Συμβουλές

Όταν ζεις σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, ο ήλιος λάμπει σχεδόν στο 80% της διάρκειας ενός έτους.

Πέρα από τα κάμπριο λοιπόν, τη λύση για μια ευάερη και -κυρίως- ευήλια καμπίνα στις υπόλοιπες κατηγορίες αυτοκινήτων, τη δίνει η ηλιοροφή!

Σε αυτό το άρθρο θα μάθεις για όλους τους τύπους ηλιοροφής αλλά και tips συντήρησης ώστε να χαίρεσαι τον αθάνατο, μεσογειακό ήλιο!

Οι κλασικές ηλιοροφές 

Παλαιότερα, οι ηλιοροφές των αυτοκινήτων αποτελούνταν από ένα πάνελ αμαξώματος, γυαλιού ή απλά ένα κομμάτι ύφασμα και λειτουργούσαν χωρίς ηλεκτρικό μηχανισμό.

Η διεθνής ονομασία τους ήταν pop-up, ελληνιστί αναδυόμενες

Για να την ανοίξει ο οδηγός έπρεπε με τη δύναμη των χεριών του, είτε να την ανασηκώσει, είτε να τη σύρει, είτε να την αφαιρέσει τελείως.

Ενδεικτικά, τις χειροκίνητες ηλιοροφές τις βρίσκεις στην Porsche 924, το Mazda RX-7 πρώτης γενιάς και Fiat 500 πρώτης γενιάς.

Όλα αυτά μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του ’70…

Στη συνέχεια, ο εξοπλισμός άνεσης και τεχνολογίας άρχισε να εμπλουτίζεται και οι τύποι ηλιοροφών στα αυτοκίνητα πλήθυναν δραματικά!

Οι συρόμενες/αναδυόμενες ηλιοροφές (Spoiler)

flickr.com

Aκολούθησαν οι συρόμενες pop-up. Αυτές που όταν ανοίξουν θυμίζουν αεροτομή.

Κλασικό παράδειγμα, το Mazda RX7 της φωτογραφίας.

Ηλεκτρικές ως επί το πλείστον, καθώς δεν ήταν και το ευκολότερο πράγμα να σπρώχνεις πάνω και πίσω ολόκληρο πάνελ. Χώρια που οι συρόμενες/αναδυόμενες ηλιοροφές τοποθετούνταν σε ακριβά μοντέλα, οπότε μανιβέλες και λοιπά χειρονακτικά θα έμοιαζαν παράταιρα.

Οι ενσωματωμένες ηλιοροφές

Πρόκειται για την ηλεκτρικά συρόμενη οροφή που «κρύβεται» κάτω από τον ουρανό του αυτοκινήτου. Φυσικά, υπάρχει και η λειτουργία «tilt» δηλαδή η απλή ανασήκωση της μιας πλευράς ώστε να εισέλθει αέρας στην καμπίνα.

Αρχικά ήταν χειροκίνητες (με μανιβέλα α λα παράθυρο), όπως στις BMW 3 E30 ενώ στη συνέχεια απέκτησαν ηλεκτρικό μηχανισμό (βλέπε Honda CRX).

Οι ενσωματωμένες ηλιοροφές αν και μειώνουν ελάχιστα το διαθέσιμο χώρο πάνω από τα κεφάλια των επιβατών, προσφέρουν τη δυνατότητα να ανοίξουν διάπλατα και να απολαύσει ο οδηγός το φως του ηλίου ή το ημίφως του φεγγαριού

Τip! Αυτός ο τύπος ηλιοροφής, για λόγους marketing ονομάστηκε «φεγγαροροφή» (moonroof) και στην ουσία περιγράφει οποιοδήποτε κομμάτι οροφής επιτρέπει τον ήλιο και τον αέρα να εισέλθουν στην καμπίνα του αυτοκινήτου. Η υιοθέτηση του όρου moonroof έγινε το 1973, από τον άλλοτε διεθυθυντή marketing της Ford, John Atkinson.

Οι αναδιπλούμενες υφασμάτινες οροφές

Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90, οι αναδιπλούμενες ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος των «αιθέρων». Κάπου εκεί έκαναν την εμφάνισή τους οι αναδιπλούμενες. Αν θυμάσαι το πρώτο Renault Twingo ή το Daewoo Matiz Topless (με την Όλγα Φαρμάκη στη διαφήμιση… και -δυστυχώς- όχι topless).

Εδώ έχουμε να κάνουμε με ύφασμα και, επίσης στην πλειοψηφία, ηλεκτρικό μηχανισμό. Πατώντας ένα κουμπί ο μουσαμάς αναδιπλώνεται προς τα πίσω, αποκαλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος του εσωτερικού και δημιουργώντας ένα από τα πρώτα είδη πανοραμικής ηλιοροφής.

Και μιας και το ‘φερε η κουβέντα…

Η πανοραμική ηλιοροφή

Οι πανοραμικές ηλιοροφές αποτελούν την νόρμα στο είδος σήμερα.

Το μεγαλύτερο μέρος της οροφής καλύπτεται από γυάλινη επιφάνεια, με το μισό τμήμα της να ανασηκώνεται και να έχει τη δυνατότητα να συρθεί προς τα πίσω, ρίχνοντας άπλετο φως (και αέρα) στον θάλαμο των επιβατών.

Κάποιες, σαν του VW Scirocco, απλά ανασηκώνονται όπως οι πρώτες pop-ups, ενώ κάποιες άλλες, όπως του Peugeot 207 ή του Citroen C4 Picasso, δεν έχουν καμία ηλεκτρονική λειτουργία και παραμένουν κλειστές.

Οι περισσότερες, ωστόσο, δημιουργούν ένα «χορταστικό» άνοιγμα που «λούζει» με ήλιο την κόμη των επιβατών.

Τις πανοραμικές ηλιοροφές πλέον τις συναντάς παντού: από Fiat Panda και Citroen C3 μέχρι Porsche Cayenne και Tesla Model S.

Mιας και αναφέραμε Tesla, ας δούμε και τον επόμενο τύπο ηλιοροφής.

Οι «φωτοβολταϊκές» οροφές

Τα Tesla Model S και Toyota Prius είναι από τα ελάχιστα αυτοκίνητα που φέρουν «φωτοβολταϊκές ηλιοροφές». Καταχρηστικός ο όρος, όμως η αρχή λειτουργίας είναι κοινή με τα πάνελ που βλέπεις στις ταράτσες πολλών σπιτιών.

Η οροφή αποτελείται από ηλιακά πάνελ, τα οποία λειτουργούν όπως μια κλασική πανοραμική ηλιοροφή.

Οι ακτίνες του ήλιου συσσωρεύονται και μετατρέπονται σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία υποσυστημάτων, όπως κλιματισμού, ηχοσυστήματος, ηλεκτρικών παραθύρων αλλά και του μηχανισμού της ίδιας της οροφής.

Με αυτόν τον τρόπο, μειώνεται η ενέργεια που καταναλώνει το αυτοκίνητο και ως αποτέλεσμα αυξάνεται η αυτονομία του.

Αποσπώμενες οροφές (T-Top/Τarga)

Porsche 911 4S Targa

Τέλος, κλείνουμε με κάτι εξωτικό. Λατρεύεις την Pontiac Trans Am; Έχεις για εικόνισμα το Honda NSX; Mήπως μια Porsche 911 Targa;

Αν ναι, τότε ξέρεις τι εστί T-Top και Targa.

Η χρυσή τομή μεταξύ κάμπριο και κουπέ, τα T-Top διατηρούν αναλλοίωτη την σχεδίαση του κλειστού αμαξώματος, προσφέροντας παράλληλα τις περισσότερες των απολαύσεων ενός ανοιχτού.

Στο ίδιο πλαίσιο κινούνται και οι οροφές τύπου Targa. Πρόκειται για μια επίσης αποσπώμενη οροφή (ή κομμάτι υφάσματος) με τη διαφορά ότι το πίσω μέρος παραμένει σταθερό και αποτελείται από ια μεγάλη γυάλινη επιφάνεια.

Το όνομα Targa έχει συνδεθεί με την Porsche 911, η οποία ακόμα και σήμερα διατίθεται σε αυτή την ημι-κάμπριο έκδοση.

Το έξτρα κόστος της ηλιοροφής

Όπως είναι αναμενόμενο λοιπόν, όσο μεγαλύτερη η ηλιοροφή, τόσο πιο αυξημένο το κόστος του αυτοκινήτου, αλλά και η μεταπωλητική του αξία.

Μια πανοραμική ηλιοροφή μπορεί να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό στην αγορά ενός καινούργιου μοντέλου μέχρι και 1.500 ευρώ, ενώ και στα μεταχειρισμένα αποτελούν ισχυρό διαπραγματευτικό ατού.

Οι πατροπαράδοτες ηλιοροφές κυμαίνονται περίπου στο μισό κόστος, αλλά πλέον συναντώνται δύσκολα. Οι εταιρίες ακολουθούν την τακτική… «ή βάζουμε πανοραμική να το ευχαριστηθεί ο οδηγός, ή καθόλου».

Τι να προσέξεις 

Η πάροδος του χρόνου και η μακροχρόνια έκθεση του αυτοκινήτου στον ήλιο «ξεραίνουν» το λάστιχο, που είναι τοποθετημένο περιφερειακά της ηλιοροφής. Το ίδιο συμβαίνει και στους χειμερινούς μήνες, κατά τους οποίους η οροφή παραμένει κλειστή.

Η έλλειψη τριβής μπορεί να προκαλέσει κόλλημα τσιμούχας-γυαλιού, που σε συνδυασμό με το ψύχος δεν αποκλείεται να την ξηλώσει (την τσιμούχα, όχι την οροφή).

Καλό είναι να ανοιγοκλείνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα (μια φορά την εβδομάδα αρκεί) και να μην ξεχνιέται κλειστή.

Σε αντίθετη περίπτωση ενδέχεται να πληγεί η σωστή εφαρμογή -άρα και η στεγανότητα της κατασκευής- οπότε είτε βρεθείς σε βροχή είτε κατά τη διάρκεια πλυσίματος του αυτοκινήτου, δεν αποκλείεται να «μπάσει» νερά το εσωτερικό.

Πως να συντηρήσεις την ηλιοροφή

Όπως κάνουμε και με τις πόρτες, έτσι και στις ηλιοροφές, για να συντηρήσεις η στεγανότητα των ελαστικών που βρίσκονται περιμετρικά τους, καλό είναι να τα αλείφεις τακτικά με σπρέι σιλικόνης, βαζελίνη ή κάποια άλλη ειδική αλοιφή.

Τους καλοκαιρινούς μήνες οφείλεις να είσαι έξτρα προσεκτικός, καθώς η υπερβολική έκθεση στις ακτίνες του ήλιου μπορεί να προκαλέσει μέχρι και σχισμές στα λάστιχα των οδηγών.

Το σπρέι σιλικόνης μπορεί να τις επιδιορθώσει (αρκεί να μην είναι μεγάλες), διαφορετικά θα έχεις να αντιμετωπίσεις τον αεροδυναμικό θόρυβο από την ατελή εφαρμογή, ενώ ταλαιπωρείς και το μοτεράκι με την επιπλέον αντίσταση που προβάλει ο μηχανισμός.

Ο τελευταίος είναι ύπουλος εχθρός, καθώς δύναται να υποστεί βλάβη και να μην ξέρεις από που προήλθε. Το ηλεκτρικό μοτέρ επενεργεί σε συρματόσχοινα, τα οποία με τη σειρά τους κινούν την γυάλινη επιφάνεια κατά μήκος της οροφής.

Τα συρματόσχοινα είναι σχεδιασμένα για να διαχειρίζονται συγκεκριμένες ποσότητες φορτίων. Οποιαδήποτε προστιθέμενη αντίσταση (βλέπε σχισμές, ξεραμένα λάστιχα, πευκοβελόνες στις ράγες κλπ) αυξάνει τον φόρτο εργασίας τους, όπερ σημαίνει προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία και την μακροζωία τόσο του μοτέρ, όσο -κυριότερα- των συρματόσχοινων.

Εξυπακούεται ότι πριν αγοράσεις αυτοκίνητο με ηλιοροφή θα πρέπει να την ελέγξεις με κάποιον ειδικό. Αν την παραμελήσεις, τότε το κόστος επισκευής της πιθανότατα θα σε βγάλει εκτός budget!

Η καθαριότητα είναι το ήμισυ του παντός!

Το τακτικό καθάρισμα δεν χρησιμεύει μόνο στην διαυγή παροχή φωτός, αλλά και στην μακροημέρευση του μηχανισμού λειτουργίας (σημειωτέον, ακόμα και στις φθηνότερες περιπτώσεις ένα μοτεράκι δύσκολα ξεκινάει κάτω από 100 ευρώ).

Παραδείγματος χάριν, για να μπορούν να βρίσκουν δίοδο διαφυγής τα νερά που εισέρχονται από την ηλιοροφή, θα πρέπει τα σωληνάκια που λειτουργούν ως υδρορροή να μην είναι βουλωμένα.

Συνήθως τα φύλλα από δέντρα (οι πευκοβελόνες που λέγαμε) φράσσουν τα σωληνάκια. Η ευαίσθητη αυτή περιοχή θα πρέπει να καθαρίζεται τακτικά, ει δυνατόν με πιεστικό μηχάνημα (μας κάνει και ηλεκτρικό σκουπάκι), αλλιώς θα πρέπει να φυσάμε τα σωληνάκια και να αφαιρούμε χειροκίνητα τα σκουπίδια, προκειμένου να βεβαιωθούμε ότι τα «λούκια» δεν είναι βουλωμένα.

Την ίδια φροντίδα απαιτούν και οι ράγες. Φύλλα, σκουπιδάκια, κομμάτια κουκουνάρια, κουτσουλιές και -ακόμα χειρότερα- ρετσίνι είναι πiθανό να συσσωρευτούν στους οδηγούς. Η επάλειψη με γράσο και ο τακτικός καθαρισμός είναι απαραίτητος για να μην υπάρχουν προβλήματα.

Με λίγα λόγια δεν έχεις να φοβάσαι τίποτα από μια ηλιοροφή, αρκεί να τη συντηρείς και να φροντίζεις να την κλείνεις όταν σταθμεύεις.

Ψάχνεις αυτοκίνητο με ηλιοροφή;

Στο site μας θα βρεις αυτοκίνητα ιδιωτών που έχουν επιλεχθεί με τα πιο αυστηρά κριτήρια της αγοράς! Αυτοκίνητα που θα δίναμε να οδηγήσουν τα ίδια μας τα παιδιά!

Επίλεξε το αγαπημένο σου, μάθε τα πάντα μέσα από γραπτές αναφορές, φωτογραφίες και βίντεο και απόλαυσέ το με 100% ξεγνοιασιά!

 

Χρήστος Ντότσικας
Χρήστος

Γράφει για αυτοκίνητα, άρα υπάρχει! Κόλλησε από μικρός το τετράτροχο "μικρόβιο", μεγάλωσε-μυαλό δεν έβαλε, σπούδασε δημοσιογραφία κι έκανε την "ασθένεια" επάγγελμα. Με παράλληλη θητεία στο αθλητικό ρεπορτάζ, ποδόσφαιρο και αυτοκίνητα μοιράζονται το πληκτρολόγιο με εμφανίσεις σε ΣπορFM, Autoblog.gr και, φυσικά, Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

Ένα σχόλιο

  1. Ο/Η Χαρης λέει:

    Καλησπερα! Μολις αγορασα καινουργιο αυτοκινητο με πανοραμικη ηλιοροφη και ακουγονται καποιοι τριγμοι απο την ηλιοροφη και συγκεκριμενα απο τα λαστιχα. Μηπως ξερετε που μπορει να οφειλεται αυτο; Ευχαριστω

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *