Συμβουλές

Όταν διαβάσεις σχόλια και κριτικές για ένα αυτοκίνητο, τότε θα έρθεις αντιμέτωπος με έννοιες όπως:

  • «οδική συμπεριφορά»
  • «επιδόσεις»
  • «κατανάλωση»
  • «κόστος αγοράς και συντήρησης»
  • «χώροι»

Όμως υπάρχει και ένας κρυφός «παίκτης» ο οποίος έχει ρόλο «κλειδί” στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου. 

Μιλάμε, φυσικά, για την εργονομία.

Μία λέξη που αν απουσιάζει από τα προτερήματα ενός μοντέλου, δεν αποκλείεται να αλλοιώνει ακόμα και την ίδια την εμπειρία της οδήγησης.

Σε αυτό το άρθρο εξηγούμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για την εργονομία στο αυτοκίνητο!

Τι σημαίνει «εργονομία»;

Σύμφωνα με το Βικιλεξικό: «εργονομία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση της ανθρώπινης απόδοσης, υγείας και ευεξίας μέσω της συμβολής στο σχεδιασμό εργαλείων, μηχανών, μεθόδων και περιβάλλοντος εργασίας”.

Με απλούστερα Ελληνικά, η εργονομία έχει σκοπό να κάνει τη ζωή του ανθρώπου ευκολότερη.

Σε μία απόδοση της ίδιας της λέξης, η σύνθετη καταγωγή της εκ του «έργου» και του «νόμου» φανερώνει την πρακτική εφαρμογή της έννοιας:

Η βέλτιστη δυνατή οργάνωση των ενεργειών ενός ατόμου, για την ορθότερη εκτέλεση της εργασίας.

Πώς μεταφράζονται όλα αυτά σε αυτοκινητικούς όρους;

Τι είναι η εργονομία στο αυτοκίνητο;

Έχεις βρεθεί ποτέ σε κάθισμα οδηγού που τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος έπεφταν μακριά από τα χέρια σου; Ή που ο διακόπτης των αλάρμ δεν βρισκόταν στο αναμενόμενο σημείο (το κέντρο του ταμπλό, δηλαδή), αλλά τον έψαχνες πίσω από το τιμόνι ή τον λεβιέ ταχυτήτων.

Αν ναι, τότε βίωσες την ενοχλητική εμπειρία ενός αντι-εργονομικού αυτοκινήτου!

Οτιδήποτε δεν βρίσκεται στην αναμενόμενη θέση ή δεν εκτελεί την λειτουργία που περιμένουν ο οδηγός με τους επιβάτες, αποτελεί έλλειψη εργονομίας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πολυδιακόπτης των παλαιότερων Mercedes στα αριστερά του τιμονιού.

Αντί για τα φλας και τα φώτα, εξυπηρετούσε ακόμα τις λειτουργίες των υαλοκαθαριστήρων και του υπολογιστή ταξιδιού, μπερδεύοντας ακόμα και τους ίδιους τους κατόχους τους.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η «αιώνια αντίπαλος» BMW, η οποία δέχτηκε δριμεία κριτική όταν παρουσίασε για πρώτη φορά το περιστροφικό χειριστήριο για τον έλεγχο του συστήματος πολυμέσων iDrive. Το σύστημα ήταν η αποθέωση της δυσχρηστίας, πρακτικά απαιτώντας «δίπλωμα” προγραμματιστή για την περιήγηση στις ρυθμίσεις του μενού.

Πλέον, το iDrive έχει βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό που θεωρείται ένα από τα καλύτερα συστήματα πολυμέσων.

Στην ίδια ενότητα (της έλλειψης εργονομίας) εμπίπτουν:

  • οι αποθηκευτικοί χώροι που είναι δυσπρόσιτοι
  • οι κολώνες που δημιουργούν τυφλά σημεία
  • οι εταζέρες που «εισβάλλουν» στο πεδίο του κεντρικού καθρέπτη και εμποδίζουν την ορατότητα κ.ο.κ.

Κοντολογίς εργονομία στο αυτοκίνητο σημαίνει πως τα πάντα στο εσωτερικό λειτουργούν όπως τα περιμένει ο οδηγός και οι επιβάτες, διευκολύνοντας τη συμβίωσή τους σε αυτό.

Εργονομία vs Πρακτικότητα: Ποια η διαφορά;

Η μία εξαρτάται από την άλλη, όμως αποτελούν ανεξάρτητες έννοιες.

Να το θέσουμε ως παράδειγμα.

Πρακτικότητα σε ένα αυτοκίνητο είναι να διαθέτει θήκες για μικροαντικείμενα, ας πούμε δυο ευμεγέθεις ποτηροθήκες χαμηλά στην κεντρική κονσόλα.

Εργονομία σε ένα αυτοκίνητο είναι να χρησιμοποιούνται αυτές οι θήκες απρόσκοπτα, δίχως να εμποδίζονται π.χ από το χειρόφρενο ή το λεβιέ των ταχυτήτων.

Αντιστοίχως, πρακτικό είναι ένα αυτοκίνητο όταν διαθέτει χειριστήρια στο τιμόνι. Εργονομικό είναι όταν ο μέσος σωματότυπος μπορεί να τα χρησιμοποιήσει δίχως να χρειάζεται η εκτέλεση «ταχυδακτυλουργικών».

Για αυτό και πολλές φορές συναντάμε αυτοκίνητα με υπερεπάρκεια εσωτερικών χώρων, τα οποία ωστόσο δεν μπορούν να την εκμεταλλευτούν λόγω αυτής ακριβώς της έλλειψης εργονομίας.

Πόσο σημαντική είναι η εργονομία στην οδήγηση;

Φαντάσου να οδηγείς και να θέλεις να ανεβάσεις το παράθυρο του συνοδηγού, αλλά αντί για αυτό χρησιμοποιείς κατά λάθος το πίσω αριστερά.

Είτε ψαχουλεύεις με το χέρι σου τον σωστό διακόπτη, είτε παίρνεις το βλέμμα σου από τον δρόμο για να το βρεις.

Και οι δυο περιπτώσεις είναι ενοχλητικές, ενώ στην δεύτερη υπεισέρχεται και το στοιχείο του κινδύνου λόγω απόσπασης προσοχής.

Αναλόγως και για ένα sedan με πολύ φαρδιά και τοποθετημένη προς τα εμπρός μεσαία κολώνα, που εμποδίζει την ορατότητα στα δεξιά, ή για ένα hatchback με μικρό πίσω παρμπρίζ.

Η απόσπαση της προσοχής ήταν ο βασικότερος λόγος που τα συστήματα πολυμέσων (όπως το προαναφερθέν iDrive) δέχτηκαν –κι ακόμα δέχονται- κριτική για την πολυπλοκότητα και την προσπάθεια που απαιτούσαν από τον οδηγό για την εκτέλεση των λειτουργιών της.

Οι πρωταγωνιστές στο εσωτερικό του αυτοκινήτου μπορεί να είναι η ποιότητα των υλικών και οι χώροι, όμως ο αφανής ήρωας της πρακτικής εφαρμογής δεν είναι άλλος από την εργονομία.

Ποια είναι τα πιο εργονομικά αυτοκίνητα;

Όσο περίεργο κι αν ακουστεί, οδηγώντας ένα SUV μεσαίας κατηγορίας σπάνια θα εντοπίσεις εργονομικό «φάουλ».

Προσφέρουν:

  • πλήρη εποπτεία του αμαξώματος και του οδοστρώματος
  • διαθέτουν μεγάλες επιφάνειες στο εσωτερικό ώστε να μην πέφτει ο ένας διακόπτης πάνω στον άλλον
  • οι χώροι είναι μεγάλοι και πλήρως εκμεταλλεύσιμοι
  • τα συστήματα πολυμέσων είναι κατά βάση απλά στον χειρισμό.

Τα hatchback με τα sedan δεν υστερούν, όμως υπάρχουν περιπτώσεις (π.χ. Honda Civic (FN) και Volvo S40) όπου η διαμόρφωση του πίσω μέρους και οι πολλοί διακόπτες στην κεντρική κονσόλα αντίστοιχα, δυσκολεύουν το έργο του οδηγού.

Διάβασε επίσης:

  1. Τα καλύτερα SUV μέχρι 15.000€
  2. Τα 8 μικρομεσαία οικογενειακά με το μεγαλύτερο χώρο αποσκευών

Να προτιμήσω χώρους ή εργονομία;

Το ένα δεν αποκλείει το άλλο.

Το ζήτημα έγκειται στο γεγονός πως στην προσπάθεια μεγιστοποίησης των εσωτερικών χώρων, οι σχεδιαστές αρκετές φορές αφήνουν σε δεύτερη μοίρα την αξιοποίησή τους.

Αυτό ισχύει και για τα εντυπωσιακά στοιχεία εξοπλισμού, που μπορεί να «γεμίζουν» το μάτι και τα ενημερωτικά φυλλάδια, όμως «αδειάζουν» τον εγκέφαλο και τα αποθέματα της υπομονής σε καθημερινή βάση.

Οπότε η συμβουλή μας είναι η εξής:

Επίλεξε ένα αυτοκίνητο που νιώθεις να το «φοράς» και όχι απλά να χωράς μέσα σε αυτό.

Το Επόμενό σου Αυτοκίνητο, Ας είναι από τα Καλύτερα!

Στη Spotawheel, καθημερινά ελέγχουμε δεκάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τους πιο αυστηρούς κανόνες της αγοράς. Τα καλύτερα από αυτά (μόλις 1 στα 20) αναρτώνται στο site μας με λεπτομερείς φωτογραφίες και video.

Εσύ επιλέγεις το αυτοκίνητο που θέλεις, το φέρνουμε για test drive εκεί που σε βολεύει, το παραλαμβάνεις με δωρεάν εγγύηση έως και 5 χρόνια!

Δες Επιλεγμένα Αυτοκίνητα!

 

Χρήστος Ντότσικας
Χρήστος

Γράφει για αυτοκίνητα, άρα υπάρχει! Κόλλησε από μικρός το τετράτροχο "μικρόβιο", μεγάλωσε-μυαλό δεν έβαλε, σπούδασε δημοσιογραφία κι έκανε την "ασθένεια" επάγγελμα. Με παράλληλη θητεία στο αθλητικό ρεπορτάζ, ποδόσφαιρο και αυτοκίνητα μοιράζονται το πληκτρολόγιο με εμφανίσεις σε ΣπορFM, Autoblog.gr και, φυσικά, Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *