής.