Συμβουλές

Από το σωτήριο έτος 2011, όταν και ήρθη η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μετά από 20 χρόνια, η ελληνική αγορά δεν σταματά να «αγκαλιάζει»/αγοράζει diesel αυτοκίνητα.

Οι λόγοι προφανείς.

Βέβαια το κατά πόσο ωφελείται κάποιος αποτελεί συνάρτηση και των χιλιομέτρων που διανύει κάθε χρόνο. Τα έχουμε γράψει αναλυτικά στο άρθρο «Κλασικά διλήμματα: Βενζίνη ή Πετρέλαιο (2018)»

Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με το έτερο μεγάλο ζήτημα των diesel: τα service και το κόστος συντήρησης!

  • Κάθε πότε πρέπει να γίνονται τo service σε ένα αυτοκίνητο diesel;
  • Γιατί το κόστος συντήρησης είναι υψηλότερο;
  • Ποια είναι τα πιο κοστοβόρα μηχανικά μέρη των κινητήρων diesel;
  • Τι πρέπει να προσέξεις στη συντήρηση;
  • Πως θα αποφύγεις τα προβλήματα;

Δίνουμε απαντήσεις στα χρόνια ερωτήματα που απασχολούν τους υποψήφιους αγοραστές diesel αυτοκινήτων!

Κάθε πότε γίνονται τα service σε έναν diesel κινητήρα;

Όπως και στα βενζινοκίνητα, έτσι και στα diesel δεν υφίσταται συγκεκριμένη νόρμα συντήρησης.

Ένα Audi A3 1.6 TDI κάνει το «μικρό» service στις 30.000 χιλιόμετρα, ενώ ένα Dacia Duster 1.5 dCi 10.000 νωρίτερα.

Το κόστος είναι εξίσου προσαρμοζόμενο.

Τα διαστήματα μεταξύ των προγραμματισμένων ραντεβού με το συνεργείο επίσης κυμαίνονται, αναλόγως μοντέλου και κατασκευαστή. Το Α3 προβλέπεται να επισκέπτεται εξουσιοδοτημένο μηχανικό κάθε 15.000 χιλιόμετρα, τη στιγμή που το Duster ανεβαίνει 5.000 χιλιόμετρα.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Hyundai, η οποία προβλέπει service κάθε 20.000 χιλιόμετρα για το i20 1.1 CRDi και κάθε 30.000 για το i30 1.4 CRDi.

Σε γενικές γραμμές τα διαστήματα δεν διαφέρουν ιδιαίτερα σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες.

Συνήθως είναι πιο αραιά –καλή ώρα το i30- στις κατηγορίες των μικρομεσαίων και πάνω, με τα supermini (και τα ελάχιστα μικρά diesel που διατίθενται) να κυμαίνονται πάνω-κάτω στα ίδια επίπεδα.

Γιατί το κόστος συντήρησης των diesel είναι υψηλό;

Ερχόμαστε στην καίρια ερώτηση.

Τα diesel έχουν τη φήμη πως είναι πιο ακριβά από τα βενζινοκίνητα όχι μόνο στην αγορά, αλλά και στη συντήρηση. Φήμη που ισχύει μεν, όχι αδικαιολόγητα δε.

Το μπλοκ και γενικότερα τα εξαρτήματα ενός πετρελαιοκινητήρα, υποβάλλονται σε πολλή μεγαλύτερη καταπόνηση από τα αντίστοιχα ενός μοτέρ βενζίνης.

Και μόνο το γεγονός ότι στους diesel το καύσιμο αυταναφλέγεται, αντί να χρησιμοποιούνται μπουζί, φανερώνει την διαφορετική –και πιο δύσκολη- προσέγγιση της πετρελαιοκίνητης φιλοσοφίας.

Απολύτως λογικό τα υλικά μεγαλύτερης αντοχής να αντικατοπτρίζουν και το αντίστοιχο αντίτιμο.

Επιπλέον, όσο ανθεκτικά είναι στις συνθήκες λειτουργίας και την δομική καταπόνηση, τόσο ευαίσθητα είναι στην ποιότητα του καυσίμου. Όπερ σημαίνει πως σε τυχόν κακοτυχία, η επισκευή θα κοστίσει περισσότερο.

Πολύ περισσότερο, αναλόγως πληγέντος εξαρτήματος.

Είναι τόσο ακριβές οι αντλίες πετρελαίου;

Φυσικά και είναι.

Ο λόγος; Η πίεση του συστήματος κυκλοφορίας.

Μια αντλία βενζίνης καλείται να τροφοδοτήσει τις σωληνώσεις με πίεση το πολύ μέχρι 20-25 bar. Η αντίστοιχη ενός μέσου πετρελαιοκινητήρα πρέπει να κάνει το ίδιο, αλλά σχεδόν με 6πλασια δύναμη.

Οπότε καταλαβαίνει κανείς εύκολα πως δεν γίνεται να αντεπεξέρχεται σε αυτό το πολλαπλάσιο έργο, δίχως το ανάλογο κόστος.

Ο μεγαλύτερος εχθρός τους ακούει στο όνομα «πετρέλαιο θέρμανσης».

Είναι γνωστές οι τακτικές που χρησιμοποιούνται από βενζινοπώλες αμφιβόλου ηθικής.

Εξίσου γνωστές είναι και οι επιπτώσεις που επισύρουν σε μια αντλία πετρελαίου, με το κόστος αντικατάστασης (η επισκευή είναι σπάνια, καθώς το νοθευμένο πετρέλαιο συνήθως την αχρηστεύει μονομιάς) να κυμαίνεται μεταξύ 2 και 5 χιλιάδων ευρώ!

Με τα μπεκ ψεκασμού τι γίνεται;

Tα ίδια ισχύουν και με τα μπεκ ψεκασμού (ή εγχυτήρες) των κινητήρων diesel.

Η λειτουργία τους αφορά την παραλαβή του καυσίμου με υψηλή πίεση από την αντλία, να το προετοιμάζουν για ψεκασμό με την βοήθεια των κατάλληλα διαμορφωμένων ακροφυσίων και να το διασκορπίζουν στους θαλάμους καύσης του κινητήρα.

Παρόλο που το μπεκ διαθέτει φίλτρο, υπάρχει περίπτωση να δημιουργηθούν επικαθίσεις από τα πρόσθετα του πετρελαίου ή ακόμα και από το ίδιο το καύσιμο σε υψηλές θερμοκρασίες, στις οπές, την έδρα της βαλβίδας ή και τον οδηγό της βελόνας.

Στα μπεκ του άμεσου ψεκασμού μπορεί να δημιουργηθούν επιπλέον και επικαθίσεις άνθρακα. Οι επικαθίσεις αυτές, μπορεί να αλλάξουν σε μεγάλο βαθμό τα χαρακτηριστικά του μπεκ, μειώνοντας την ικανότητα παροχής του κατά 25%.

Μια άλλη σημαντική επίπτωση, είναι ότι το μέγεθος των σταγονιδίων του diesel αυξάνεται σημαντικά και αλλάζει το σχήμα και η κατεύθυνση της δέσμης, με αποτέλεσμα την κακή ανάμιξη αέρα/καυσίμου.

Τα παραπάνω έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην συμπεριφορά του κινητήρα, στην κατανάλωση καυσίμου και στη διάρκεια ζωής του καταλύτη και των αισθητήρων λ.

Όλα αυτά με κανονικό καύσιμο και στα πλαίσια της ενδεδειγμένης λειτουργίας ενός diesel κινητήρα.

Σε περίπτωση που κυκλοφορήσει νοθευμένο πετρέλαιο στη γραμμή τροφοδοσίας, οι ανωτέρω επικαθίσεις πολλαπλασιάζονται, οι οπές φράζουν και σταδιακά ολόκληρο το σύστημα οδεύει προς τον κάδο απορριμάτων.

Τα μπεκ μόνα τους μπορεί να κοστίσουν μέχρι 1.500 ευρώ, χώρια τις σωληνώσεις της γραμμής τροφοδοσίας.

Ακόμα και ο έλεγχός τους είναι κοστοβόρος, καθώς πρέπει να αφαιρεθούν και να τοποθετηθούν σε ειδική συσκευή διάγνωσης/καθαρισμού που αναπαράγει όλες τις συνθήκες λειτουργίας του αυτοκινήτου για να τσεκαριστεί η ωμική αντίσταση των μπεκ, η παροχή τους και η βεντάλια ψεκασμού τους, αλλά και να ελεγχθούν πιθανές διαρροές.

Ο καθαρισμός των μπεκ πετρελαίου εκτελείται με την χρήση υπερήχων και ειδικών χημικών, ελέγχονται με τη διαδικασία που αναφέραμε και εφ’ όσον όλα βαίνουν καλώς, τοποθετούνται εκ νέου στον κινητήρα.

Και με το turbo;

Οι εποχές των ατμοσφαιρικών diesel έχουν παρέλθει από τον καιρό της βιντεοκασέτας.

Όλοι οι πετρελαιοκινητήρες πλέον είναι υπερτροφοδοτούμενοι, κάτι που μεταφράζεται σε επιπλέον προσοχή στον τρόπο λειτουργίας του αυτοκινήτου.

Οποιαδήποτε πτώση στην παροχή ισχύος μπορεί να σημαίνει καυσαέρια που διαφεύγουν του κελύφους, λόγω ραγίσματος ή αστοχίας στη φτερωτή.

Δεν αποκλείεται μετά την πάροδο αρκετών χιλιομέτρων(κοντά στις 200.000, αν και πάντα παίζει ρόλο η χρήση) να χρειαστεί προληπτική επισκευή, ώστε να μην βρεθείς λίγο αργότερα αντιμέτωπος με το φάσμα της εξ ολοκλήρου αντικατάστασης.

Ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν από το νοθευμένο diesel;

Αν ο βενζινοκινητήρας κινδυνεύει μία φορά από νοθευμένο καύσιμο, ο diesel «αγχώνεται» x10.

Στους σύγχρονους πετρελαιοκινητήρες τεχνολογίας common rail, η χρήση πετρελαίου κακής ποιότητας, θέρμανσης ή ακόμη και μίγμα πετρελαίου κίνησης με θέρμανσης βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα είναι σίγουρο πως θα αποδειχτεί μοιραία για διάφορα εξαρτήματα.

Πέρα από τα προαναφερθέντα προβλήματα με την αντλία και τα μπεκ, εξίσου επίφοβο είναι και το φίλτρο παρακράτησης σωματιδίων (DPF) που φράζει πολύ πιο γρήγορα και αναγκάζεται σε συνεχείς και πιο τακτικές αναγεννήσεις.

Κάτι τέτοιο επιφέρει την μόνιμη ζημιά του και κατ` επέκταση την αχρήστευσή του σε ότι αφορά τις καθαριστικές του ιδιότητες.

Κατά συνέπεια, αφού κάποιο ποσοστό καυσίμου περνάει στα λάδια του κινητήρα κατά την αναγέννηση του DPF, επιβαρύνεται σημαντικά η λίπανση του κινητήρα και του turbo με άμεσες –και ιδιαίτερα οδυνηρές για την τσέπη- συνέπειες στον κύκλο ζωής των εξαρτημάτων.

Επίσης, τα κατάλοιπα επιβαρύνουν σημαντικά και την εισαγωγή του κινητήρα μέσω του συστήματος επανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR).

Πώς θα αποφύγεις τα προβλήματα;

H συντήρηση ενός αυτοκινήτου είναι πολύ απλή υπόθεση, αρκεί να τηρούνται οι οδηγίες του κατασκευαστή.

Δεν κάνει κακό να πηγαίνουμε στο συνεργείο λίγο νωρίτερα από το προβλεπόμενο, ειδικά στην Ελλάδα που η ποιότητα του καυσίμου είναι «ζάρι».

Συγκεκριμένα για αυτό τον τομέα, ανεφοδιαζόμαστε ΜΟΝΟ σε έμπιστα και δοκιμασμένα πρατήρια.

Γενικά έχε υπόψη πως αν δεις πολλά και παλαιότερης χρονολογίας ταξί σε ένα βενζινάδικο, απομακρύνσου τάχιστα.

Πολλές φορές βενζινοπώλες συνάπτουν συμφωνίες με οδηγούς ταξί, προκειμένου να τους βάζουν νοθευμένο πετρέλαιο –εις γνώση τους- στην μισή τιμή. Οι αυτοκινητιστές χρησιμοποιούν αυτή την πρακτική ώστε να εξοικονομήσουν ό,τι μπορέσουν και για όσο αντέξει το αυτοκίνητο, μέχρι να το αντικαταστήσουν.

Φυσικά, όπως λέμε σε κάθε σχετικό άρθρο της Spotawheel, επιβάλλεται ο διεξοδικός έλεγχος του βιβλίου service! Όλες οι εργασίες θα πρέπει να γίνονται σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία και εντός των προβλεπόμενων διαστημάτων.

Η νοοτροπία «ένα λάδι κι ένα φίλτρο θέλει» που συνοδεύει αρκετά βενζινοκίνητα, στα diesel πηγαίνει περίπατο-όπως και πολλά (και ακριβά) μηχανικά μέρη.

Το Επόμενό σου Αυτοκίνητο, Ας είναι από τα Καλύτερα!

Στη Spotawheel, καθημερινά ελέγχουμε δεκάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τους πιο αυστηρούς κανόνες της αγοράς. Τα καλύτερα από αυτά (μόλις 1 στα 20) αναρτώνται στο site μας με λεπτομερείς φωτογραφίες και video.

Εσύ επιλέγεις το αυτοκίνητο που θέλεις, το φέρνουμε για test drive εκεί που σε βολεύει, το παραλαμβάνεις με δωρεάν εγγύηση έως και 5 χρόνια!

Δες Επιλεγμένα Αυτοκίνητα!

Χρήστος Ντότσικας
Χρήστος

Γράφει για αυτοκίνητα, άρα υπάρχει! Κόλλησε από μικρός το τετράτροχο "μικρόβιο", μεγάλωσε-μυαλό δεν έβαλε, σπούδασε δημοσιογραφία κι έκανε την "ασθένεια" επάγγελμα. Με παράλληλη θητεία στο αθλητικό ρεπορτάζ, ποδόσφαιρο και αυτοκίνητα μοιράζονται το πληκτρολόγιο με εμφανίσεις σε ΣπορFM, Autoblog.gr και, φυσικά, Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *