#TrueStory

Από τις 25 Οκτωβρίου 2021 ο νέος Δακτύλιος τέθηκε σε ισχύ στο κέντρο των Αθηνών. Πρόκειται για ένα ανανεωμένο μέτρο περιβαλλοντικού χαρακτήρα που περιορίζει ακόμα περισσότερο την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας.

Ο Δακτύλιος είχε καιρό να κάνει την εμφάνισή του, αφού την προηγούμενη περίοδο (2020-2021) δεν ίσχυσε λόγω των περιορισμών της πανδημίας. Πλέον, επανέρχεται στην πραγματικότητα της Αθήνας, με ακόμα περισσότερους περιορισμούς και πιο αυστηρά κριτήρια.

Τι είναι ο Δακτύλιος;


Ο Δακτύλιος αφορά ένα περιβαλλοντικό αλλά και κυκλοφοριακό μέτρο με στόχο τη ρύθμιση της κυκλοφορίας στο κέντρο των Αθηνών. Το βασικό σκεπτικό πίσω από το μέτρο, είναι ο περιορισμός της κυκλοφορίας των ρυπογόνων αυτοκινήτων. Με αποτέλεσμα λιγότερους ρύπους στο κέντρο της πρωτεύουσας.

Ουσιαστικά η κυκλοφορία περιορίζεται βάσει του αριθμού πινακίδας και της εκάστοτε ημερομηνίας. Τα αυτοκίνητα με αριθμό πινακίδας που τελειώνει σε μονό αριθμό κυκλοφορούν τις μονές ημέρες του χρόνου, ενώ τα ζυγά τις ζυγές.

Στην ουσία, ο Δακτύλιος πρόκειται για ένα περιβαλλοντικό μέτρο. Γι αυτό και τα “πράσινα” αυτοκίνητα έχουν free pass και μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα κάθε μέρα.

Ποια αυτοκίνητα κυκλοφορούν ελεύθερα;


Ο βασικός στόχος του Δακτυλίου είναι να περιορίσει την εκπομπή ρύπων διοξειδίου του Άνθρακα στην ατμόσφαιρα μιας μεγαλούπολης, την Αθήνα. Γι αυτό και από το μέτρο εξαιρούνται τα εξής αυτοκίνητα:

  • Τεχνολογίας Euro 6 ανεξαρτήτως καυσίμου (με εκπομπές ρύπων λιγότερες από 120g/km)
  • Ηλεκτρικά
  • Υβριδικά
  • Αυτοκίνητα με Φυσικό αέριο ή Υγραέριο (εκ κατασκευής)

Αυτές οι 4 κατηγορίες αυτοκινήτων κρίνονται ως οι πιο “πράσινες” και λιγότερο ρυπογόνες. Γι αυτό και δεν υπόκεινται στους περιορισμούς των μονών/ζυγών. Αλλά, αντίθετα, μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα κάθε ημέρα.

Δες σε ποια κατηγορία ανήκει το αυτοκίνητό σου και εάν μπορείς να κυκλοφορήσεις στον Δακτύλιο, κάνοντας κλικ εδώ:

Δες αν Κυκλοφορείς!

 

Ποιες ημέρες/ώρες είναι σε ισχύ ο Δακτύλιος;


Ο Δακτύλιος τίθεται σε ισχύ καθημερινά από Δευτέρα-Παρασκευή. Συγκεκριμένα, οι ώρες που βρίσκεται σε εφαρμογή το μέτρο είναι:

  • Δευτέρα – Πέμπτη: 07:00 – 20:00
  • Παρασκευή: 07:00 – 15:00

Τις υπόλοιπες ημέρες και ώρες, ο Δακτύλιος δεν ισχύει. Ακόμη, ελεύθερη παραμένει η διέλευση όλων των αυτοκινήτων τα Σαββατοκύριακα, τις επίσημες αργίες αλλά και τις ημέρες που απεργούν οι εργαζόμενοι στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Ο Δακτύλιος παύει να ισχύει και τους θερινούς μήνες, στο διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου. Δες την ΚΥΑ, εδώ.

Που ορίζονται τα όρια του Δακτυλίου;


Ως δακτύλιος ορίζεται η ευρύτερη περιοχή του κέντρου των Αθηνών. Συγκεκριμένα, τα ακριβή όρια εντοπίζονται στις λεωφόρους και οδούς:

Λ. Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπύρου Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Ανδρ. Φραντζή – Λ. Ανδρ. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη-28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας.

Δες τον διαδραστικό χάρτη με τα όρια του Δακτυλίου, εδώ.

Πόσο είναι το πρόστιμο;


Για να κυκλοφορείς ελεύθερα στον Δακτύλιο πρέπει να κατεβάσεις και να έχεις μαζί σου το Σήμα Κυκλοφορίας. Επισκέψου την ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης, κάνοντας κλικ εδώ.

Υπενθυμίζουμε ότι το παραπάνω σήμα μπορεί να χορηγηθεί μόνο σε κατόχους αυτοκινήτων Ηλεκτρικών, Υβριδικών, Euro 6 (κάτω από 120g/km) και εκ κατασκευής Φυσικού αερίου/υγραερίου. Σε διαφορετική περίπτωση, η κυκλοφορία ρυθμίζεται βάσει του συστήματος μονών/ζυγών.

Σε περίπτωση που υπάρχει παράβαση του συστήματος μονά/ζυγά, ή ο οδηγός δε φέρει μαζί του το Σήμα Κυκλοφορίας (εκτυπωμένο ή στο κινητό του), ισχύει διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.

Ποια οχήματα εξαιρούνται;


Από το μέτρο εξαιρούνται τα οχήματα των μόνιμων κατοίκων Αθηνών σε περιοχές που περικλείονται από τα όρια του Δακτυλίου. Για τη χορήγηση ειδικών αδειων για τους μόνιμους κατοίκους, επισκέψου το daktylios.gov.gr.

Επιπλέον, εκτός από τα ηλεκτρικά, υβριδικά, Euro 6 (κάτω από 120g/km) και εκ κατασκευής CNG/LPG αυτοκίνητα, από το μέτρο του Δακτυλίου εξαιρούνται τα αυτοκίνητα:

  1. Ιατρών, τα οποία φέρουν το ειδικό σήμα του Ιατρικού Συλλόγου με μόνο επιβάτη τον ίδιο, για εξυπηρέτηση επειγόντων περιστατικών.
  2. Επαγγελματιών εκπαιδευτών που η επαγγελματική τους έδρα βρίσκεται μέσα στα όρια του δακτυλίου
  3. Εν ενεργεία δικαστικών
  4. Με ξένες πινακίδες για τις πρώτες σαράντα (40) ημέρες παραμονής στην Ελλάδα
  5. Κρατικών Υπηρεσιών, Ο.Τ.Α, Οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας
  6. Αναπήρων πολέμου, τα οποία φέρουν ειδικές κρατικές πινακίδες κυκλοφορίας
  7. Που μεταφέρουν ασθενείς που χρειάζονται συχνή θεραπεία ή ΑΜΕΑ
  8. Μεταφοράς φαρμάκων

Όλα τα παραπάνω αυτοκίνητα θα πρέπει να εφοδιαστούν με ειδική κάρτα εισόδου-εξόδου. Η οποία χορηγείται από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων. Ενώ δεν θα πρέπει να έχουν περισσότερους επιβάτες.

Δες αν Κυκλοφορείς Ελεύθερα!

 

Τι συμβαίνει με τα καινούργια αυτοκίνητα;


Παρότι τα προηγούμενα χρόνια εξαιρούνταν από τον Δακτύλιο τα καινούργια αυτοκίνητα (με ημ. Αδείας την αντίστοιχη χρονιά), αυτό δεν ισχύει φέτος. Έτσι, δεν υπάρχει κάποια επιπλέον πρόβλεψη για τα αυτοκίνητα με πρώτη άδεια το 2021 ή 2022 για εξαίρεση από το μέτρο.

Αντίστοιχα, και αυτά υπόκεινται στους γενικότερους περιορισμούς του Δακτυλίου. Ένα πρόβλημα που ανακύπτει είναι η μονάδα μέτρησης των ρύπων στα καινούργια αυτοκίνητα με το σύστημα WLTP. Αφού αυτό είναι πιο αυστηρό από τα προηγούμενα (NEDC) και ως εκ τούτου οι ρύποι φαίνονται ανεβασμένοι σε σχέση με τον παλαιότερο τρόπο μέτρησης.

Τι ισχύει σε άλλες πόλεις/χώρες;

Στην Ελλάδα, ο Δακτύλιος με τη μορφή που παρουσιάστηκε παραπάνω έχει ισχύ αποκλειστικά στο κέντρο των Αθηνών. Ωστόσο, υπάρχουν περιορισμοί για παλαιότερης τεχνολογίας ρυπογόνα αυτοκίνητα, τόσο για την Αθήνα όσο και τη Θεσσαλονίκη. Για παράδειγμα, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα Euro 4 και πίσω απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε ολόκληρη την περιφέρεια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.

Στο εξωτερικό υπάρχουν αντίστοιχα περιβαλλοντικά μέτρα για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, αλλά όχι με τη μορφή μονών/ζυγών. Συγκεκριμένα, πολλές μεγαλουπόλεις εφαρμόζουν ένα σύστημα εισόδου στα αστικά κέντρα έναντι ενός αντιτίμου για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα. Με αυτό τον τρόπο περιορίζουν την κυκλοφορία των οχημάτων στο κέντρο σε αυτούς που χρειάζεται να το επισκεφτούν (π.χ. για λόγους εργασίας).

Ένα χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα προέρχεται από την Αγγλία και συγκεκριμένα το Μπέρμιγχαμ. Όπου τα ρυπογόνα αυτοκίνητα πλέον μπορούν να εισέρχονται στο κέντρο της πόλης με την καταβολή ενός αντίστοιχου αντιτίμου.

 

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!


Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου!
Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.
Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.
Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!
Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!
Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!

 

Άγης

Το πάθος του για το αυτοκίνητο ξεκίνησε από νωρίς, ως χόμπι, αλλά συνδυάστηκε στην πορεία με σπουδές στην Επικοινωνία & ΜΜΕ. Έχει γράψει για εγχώρια αυτοκινητιστικά Μέσα, ενώ η εμπειρία του με τα αυτοκίνητα είναι πρωτίστως βιωματική με μία σειρά μοντέλων, από sport & hatchback έως roadster και SUV ενώ με την πρώτη ευκαιρία θα οδηγήσει οποιοδήποτε αυτοκίνητο, απλά για την εμπειρία!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *