Λίγα αυτοκίνητα μπορούν να καυχιούνται ότι έχουν περάσει στη συνείδηση του κόσμου ως icon και – προσαρμοσμένα κάθε φορά στις ανάγκες τις εποχής – παραμένουν κατά βάση αναλλοίωτα στο πέρασμα του χρόνου: Porsche 911, Mercedes G-Class και Land Rover Defender είναι μερικά από αυτά.

Τι γίνεται όμως όταν μιλάμε για καθημερινά αυτοκίνητα, για αυτοκίνητα που μπορεί να τα απολαμβάνει ο μέσος οδηγός σε κάθε φάση της καθημερινότητας του;

Σε αυτή την περίπτωση μόνο δύο έρχονται στο μυαλό όλων: Mini Cooper και Fiat 500!

Γιατί δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι είτε μιλάμε για το Mini είτε για το Fiat, σε όποια έκδοση του κι αν το δούμε, μπορεί να τα αναγνωρίσει το ίδιο εύκολα ο 30άρης της δεκαετίας του ’60 με τον 30αρη της δεκαετίας του 2020 κι ας απέχουν μεταξύ τους περισσότερες από 4 γενιές!

Πώς λοιπόν ο Άγγλος και ο Ιταλός στέκονται στο πέρασμα του χρόνου, και πως δύο μικρά οικονομικά αυτοκίνητα που ξεκίνησαν πριν από έξι δεκαετίες καταφέρνουν να προσαρμοστούν σε μία εποχή που ζητάει ολοένα και μεγαλύτερα οχήματα και, ειδικά, SUV;

Γέννηση του θρύλου

Όταν ο Alec Issigonis, επηρεασμένος από την πετρελαϊκή κρίση του 1956, είχε στο μυαλό του ένα αυτοκίνητο που να καταναλώνει όσο το δυνατόν λιγότερο καύσιμο, να μη στερείται οδηγικής ευχαρίστησης και παρότι τετραθέσιο να είναι μικρό εξωτερικά, κανείς δε μπορούσε να φανταστεί ότι θα κατέληγε σε ένα από τα πιο εικονικά αυτοκίνητα – όχι μόνο της εποχής εκείνης – αλλά και στην ιστορία της αυτοκίνησης!

Φυσικά, παρότι εμπνευστής του σχεδίου και της φιλοσοφίας του Mini ήταν ο – ελληνικής καταγωγής – Issigonis, δεν ήταν άλλος από τον βρετανό οδηγό αγώνων John Cooper Works που θα έδινε το στίγμα του στο Mini και θα το μετέτρεπε σε σύμβολο των ‘60s.

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και τον Ιούλιο του 1957 όταν ο έμπειρος, τότε, σχεδιαστής Dante Giacosa εμπνεόμενος από το ήδη υπάρχον Fiat 500 Topolino, λάνσαρε το (νέο) Fiat 500. Το 500αράκι του D. Giacosa θα είχε κινητήρα και κίνηση πίσω, διάταξη που ακολουθούσαν και άλλα αυτοκίνητα της περιόδου εκείνης.

Δύο αυτοκίνητα που εκτός από την εμβληματικότητα και την καινοτομία της εποχής που κυκλοφόρησαν, έμελλαν να περάσουν στο πάνθεον της αυτοκίνησης και να πετύχουν το όνειρο κάθε marketeer ανά τον κόσμο: να χαρακτηριστούν από το ίδιο το κοινό ως cult.

Μετάβαση στη σύγχρονη εποχή

Έτσι, όταν παγκοσμίως η τάση της αγοράς οδεύει προς SUV (και κυρίως προς μικρότερα και πρακτικότερα SUV, γνωστά και ως Crossovers) τα δύο αυτά εικονικά αυτοκίνητα που χαρακτηρίστηκαν από τη διορατικότητα και την καινοτομία τους δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστα στο πνεύμα που επιτάσσει η εποχή.

Έχοντας στην «οικογένεια» τους άλλα brands με εμπειρία στα SUVs (Mini – BMW, Fiat – Jeep) τα δύο αυτά αυτοκίνητα μεγάλωσαν και παρουσιάζουν πλέον τη σημερινή φρέσκια εκδοχή τους: το Mini Countryman και το Fiat 500x.

Κόστος αγοράς

Το Mini Countryman, έχοντας από πίσω τη BMW και ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ποιότητα κατασκευής και κοστολόγηση, το συναντάει κανείς ως μεταχειρισμένο αισθητά ακριβότερο από το Fiat 500x. Αυτό οφείλεται κυρίως στην υψηλότερη αρχική τιμή που έχει σαν καινούργιο από τον Ιταλό ανταγωνιστή του.

Συγκεκριμένα, για τη μεταχειρισμένη έκδοση του 2018 και ειδικότερα στην έκδοση των 1.500 κυβικών εκατοστών και πετρέλαιο, η μέση τιμή του Countryman ανέρχεται στα 22.000€, όταν η αντίστοιχη τιμή του 500x (1.6 diesel) είναι περί τα 19.000€.

Φυσικά, τα παραπάνω πρόκειται για τιμές που αφορούν τη γενικότερη αγορά μεταχειρισμένων χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν παράμετροι όπως βιβλία service, πραγματικά χιλιόμετρα και γενικότερη κατάσταση του οχήματος (ατρακάριστα και χωρίς μηχανικά προβλήματα). Πρόκειται δηλαδή για τιμή και όχι αξία.

Αν θέλει κανείς να ανατρέξει στην αξία των αυτοκινήτων και να μη μένει απλώς σε μία τιμή αρκεί να ανατρέξει στο online showroom της Spotawheel προκειμένου να απολαύσει τον «καθαρό» στόλο από τα Mini Countryman και τα Fiat 500x που ικανοποιούν τις παραπάνω προδιαγραφές.

Μέση κατανάλωση

Η πλειονότητα όσων προσανατολίζονται στην αγορά ενός πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου το κάνουν με κύριο γνώμονα την οικονομία καυσίμου. Για αυτό και όταν συγκρίνει κανείς δύο εμβληματικά Crossovers η μέση κατανάλωση παίζει πρωταρχικό ρόλο. Κι ενώ μπορεί με την πρώτη ματιά το Mini να καταλαμβάνει και σε αυτό τον τομέα την πρώτη θέση με 4.3 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα σε σύγκριση με τα 4.7 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα του Fiat 500x, ωστόσο η διαφορά βρίσκεται στις επιδόσεις.

Κι αυτό, γιατί εκτός από τα οριακά λιγότερα άλογα που παράγει ο κινητήρας του Countryman (115hp στα 1.5 κυβικά) σε σχέση με του 500x (120hp στα 1.6), ο Ιταλός υπερτερεί στη ροπή κάτι που σημαίνει ότι η – μικρή – διαφορά στις επιδόσεις μπορεί να γίνει αισθητή ήδη από τις μικρές ταχύτητες και τις επιταχύνσεις.

Ετήσια κόστη

Τα τέλη κυκλοφορίας στα δύο αυτοκίνητα είναι περίπου τα ίδια, καθώς κοστολογούνται με βάση τους ρύπους τους οι οποίοι είναι σχεδόν παρόμοιοι. Το Mini καλείται να πληρώσει 109€ τον χρόνο, ενώ το Fiat 111€.

Οφείλει να σημειωθεί ότι και τα δύο αυτοκίνητα είναι Euro 6 και δεν υπόκεινται στον Δακτύλιο.

Στις ασφάλειες, ωστόσο, παρατηρούνται διαφοροποιήσεις. Μολονότι η πιο φθηνή ασφάλιση μπορεί να ξεκινάει ενδεικτικά από 160€ τον χρόνο για το Mini και 150€ για το Fiat, αυτό μπορεί να εκτιναχθεί στα 850€ και 490€ αντίστοιχα.

Όσον αφορά στο κόστος συντήρησης ανά έτος αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από τον εκάστοτε οδηγό και ιδιοκτήτη. Κι αυτό διότι μπορεί, για παράδειγμα, το κόστος του Countryman να είναι σχετικά πιο ανεβασμένο από αυτό του 500x (ειδικά εάν τα service πραγματοποιούνται σε επίσημο συνεργείο BMW), αυτό όμως εξαρτάται σημαντικά από την ίδια τη συντήρηση που έχει γίνει ήδη από την προηγούμενη ιδιοκτησία.

Επομένως, όταν πρόκειται για αγορά μεταχειρισμένου οχήματος, είναι σημαντικό ο υποψήφιος αγοραστής να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη πληροφόρηση για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το αυτοκίνητο το οποίο πρόκειται να αγοράσει.

Διάβασε τις 12 Συμβουλές για να Αγοράσεις Ένα Πραγματικά Καλό Αυτοκίνητο!

Στη Spotawheel, σεβόμενοι κάθε υποψήφιο αγοραστή, παρέχεται το πλήρες βιβλίο Service του αυτοκινήτου, ελέγχονται τα χιλιόμετρα προκειμένου να διαπιστωθεί η ακρίβεια και η αυθεντικότητα τους, ενώ τα αυτοκίνητα είναι ατρακάριστα και χωρίς μηχανικά προβλήματα!