Συμβουλές

Εδώ και χρόνια οι επιλογές που έχει κάποιος αναφορικά με το καύσιμο του αυτοκινήτου, φαινομενικά είναι δύο:

Το αρχέγονο δίλημμα μεταξύ βενζίνης και diesel.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν τον τρίτο πόλο, όμως έχουν ακόμα δρόμο για να φτάσουν σε δημοφιλία τις παραδοσιακές δυνάμεις.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά βρίσκονται ακόμα πιο πίσω.

Κάπου εδώ μπαίνει το φυσικό αέριο.

Μια ματιά στις αγγελίες των μεταχειρισμένων φανερώνει πως υπάρχει μεγάλος αριθμός αυτοκινήτων εξοπλισμένων με φυσικό αέριο. Απολύτως λογικό, καθώς στην υφήλιο κυκλοφορούν πάνω από 20 εκατομμύριο οχήματα CNG.

Για αυτό και σε αυτό το άρθρο αναλαμβάνουμε να ξεδιαλύνουμε κάθε απορία σχετικά με το φυσικό αέριο και να δούμε αν η αγορά του αξίζει ως εναλλακτική επιλογή για εσένα που αναζητάς την οικονομία κίνησης!

Ποιες οι διαφορές μεταξύ φυσικού αερίου και υγραερίου

Δεν είναι λίγος ο κόσμος που συγχέει ή μπερδεύει τα δυο καύσιμα.

Καταρχάς η ονομασία:

  1. Φυσικό αέριο = CNG (Compressed Natural Gas)
  2. Υγραέριο = LPG (Liquid Petroleum Gas)

To CNG είναι το γνωστό μας φυσικό αέριο, που χρησιμοποιούμε για την θέρμανση των σπιτιών. Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και αποθηκεύεται συμπιεσμένο στα 200 με 300 bar (εξ ου και το “compressed”).

Το LPG επίσης είναι το γνωστό μας υγραέριο, που συναντάμε σε δεξαμενές τοποθετημένες στα πορτμπαγκάζ ταξί της δεκαετίας του ’90. Η σύστασή του απαρτίζεται από ένα μίγμα μεθανίου και βουτανίου, χωρίς να λείπουν το βουτυλένιο και το βουτάνιο, συμπιεσμένα μεταξύ 5 και 7 bar.

Το φυσικό αέριο χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά καθαρή καύση, λόγω της διατήρησής του σε αέρια μορφή υπό πίεση.

Η διαφορά του αυτή από το υγραέριο εμποδίζει την αποθήκευση σε μεγάλες ποσότητες σε δεξαμενές. Έχει υψηλό αντικροτικό βαθμό ύψους 130 οκτανίων, καθιστώντας το ιδανικό καύσιμο για κινητήρες υψηλής συμπίεσης.

Μπορεί οι χώροι αποθήκευσης του CNG να είναι μικρότεροι, ωστόσο η καλύτερη απόδοση εξασφαλίζει χαμηλότερη κατανάλωση μέχρι και 40% συγκριτικά με το LPG, ισοσκελίζοντας με το παραπάνω την μικρότερη ποσότητα.

Τα θετικά συνεχίζονται στον χώρο αποσκευών, ο οποίος μένει πρακτικά ανεπηρέαστος στην εγκατάσταση φυσικού αερίου (συνήθως μπαίνει στον χώρο της ρεζέρβας ή του κιτ επισκευής).

Πόση αυτονομία μου εξασφαλίζει το φυσικό αέριο;

H σωστή ερώτηση είναι η εξής:

Πόση ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ αυτονομία μου εξασφαλίζει το φυσικό αέριο;

CNG και βενζίνη ή diesel λειτουργούν συνδυαστικά.

Μπορείς, βέβαια, να γεμίζεις μόνο φυσικό αέριο -μόλις 0,89€ το κιλό κοστίζει-, όμως το μικρότερο ρεζερβουάρ θα σε στέλνει συχνότερα σε κάποιον από τους λίγους σταθμούς ανεφοδιασμού.

Αντίθετα, αν φουλάρεις φυσικό αέριο μαζί με το παραδοσιακό καύσιμο, δεν αποκλείεται να μην χρειαστεί επίσκεψη σε πρατήριο για 1.000 χιλιόμετρα!

Εξαρτάται πάντα και από το στυλ οδήγησης, καθώς αν είσαι “γρήγορος” το μικρό ντεπόζιτο (20-25 κιλά μάξιμουμ) CNG εξαντλείται με συνοπτικές διαδικασίες, παρότι ενεργειακά 1 κιλό φυσικού αερίου ισοδυναμεί με 1.6 λίτρα βενζίνης, 1.3 πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου.

Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Έστω ότι έχουμε ένα ρεζερβουάρ βενζίνης 40 λίτρων και ένα φυσικού αερίου 20.

Το πρώτο θα γεμίσει με περίπου 65 ευρώ (στο 1.643€/λίτρο η μέση τιμή της αμόλυβδης τη στιγμή που γράφεται το κείμενο) και το δεύτερο με 18 ευρώ (0.89€/λίτρο, όπως είπαμε).

Συνδυαστικά μπορούμε να πλησιάσουμε τα 1.000 χιλιόμετρα χωρίς ανεφοδιασμό, με λίγο περισσότερα από 80 ευρώ. Ή αλλιώς, για να μείνουμε αποκλειστικά στα του φυσικού αερίου, διανύουμε 100 χιλιόμετρα με 3-4 ευρώ.

Καθόλου άσχημα.

Υπάρχουν διαφορές στην οδήγηση;

Το φυσικό αέριο είναι πιο ήσυχο στην λειτουργία του -ειδικά σε σύγκριση με το πετρέλαιο- όμως η έκρηξη του καύσιμου μίγματος που εξασφαλίζει στον θάλαμο καύσης, είναι χαμηλότερης έντασης.

Αυτό σημαίνει ότι αν επιλέξεις βενζίνη ή πετρέλαιο μετά το φυσικό αέριο (η συντριπτική πλειοψηφία των εγκαταστάσεων CNG παρέχουν τη δυνατότητα εναλλαγής μεταξύ των καυσίμων), ενδέχεται να αποκομίσεις την αίσθηση πως ξαφνικά ο κινητήρας κέρδισε (ή έχασε) περί τα 20 άλογα.

Είναι “καθαρό” καύσιμο;

Ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο εξοπλισμένο με φυσικό αέριο είναι ό,τι καθαρότερο μπορείς να αγοράσεις μετά τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά μοντέλα.

Εκπέμπει έως και 77% μικρότερη ποσότητα μικροσωματιδίων σε σχέση με έναν πετρελαιοκινητήρα, 11% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (τα περιβόητα CO2) και 90% οξειδίων του αζώτου!

Επίσης δεν μπορεί να νοθευτεί, καθώς παρέχεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς κατευθείαν από το εθνικό σύστημα μεταφοράς στα πρατήρια.

Στα πιο καινούργια μεταχειρισμένα, αυτό μεταφράζεται σε ιδιαίτερα μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, που μετά βίας ξεπερνούν τα 100 ευρώ (σε αρκετές περιπτώσεις). Αρκεί να είναι εργοστασιακή η μετατροπή, ώστε να αναγράφονται οι μειωμένες εκπομπές ρύπων στην άδεια κυκλοφορίας.

Το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που θεωρούνται ιδιαίτερα καρκινογόνες ουσίες.

Είναι ασφαλές καύσιμο;

Η συγκεκριμένη ερώτηση εμπίπτει στην κατηγορία της απορίας που άνοιξε το άρθρο. Στη σύγχυση, δηλαδή, του φυσικού αερίου με το υγραέριο.

Tο φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο από τον αέρα και σε περίπτωση διαρροής απλά διαφεύγει προς τα πάνω, διαστέλλεται και διαλύεται στην ατμόσφαιρα. Όπερ σημαίνει πως δεν υπάρχει το παραμικρό ενδεχόμενο έκρηξης στο απευκταίο σενάριο οπίσθιας σύγκρουσης.

Αξίζει να αγοράσω αυτοκίνητο με φυσικό αέριο;

Εάν μιλούσαμε για καινούργιο αυτοκίνητο, θα υπήρχε το επιχείρημα του αυξημένου κόστους κτήσης και του απαιτούμενου ετήσιου αριθμού διανυθέντων χιλιομέτρων, που εξασφαλίζουν την απόσβεσή του.

Η μετατροπή κοστίζει γύρω στις 1.500-2.000 ευρώ. Δηλαδή, με τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων και το προαναφερθέν παράδειγμα της αυτονομίας, χρειάζονται κοντά στις 20.000 χιλιόμετρα για να γίνει η απόσβεση.

Στα μεταχειρισμένα, ωστόσο, το μεγαλύτερο ποσοστό από την αξία της μετατροπής (εργοστασιακής ή μη) απορροφάται από την απαξίωση.

Οπότε δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος που να σε εμποδίζει από την αναζήτηση ενός αυτοκινήτου που κινείται με την χρήση φυσικού αερίου!

Ποια μοντέλα υπάρχουν στην αγορά;

Mε aftermarket μετατροπή, όλα. Εργοστασιακά (που είναι και προτιμότερα) τα εξής:

  • Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI                    
  • Audi A4 Avant g-tron 2.0 TFSI
  • Audi A4 Avant g-tron 2.0 TFSI
  • Audi A5 Sportback g-tron 2.0 TFSI
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Punto 1.4 CNG                                                
  • Fiat 500L 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Qubo 1.4 CNG                                                      
  • Fiat Doblo 1.4 T-JET CNG
  • Mercedes B 200 c                                                              
  • SEAT Mii 1.0 Ecofuel
  • SEAT Ibiza 1.0 TGI                                                                
  • SEAT Leon 1.4 TGI
  • Skoda Citigo 1.0 G-TEC                                      
  • Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC
  • VW eco up! 1.0                                                                        
  • VW Polo 1.0 TGI
  • VW Golf 1.4 TGI                                                            
  • VW Caddy Van 1.4 TGI

Το Επόμενό σου Αυτοκίνητο, Ας είναι από τα Καλύτερα!

Στη Spotawheel, καθημερινά ελέγχουμε δεκάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τους πιο αυστηρούς κανόνες της αγοράς. Τα καλύτερα από αυτά (μόλις 1 στα 20) αναρτώνται στο site μας με λεπτομερείς φωτογραφίες και video.

Εσύ επιλέγεις το αυτοκίνητο που θέλεις, το φέρνουμε για test drive εκεί που σε βολεύει, το παραλαμβάνεις με δωρεάν εγγύηση έως και 5 χρόνια!

Χρήστος Ντότσικας
Χρήστος

Γράφει για αυτοκίνητα, άρα υπάρχει! Κόλλησε από μικρός το τετράτροχο "μικρόβιο", μεγάλωσε-μυαλό δεν έβαλε, σπούδασε δημοσιογραφία κι έκανε την "ασθένεια" επάγγελμα. Με παράλληλη θητεία στο αθλητικό ρεπορτάζ, ποδόσφαιρο και αυτοκίνητα μοιράζονται το πληκτρολόγιο με εμφανίσεις σε ΣπορFM, Autoblog.gr και, φυσικά, Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

2 σχόλια

  1. Ο/Η Σπύρος Σαρρης λέει:

    Πολύ καλή ενημέρωση . Εύγε !!!

  2. Ο/Η Slv91 λέει:

    Την πιο σημαντική διαφορά δεν αναφέρεται , που είναι τα κιλά. Μια μπουκαλα μεγάλη LPG ζυγίζει γεμάτη το πολυ 10 κιλά σε αντίθεση με την αντίστοιχη CNG που ζυγίζει 100 κιλά.

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *