Υπάρχουν πολλές επιλογές όταν αναζητάει κανείς ένα καθημερινό όχημα για κίνηση μέσα στην πόλη. Από τα mini και μικρομεσαία hatchback έως τα τα μεγαλύτερα και βολικά Crossover, οι επιλογές για καθημερινή μετακίνηση είναι αμέτρητες.

Λίγα, ωστόσο, συνδυάζουν την άνεση, τη βόλεψη αλλά κυρίως την πρακτικότητα της κίνησης εντός μίας μεγαλούπολης. Από το παρκάρισμα και την ευελιξία έως την ευκολία και την άνεση, όταν σκέφτεται κανείς αυτοκίνητο για μέσα στην πόλη 3 πράγματα έρχονται στο μυαλό του: Smart ForTwo, Volkswagen Up και Toyota IQ.

Τα 3 microcars εκτός από τα κοινά που τα ενώνει έχουν διαφορές μεταξύ τους, όσον αφορά στην ποιότητα κατασκευής, τους κινητήρες αλλά και την προέλευση τους. Ποιος είναι ο βασιλιάς της κατηγορίας και ποιο να επιλέξει κάποιος που αναζητάει ένα αυτοκίνητο για κίνηση αμιγώς μέσα στην πόλη;

Smart Fortwo (2007 – σήμερα)

Εμφάνιση
Ποιότητα Κατασκευής
Μέγεθος
Κόστος συντήρησης
Κιβώτιο (στις 2 πρώτες γενιές)

Από το 1998 που πρωτοπαρουσιάστηκε το Smart έμελλε να αλλάξει την καθημερινή μετακίνηση και να βάλει νέες βάσεις για την κίνηση μέσα σε μία μεγαλούπολη. Παίρνοντας το όνομα του από το ακρωνύμιο των θυγατρικών του, Swatch, Mercedes και τη λέξη Art, το Smart έκλεινε παράλληλα και το μάτι στο αγγλόφωνο κοινό του ως η “έξυπνη” επιλογή.

Γιατί μόνο ως έξυπνη επιλογή μπορούσε να αντιληφθεί κανείς το δημιούργημα τη Daimler, που αποτέλεσε έμπνευση για μία ολόκληρη κατηγορία. Από την πρώτη γενιά του Smart και έπειτα, τίποτα δεν θα ήταν το ίδιο. Τόσο για το αγοραστικό κοινό που ξεδιπλώθηκε μπροστά του μία ολόκληρη κατηγορία, όσο και για τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι οποίες είδαν να δημιουργείται μία κατηγορία αυτοκινήτου που είχε τρομερή απήχηση και αποτελούσε κάτι διαφορετικό και μοναδικό.

2η Γενιά (2007-2014)

Η δεύτερη γενιά του Smart είναι και αυτή στην οποία οφείλεται η μεγάλη εμπορική του επιτυχία. Έχοντας ξεπεράσει ζητήματα αξιοπιστίας και εργοστασιών αστοχιών, η δεύτερη γενιά του δημοφιλούς μοντέλου θύμιζε ότι πρόκειται πράγματι για δημιούργημα του Daimler Group. Ή αλλιώς, το Smart αποτελούσε ξαδερφάκι της Mercedes-Benz.

Ο κινητήρας του μεγάλωσε αισθητά, προσφερόμενος πλέον με 1.000 κυβικά βενζίνης. Διατηρώντας έτσι τα χαμηλά κυβικά, αλλά ξεπερνώντας το ψυχολογικό όριο του 1.000, από τα 0.6 και 0.7 κυβικά της πρώτης γενιάς. Ο τρικύλινδρος κινητήρας με τον οποίο εξοπλίζεται το Smart και κατασκευάζεται από τη Mitsubishi, πετυχαίνει μία μέση κατανάλωση της τάξεως των 4.9 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα.

Στη diesel έκδοση του εξοπλίζεται με έναν πετρελαιοκίνητο κινητήρα 800 κυβικών, τεχνολογίας Euro 4 έως το 2009. Κάτι που σημαίνει ότι σε αυτή του την έκδοση δε μπορεί να κινηθεί σε νομούς όπως η Αττική κτλ. Από το 2009 και έπειτα, η τεχνολογία ανέβηκε σε Euro 5.

Η δεύτερη γενιά του Smart έφερε για πρώτη φορά και την έκδοση Brabus, το οποίο αφορά ένα σπορ πακέτο που συναντάμε σε ορισμένα μοντέλα της Mercedes. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εξάτμιση με διπλές κεντρικές απολήξεις, σπορ ανάρτηση, ζάντες 17 ιντσών στους πίσω τροχούς και 16 στους μπροστινούς και διάφορα άλλα οπτικά στοιχεία Brabus. Το Smart Brabus θα το βρεις με τον ατμοσφαιρικό 1.000άρη κινητήρα που αποδίδει αυτή τη φορά 102 άλογα.

Το Smart στη δεύτερη γενιά του εξοπλιζόταν αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο. Πρόκειται για ένα είδους αυτοματοποιημένου manual κιβωτίου, το οποίο δεν προσφερόταν για οδηγικές συγκινήσεις ή γρήγορες αλλαγές. Παρά μόνο εστίαζε και αρκούταν στην ευκολία της οδήγησης. Αφορούσε, με λίγα λόγια, ένα αυτοματοποιημένο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη.

3η γενιά (2014-σήμερα)

Η τρίτη και σημερινή γενιά του Smart έφερε πολλές αλλαγές που το εκσυγχρόνισε και το έκανε να στέκεται επάξια δίπλα σε μεγαλύτερα και ακριβότερα μοντέλα. Η πρώτη μεγάλη αλλαγή ήταν ότι πλέον δεν προσφέρεται σε πετρελαιοκίνητη έκδοση.

Το Smart ForTwo μπορείς να το βρεις με 2 κινητήρες πλέον. Έναν υπερτροφοδοτούμενο 0.9 κυβικών και απόδοσης 90 αλόγων. Αλλά και τον κλασσικό 1.000αρη, απόδοσης 70 αλόγων. Η κατανάλωση και στις δύο περιπτώσεις των 3κύλινδρων κινητήρων είναι περί τα 4 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Στην 3η γενιά του, και με την απουσία του πετρελαιοκινητήρα, το Smart έγινε περισσότερο φιλικό προς το περιβάλλον και εγκαινίασε την ηλεκτρική του έκδοση. Αποτελώντας μία από τις πιο προσιτές επιλογές για ηλεκτρικό όχημα, το Smart Electric Drive το συναντάει κανείς με μία μέση τιμή στα 16.000€ ως μεταχειρισμένο.

(Εάν θέλεις να δεις σε ποια έκδοση να προτιμήσεις το Smart, δες εδώ.)

Κιβώτιο

Μία ακόμα διαφορά που παρατηρείται στο νεότερο Smart είναι το κιβώτιο ταχυτήτων του. Πλέον προσφέρεται – για πρώτη φορά – και σε χειροκίνητη έκδοση με ένα 5τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων. Παράλληλα, στην αυτόματη έκδοση του το Smart έχει δεχθεί μία σημαντική αναβάθμιση.

Από το παρωχημένο και αρκετά απλουστευμένο αυτόματο των δύο πρώτων γενιών, το Smart διατίθεται πλέον με ένα ολοκαίνουργιο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Χάρη σε αυτή την αναβάθμιση, το αγαπημένο γερμανικό μικρό έχει κερδίσει σε οικονομία καυσίμου, ενώ ο οδηγός έχει τον πλήρη έλεγχο των αλλαγών ταχυτήτων οι οποίες γίνονται πλέον αστραπιαία.

Οδική συμπεριφορά

Κάτι που δεν θα περίμενε κανείς να συναντήσει σε ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο εστιασμένο σε συγκεκριμένη χρήση, είναι η οδηγική συγκίνηση. Και όμως το Smart διαθέτει ένα εξαιρετικό τιμόνι, ενώ το πλαίσιο του ακολουθεί τη σχολή “όλα πίσω”. Δηλαδή ο κινητήρας βρίσκεται στο πίσω μέρος του, εκεί όπου λαμβάνει χώρα και η κίνησή του.

Το Smart ForTwo είναι ένα πισωκίνητο σφιχτό όχημα, του οποίου το κοντό μεταξόνιο και μετατρόχιο το καθιστούν ιδιαίτερα ευχάριστο σε αστικές συνθήκες.

Volkswagen Up (2011-σήμερα)

Κινητήρας
Χώροι επιβατών
Ποιότητα κύλισης
Μήκος
Τιμή

Η Volkswagen δεν θα μπορούσε να μείνει αμέτοχη στην πρόκληση των πολύ μικρών αυτοκινήτων πόλης και έτσι παρουσίασε όχι μία αλλά 3 συνολικά επιλογές: Volkswagen Up, Skoda Citigo και Seat Mii. Και τα 3 οχήματα του Volkswagen group διαθέτουν ίδιες διαστάσεις και παρόμοιους κινητήρες, ωστόσο η ποιότητα κατασκευής αλλά και η χρονική αλληλουχία δίνουν στο Volkswagen Up την πρωτοκαθεδρία.

Το Up πρωτοπαρουσιάστηκε το 2011 και αποτελεί το μεγαλύτερο σε διαστάσεις από τα Smart και Toyota IQ. Κάτι τέτοιο δε μεταφράζεται σε περισσότερο χώρο, αφού και τα 3 διαθέτουν χώρο αποσκευών που δεν ξεπερνάει τα 250 περίπου λίτρα.

Μηχανικά μέρη

Το Volkswagen Up προσφέρεται με έναν τρικύλινδρο κινητήρα 1.000 κυβικών απόδοσης από 60 έως 115 αλόγων, ανάλογα με την έκδοση και τον εξοπλισμό του. Ο ίδιος κινητήρας προσφέρεται τόσο ως ατμοσφαιρικός όσο και ως υπερτροφοδοτούμενος, εξου και οι διαφορές του.

Το Up διατίθεται και σε έκδοση GTI, αποτελώντας το πιο προσιτό GTI που μπορεί να αποκτήσει κανείς. Εξοπλίζεται με τον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.0 TSI, ο οποίος έχει διαμορφωθεί ώστε να αποδίδει 115 ίππους.

Υπάρχει η επιλογή για αυτόματο αλλά και για χειροκίνητο κιβώτιο 5 ή 6 σχέσεων.

Την τροχιά των ηλεκτρικών που έχει μπει ο εκ γενετής ανταγωνιστής του ακολουθεί το Up. Αποτελούμενο από έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 82 αλόγων, αυτόματο κιβώτιο, κατανάλωση που αγγίζει το 1.0 λίτρο/100χλμ και αποκλειστικά στην πεντάθυρη του έκδοση, το ηλεκτρικό Volkswagen Up θέτει σοβαρή υποψηφιότητα στη λίστα με τα πιο value for money ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διατίθενται αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Μία ακόμα ενδιαφέρουσα έκδοση του Volkswagen Up, είναι το Cross Up. Ουσιαστικά πρόκειται για την Crossover εκδοχή του Γερμανικού μοντέλου. Έχοντας ψηλώσει κατά 1,5 πόντο παραπάνω από το κανονικό, το Cross Up προσφέρει όλα όσα αναζητάς σε ένα καθημερινό αυτοκίνητο, όπως μικρές και πρακτικές διαστάσεις, καλή ορατότητα και υψηλότερη θέση οδήγησης.

Οδική Συμπεριφορά

Το Volkswagen Up διαθέτει την πιο άνετη ποιότητα κύλισης στην κατηγορία. Αυτό το οφείλει στην ανάρτηση του που χαρίζει άνεση και ευκολία σε συνθήκες καθημερινής μετακίνησης. Παράλληλα, στην υπερτροφοδοτούμενη έκδοση 1.0 TSI, το Up παρέχει τις καλύτερες επιδόσεις από τους ανταγωνιστές του, ακροβατώντας μεταξύ απόδοσης και οικονομίας.

Το Volkswagen Up μπορεί να συναντήσει κανείς ως μεταχειρισμένο με μία μέση τιμή στα 8.000€.

Toyota IQ (2008-2015)

Εμφάνιση
Αξιοπιστία
Πετρελαιοκινητήρας
Χώρος αποσκευών
Κιβώτιο

Το Toyota IQ είναι ο άμεσος ανταγωνιστής του Smart και αυτό πολύ πριν από το μέγεθος, την εμφάνιση, το στυλ αλλά και το αμάξωμα φαίνεται από άλλον έναν παράγοντα: το όνομα του. Η Toyota δεν θα μπορούσε να κάνει πιο ξεκάθαρο ότι το μοντέλο της αυτό κοντράρει το Smart.

Αρκεί να επισημάνουμε ότι στα αγγλικά “Smart=έξυπνος”, ενώ το “I.Q.” αποτελεί μονάδα μέτρησης της εξυπνάδας. Μία ομολογουμένως έξυπνη κίνηση της Toyota, που για πολλούς δεν είναι εύκολα αντιληπτή από την πρώτη στιγμή, ενώ στην πραγματικότητα είναι ακριβώς μπροστά τους.

Κινητήρες

Όσον αφορά τα μηχανικά μέρη, το Toyota IQ εξοπλίζεται με δύο βενζινοκίνητους κινητήρες, τεχνολογίας VVT-i. Συγκεκριμένα, πρόκειται για έναν κινητήρα 1.000 κυβικών και έναν άλλον 1.300 κυβικών, απόδοσης 70 και 100 αλόγων αντίστοιχα.

Υπάρχει η επιλογή για 5τάχυτο στην πρώτη επιλογή, και ένα 6τάχυτο – στη δεύτερη – μηχανικό κιβώτιο. Παράλληλα, στις αυτόματες εκδόσεις του το IQ ακολουθεί την πεπατημένη της Toyota που προτιμάει και επενδύσει σε κιβώτια συνεχούς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης CVT.

Η Toyota εφοδιάζει το IQ και με τον πετρελαιοκίνητο 1.4 D-4D κινητήρα απόδοσης 90 αλόγων. Πρόκειται για τον ίδιο κινητήρα που χρησιμοποιεί και σε άλλα μοντέλα της σειράς, όπως το Yaris. Στην περελαιοκίνητη έκδοση, το IQ δε μπορεί να συνδυαστεί με αυτόματο κιβώτιο, παρά μόνο με χειροκίνητο 6 σχέσεων.

Εσωτερικό

Το Toyota IQ αν και αποκλειστικά 3θυρο διατίθεται με 4 θέσεις! Φυσικά, για τις πίσω θέσεις η πρόσβαση είναι περιορισμένη και στην καθημερινή χρήση ενδεχομένως αποβούν δύσχρηστες. Παρόλα αυτά είναι ένα χαρακτηριστικό που δεν προσφέρεται συνήθως στην κατηγορία.

Στο εσωτερικό του χρησιμοποιεί σχετικά ποιοτικά υλικά με αρκετά πλαστικά αλλά καλή εργονομία. Αν και για το πορτμπαγαζ του απαιτείται η αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων, σε περίπτωση που θέλεις να κάνεις χρήση τα 242 λίτρα από τα 32 που είναι αλλιώς διαθέσιμα, το IQ διαθέτει αρκετούς χώρους και θήκες για μικροπράγματα.

Στον δρόμο

Το Toyota IQ είναι ένα μικρό όχημα με κινητήρα και κίνηση εμπρός, οπότε δεν θα πρέπει να περιμένει κανείς ιδιαίτερες οδηγικές συγκινήσεις. Παρόλα αυτά η άνεση και η σταθερότητα που προσφέρει στον οδηγό αλλά και τους συνεπιβάτες θα σε εκπλήξει. Ο πίσω άξονας του παραμένει σταθερός και προσδίδει σιγουριά.

Το αυτόματο κιβώτιο κάνει τις αλλαγές ήρεμα και άνετα, ενώ σε υψηλές ταχύτητες μπορεί να αποβεί θορυβώδες.

Το Toyota IQ αποτελεί το φθηνότερο και πιο οικονομικό μοντέλο της σύγκρισης. Η μέση τιμή ενός μεταχειρισμένου κυμαίνεται στα 7.100€.

Συμπέρασμα

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στην κατηγορία που ίδρυσε το Smart, ήταν και παραμένει ο βασιλιάς της. Είναι το μοναδικό πισωκίνητο, έχει την καλύτερη μεταπώληση ενώ εξοπλίζεται πάντα με τις τελευταίες τεχνολογίες (ηλεκτρικό, κιβώτιο διπλού συμπλέκτη κτλ.).

Από την άλλη, όταν οι δύο μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη αποφασίζουν να μπουν δυναμικά στην κατηγορία, μόνο για καλό μπορεί να είναι. Το Volkswagen Up με τον πλούσιο εξοπλισμό αλλά και την ποικιλία στις εκδόσεις του αποτελεί μία αντάξια επιλογή για κάποιον που αναζητάει ασφάλεια στην καθημερινή μετακίνηση.

Το Toyota IQ προσφέρει αξιοπιστία σε μία κατηγορία που παρά το μέγεθος και την αρχική τιμή της, μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα κοστοβόρα. Παράλληλα, ο πετρελαιοκινητήρας αλλά και η άνεση του αποτελούν μία ιδανική υποψηφιότητα για μετακίνηση μέσα στην πόλη. Όποια και εάν είναι η επιλογή σου, το σίγουρο είναι ότι τα μικρά αλλά θαυματουργά αυτά οχήματα θα σε ανταμείψουν… και με το παραπάνω!

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!

Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου!
Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.
Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.

Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!

Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!
Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!