Συμβουλές

Όπως και σε όλα τα μεγάλα ερωτήματα σε αυτή τη ζωή, έτσι και στην περίπτωσή μας, η απάντηση στο «πόσο συχνά πρέπει να αλλάζεις τα λάδια» εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.

Κάποτε, πολλοί μηχανικοί και ιδιοκτήτες υποστήριζαν με στόμφο το εξής:

«Η αλλαγή λαδιών πρέπει να γίνεται κάθε 5.000 χιλιόμετρα.’ 

Και όντως, αυτή ήταν μια καλή προσέγγιση για να αυξήσεις τη μακροζωία του κινητήρα σου εκείνα τα χρόνια.

Την τελευταία 20-ετία όμως, η τεχνολογία των κινητήρων και των λιπαντικών έχει εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που τα οχήματα μπορούν να διανύσουν ακόμα και 30.000 χιλιόμετρα μέχρι την επόμενη αλλαγή λαδιών.

Πόσο συχνά πρέπει να γίνεται η αλλαγή λαδιών;

Στις μέρες μας πλέον, τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν συστήματα που παρακολουθούν και καταγράφουν ηλεκτρονικά το προσδόκιμο ζωής του λιπαντικού.

Παρακολουθούν δηλαδή τον αριθμό των χιλιομέτρων που διανύει και τη χρήση του οδηγού και καταγράφουν τα δεδομένα.

Όταν έρθει η ώρα λοιπόν για αλλαγή λαδιών, προειδοποιούν τον οδηγό βγάζοντας μια σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων του αυτοκινήτου.

Ωστόσο, αυτό που πρέπει να έχεις στο μυαλό σου, είναι ότι τα χιλιόμετρα και οι συνθήκες οδήγησης δεν είναι τα μόνα κριτήρια για να προγραμματίσεις μια αλλαγή λαδιών.

Αν για παράδειγμα δεν διανύεις πολλά χιλιόμετρα το χρόνο ή έχεις το αυτοκίνητο σε ακινησία, τότε τα πράγματα αλλάζουν και θα χρειαστεί να αλλάζεις λάδια πολύ νωρίτερα από το προκαθορισμένο διάστημα.

 

Κατά μέσο όρο πάντως, οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων προτείνουν το απλό service «ρουτίνας»  όταν το αυτοκίνητο έχει οδηγηθεί υπό «φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης», κάθε 15.000 χιλιόμετρα ή κάθε ένα χρόνο. Ό,τι έρθει πρώτο.

Ποιες είναι οι «Φυσιολογικές Συνθήκες Οδήγησης»;

Και κάπου εδώ ερχόμαστε στο κρίσιμο ζήτημα.

Ποιες είναι οι φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης;

Αν ανοίξεις το εγχειρίδιο συντήρησης του αυτοκινήτου σου, θα διαβάσεις ότι ο κατασκευαστής προτείνει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για τις αλλαγές λαδιών του κινητήρα.

Διαβάζοντας πιο προσεκτικά όμως, θα διαπιστώσεις ότι το προτεινόμενο διάστημα του κατασκευαστή πολλές φορές προϋποθέτει τη χρήση του αυτοκινήτου σε «φυσιολογικές συνθήκες» (normal driving conditions).

Νομίζεις ότι οδηγείς κάτω από φυσιολογικές συνθήκες;

Για να δούμε..

Πως ορίζονται οι Φυσιολογικές Συνθήκες Οδήγησης;

Σύμφωνα με το αμερικανικό Σωματείο Κατασκευαστών Φίλτρων (Filter Manufacturers Council-FMC), αυτό που εννοεί το βιβλίο συντήρησης των κατασκευαστών ως «φυσιολογικές συνθήκες οδήγησης» είναι η οδήγηση σε έναν αυτοκινητόδρομο μεγάλων αποστάσεων και όχι η οδήγηση μέσα στην πόλη.

Για την ακρίβεια, το FMC αναφέρει ότι μόνο το 20% των αυτοκινήτων οδηγούνται τακτικά σε φυσιολογικές συνθήκες.

Το υπόλοιπο 80% των αυτοκινήτων λειτουργεί κάτω από «δριμείες συνθήκες οδήγησης» (severe driving conditions).

Πως ορίζονται οι Δριμείες Συνθήκες Οδήγησης;

Οι δριμείες συνθήκες οδήγησης ορίζονται ως εξής:

  • Όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι κάτω από τους -12 C
  • Όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι πάνω από τους 32 C
  • Όταν υπάρχουν ακραίες συνθήκες υγρασίας
  • Όταν το αυτοκίνητο καλύπτει συχνά αποστάσεις με σκόνη και χώμα
  • Όταν το αυτοκίνητο κινείται τακτικά σε δύσβατο έδαφος
  • Όταν το αυτοκίνητο ρυμουλκεί τρέιλερ ή είναι φορτωμένο με βαρύ φορτίο
  • Όταν οι αποστάσεις που καλύπτει δεν ξεπερνούν τα 8 χιλιόμετρα
  • Όταν ο κινητήρας μένει πολύ ώρα στο ρελαντί ή το αυτοκίνητο βρίσκεται συχνά σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης

Αν οδηγείς σε τέτοιες συνθήκες καθημερινά, καλό θα ήταν να αλλάζεις τα λάδια του κινητήρα πιο συχνά από ό,τι συνήθως.

Για παράδειγμα, σε μια διαδρομή μικρότερη των 8 χιλιομέτρων, ο κινητήρας και το λιπαντικό δεν προλαβαίνουν να φτάσουν στην ιδανική θερμοκρασία και όσο το λάδι παραμένει κρύο, δεν μπορεί να απορροφήσει τα βλαβερά κατάλοιπα που μένουν από την καύση του μίγματος αέρα-καυσίμου.

Όταν λοιπόν το αυτοκίνητο λειτουργεί σε δριμείες συνθήκες οδήγησης, το FMC τονίζει ότι η αλλαγή λαδιών πρέπει να γίνεται πιο συχνά από το διάστημα που αναφέρει ο κατασκευαστής.

Οι κινητήρες είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν στο μέγιστο της απόδοσής τους όταν είναι παντελώς ζεστοί.

Αν θέλεις λοιπόν να κρατήσεις το κόστος συντήρησης του αυτοκινήτου σου χαμηλά και να αυξήσεις τη μακροζωία του κινητήρα, δεν υπάρχει άλλος τρόπος από το να είσαι συνεπής και προνοητικός με τις αλλαγές λαδιών.

Τι συμβαίνει αν δεν αλλάζεις συχνά τα λάδια;

Ε λοιπόν, σίγουρα δεν θα έρθει και το τέλος του κόσμου…

Αυτό που θα συμβεί είναι το εξής: το λάδι θα γίνεται ολοένα και πιο βρόμικο από τα βλαβερά κατάλοιπα καυσίμου που αναφέραμε προηγουμένως, και ως εκ τούτου θα χάσει τα 3 πολύ βασικά χαρακτηριστικά του.

Ποια είναι αυτά;

  1. Η απαγωγή της θερμότητας από τα τοιχώματα του κινητήρα (το λάδι λειτουργεί και ως ψυκτικό)
  2. Η απορρόφηση των βλαβερών μικροσωματιδίων που παράγονται από την καύση
  3. Η διατήρηση της εύρυθμης λειτουργίας του κινητήρα και ως εκ τούτου, η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου

Ένα λιπαντικό καλής ποιότητας σε έναν καλά συντηρημένο κινητήρα, μπορεί να επωφελήσει την κατανάλωση καυσίμου έως και 6% . 

Αν δεν αλλάζεις λοιπόν τα λάδια συχνά, είναι σαν να σφουγγαρίζεις το πάτωμα με το ίδιο νερό για μέρες. 

Αν δεν φρεσκάρεις το νερό, αντί να καθαρίζεις, απλά κάνεις το πάτωμα πιο βρόμικο.

Εν κατακλείδι…

Το θέμα των λιπαντικών είναι μείζον και τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν, πολλά.

Ανεξάρτητα όμως από αυτά, το σημαντικό είναι να θυμάσαι ότι:

#1 Καλό είναι να ελέγχεις τακτικά τη στάθμη λαδιού του κινητήρα. Το λάδι θα πρέπει να βρίσκεται ανάμεσα στην ένδειξη minimum και maximum του δείκτη

#2 Να διαβάσεις το εγχειρίδιο συντηρησης του αυτοκινήτου σου και να εξακριβώσεις το διάστημα των service αλλά και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το λιπαντικό. Αν δεν το έχεις, μπορείς να ρωτήσεις την επίσημη αντιπροσωπεία δίνοντας τον αριθμό πλαισίου του οχήματός σου

#3 Να έχεις στο μυαλό σου ότι οι συνθήκες οδήγησης παίζουν σημαντικό ρόλο στο διάστημα αλλαγής λαδιών

Αν αλλάζεις τα λάδια συχνά και με πρόγραμμα, τότε εξασφαλίζεις την εύρυθη λειτουργία του κινητήρα και μειώνεις τις πιθανότητες για κοστοβόρες επισκευές.

Έχοντας αυτή την προσέγγιση, μακροπρόθεσμα θα βγεις κερδισμένος.

Πηγές: www.hastingsfilter.com, www.nytimes.com, www.searsauto.com, www.edmunds.com

Panagiotis Mytilinaios
Παναγιώτης

Ο Παναγιώτης σπούδασε δημοσιογραφία αυτοκινήτων στη Μ.Βρετανία. Αυτό από μόνο του αποτελεί μια τρανή απόδειξη ότι λατρεύει τα αυτοκίνητα! Στο παρελθόν έχει δουλέψει στο βρετανικό Autocar και στους PistonHeads, ενώ αραιά και που γράφει για το 4Drivers. Πάνω από όλα όμως είναι υπερήφανο μέλος της ομάδας της Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

2 σχόλια

  1. Ο/Η NIKOLA λέει:

    Έχεται απόλυτα δίκιο.Εγω σε όλα μου τα αυτοκίνητα αλλάζω τα λάδια κάθε 3000-3500 χλμ.Ετσι εξασφαλίζεται την μακροζωία του κινητήρα.Παρ όλο που ο κατασκευαστής λέει κάθε 15000χλμ.Ειχα ένα ΚΙΑ PIKANDO και το πούλησα με 260000 χλμ χωρίς κανένα πρόβλημα.

  2. Ο/Η Γιώργος Μπούτος λέει:

    Εξαιρετικό άρθρο!

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *