Πίσω από κάθε αυτοκίνητο κρύβεται η φιλοσοφία και η τεχνογνωσία μιας ολόκληρης εταιρείας. Ή ακόμα και ενός ολόκληρου λαού. Ανεξαρτήτως τύπου, μοντέλου, μεγέθους και κινητήρα, το κάθε αυτοκίνητο μπορεί να συμπυκνώνει μία δική του ταυτότητα.

Η ταυτότητα αυτή αποτελεί ένα συνονθύλευμα χαρακτηριστικών που μπορεί να περιλαμβάνει από όλα τα παραπάνω μέχρι και την ίδια την εταιρεία. Γιατί όπως κάθε επιχείρηση, έτσι και οι αυτοκινητοβιομηχανίες γεννήθηκαν με κάποιον τρόπο. Άλλοτε παράδοξο, άλλοτε στρατηγικό και άλλοτε τυχαίο και ανορθόδοξο.

Συγκεντρώσαμε τον περίεργο τρόπο με τον οποίο γεννήθηκαν οι 5 δημοφιλέστερες αυτοκινητοβιομηχανίες και σου τις παρουσιάζουμε.

 

1.Toyota

Η Toyota μπορεί να αποτελεί μία από τις δημοφιλέστερες και την πρώτη σε πωλήσεις αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, ωστόσο το ξεκίνημά της διαφέρει πολύ από τη μετέπειτα πορεία της. Αρχικά γιατί δεν έφτιαχνε αυτοκίνητα.

Η Toyota (ή μάλλον Toyoda τότε), ξεκίνησε ως μία εταιρεία που δραστηριοποιούταν στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας. Ο ιδρυτής της, Sakichi Toyoda, προερχόμενος από μία ευκατάστατη οικογένεια στον κλάδο της αγροτικής παραγωγής, θέλησε να κάνει το επόμενο επιχειρηματικό βήμα που θα τον διαφοροποιήσει στην Ιαπωνία.

Αρχικά, επένδυσε στους αργαλειούς και στην ανερχόμενη, τότε, βιοτεχνία και κλωστοϋφαντουργία. Σύντομα διαφοροποιήθηκε και ανέπτυξε ένα σύστημα αυτοματοποιημένων αργαλειών. Μετά τον θάνατό του, ο μηχανολόγος μηχανικός γιος του ανέλαβε τα ηνία της επιχείρησης. Πολυταξιδεμένος και σπουδαγμένος είχε δει την ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας εκείνη την εποχή, και θέλησε να οδηγήσει μέσω της εταιρείας του στη δημιουργία μιας παντοδύναμης Ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Έχοντας την τεχνογνωσία και τα συστήματα του αυτοματοποιημένου αργαλειού, η Toyoda έφτασε σύντομα στην ανάπτυξη του πρώτου αυτοκινήτου. Γεγονός που συνέπεσε και με τη μετονομασία της σε Toyota το 1936, καθώς θεωρήθηκε πιο εύηχο στο αγοραστικό κοινό. Εκείνη την περίοδο η εταιρεία γνώρισε άνθιση, καθώς ξεκινούσε ο πόλεμος και η ανάγκη για παραγωγή φορτηγών αυτοκινήτων ήταν μεγάλη.

Ο πόλεμος, η οικονομική κρίση της εποχής και η παγκοσμιοποίηση, οδήγησαν τη Toyota να εξαπλωθεί και σε άλλες χώρες και να γίνει μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως, γράφοντας τη δική της ιστορία.

 

2.Volkswagen

Περνάμε σε μία εταιρεία που όχι απλά ευνοήθηκε από τον πόλεμο, αλλά γεννήθηκε μέσα από αυτόν. Ο λόγος για τη Volkswagen. Η ιστορία της γέννησης της Volkswagen είναι ίσως από τις περισσότερο διαδεδομένες, αφού ρεπορτάζ, ντοκιμαντέρ και βιβλία για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο δε γίνεται να μην αναφερθούν σε αυτή.

Ο φύρερ της ναζιστικής Γερμανίας, Αδόλφος Χίτλερ, μετά την ήττα της Γερμανίας στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν αποφασισμένος να πάρει με το μέρος του τον μέσο Γερμανό πολίτη που άνηκε στην άρια φυλή. Έτσι ξεκίνησε μία σειρά από διευκολύνσεις και παροχές, προκειμένου να βελτιώσει την ποιότητα ζωής των ψηφοφόρων του. Και ποιος καλύτερος τρόπος από το να φτιάξει ένα αυτοκίνητο για τον λαό του;

Το όνομα της Volkswagen χωρίζεται από το Volks και το Wagen. Το πρώτο σημαίνει στα γερμανικά “λαός”. Ενώ το δεύτερο, είναι η γερμανική λέξη για το “αυτοκίνητο”. Έτσι, χτίστηκε στρατηγικά η δημιουργία της Volkswagen ως η εταιρεία πίσω από το αυτοκίνητο του λαού. Με το πρώτο και βασικό μοντέλο αυτής: το γνωστό σε όλους Beetle.

Επικεφαλής και βασικός “εκτελεστής” αυτού του εγχειρήματος ήταν ο μηχανικός Ferdinand Porsche. Μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Χίτλερ ήθελε να δείξει την παντοδυναμία και ανάκαμψη της Γερμανίας με τη δική του αυτοκινητοβιομηχανία. Προκήρυξε διαγωνισμό, στον οποίο το νικητήριο σχέδιο ήταν αυτό που παρουσίασε ο Porsche και αφορούσε το VW Beetle.

Αυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, είναι πως ο Γερμανός μηχανικός είχε μόλις γυρίσει τότε από τη Ρωσία για ένα αντίστοιχο εγχείρημα το οποίο δεν προχώρησε λόγω της αδυναμίας του να κατανοήσει και να συνεννοηθεί στη ρωσική γλώσσα. Αυτό το εγχείρημα ήταν η μετέπειτα δημιουργία της Lada.

Ο Ferdinand Porsche γνώρισε στιγμές δόξας και ο Χίτλερ τον έχρισε βασικό του σύμβουλο και συνεργάτη. Λίγα χρόνια αργότερα και μετά το τέλος του ναζιστικού καθεστώτος, ο Porsche θα δημιουργούσε τη δική του πορεία στην αυτοκινητοβιομηχανία, πατώντας στις βάσεις του Beetle. Ακολουθώντας τη διάταξη “όλα πίσω”, ο Porsche σχεδίαζε την ανάπτυξη ενός αυτοκινήτου που θα είχε και αυτό πίσω τον κινητήρα και την κίνηση, αλλά με διαφορετική, αυτή τη φορά, προσέγγιση και φιλοσοφία: και εγένετο η πρώτη 911.

 

3.BMW

Η BMW πρόκειται για την εταιρεία με την πιο ευρέως λανθασμένη αντίληψη για την ιστορία της.

Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι το κυκλικό σχήμα του λογότυπου και ο “έλικας” που αντικατοπτρίζεται οφείλεται στα πρώτα βήματα της εταιρείας ως κατασκευάστρια αεροπλάνων και κινητήρων. Σωστά;

Λάθος!

Τα εμβληματικά μπλε-άσπρα εσωτερικά σύμβολα της εταιρείας προήλθαν ως αναπαράσταση των επίσημων χρωμάτων του κράτους της Βαυαρίας. Ωστόσο, το μοτίβο στο λογότυπο της BMW εμφανίζει αυτά τα χρώματα με ανεστραμμένη σειρά, διότι όταν δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το λογότυπο, ο τοπικός νόμος περί εμπορικών σημάτων της εποχής απαγόρευσε τη χρήση συμβόλων εθνικής κυριαρχίας σε εμπορικό σήμα.

Όσο για την ιστορία της και την “αεροπορική” της παράδοση;

Αυτό προήλθε από μία ευρέως διαδεδομένη διαφήμιση του 1929 που αναπαριστούσε ένα αεροπλάνο που στον έλικά του σχηματιζόταν το σήμα της BMW. Το λογότυπο της βαυαρικής εταιρείας ταίριαξε ιδανικά με τον έλικα. Σε τέτοιον βαθμό που πολλοί πίστεψαν τον θρύλο που ήθελε να προέρχεται από εκεί.

Παρόλα αυτά, η BMW υπήρξε πράγματι εταιρεία παραγωγής εξαρτημάτων και κινητήρων για αεροπλάνα. Και αν δεν ήταν η ήττα της Γερμανίας στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενδεχομένως να συνέχιζε έτσι. Ωστόσο, η οικονομική κρίση που προέκυψε και η απαγόρευση που επέβαλαν οι συμμαχικές δυνάμεις στην παραγωγή κινητήρων για αεροπλάνα, ώθησαν τη BMW στην ανάγκη να βρει νέες λύσεις. Και κάπως έτσι στράφηκε στην παραγωγή του πρώτου αυτοκινήτου. Και δεν ξαναγύρισε ποτέ πια στο αεροπορικό παρελθόν της, αν και το σήμα της εξακολουθεί να το θυμίζει σε πολλούς…

 

4.Mitsubishi

Μία εταιρεία που προϊδεάζει ότι δεν ξεκίνησε ως αυτοκινητοβιομηχανία είναι η Mitsubishi. Ο λόγος απλός. Μπορείς να βρεις τα πάντα σε ηλεκτρικές συσκευές με το λογότυπο της Mitsubishi: από aircondition και θερμοπομπούς μέχρι γεννήτριες και βιντεοπροβολείς. Αυτό που δεν φαντάζεσαι όμως, είναι ότι η Mitsubishi δεν ξεκίνησε ούτε ως αυτοκινητοβιομηχανία, ούτε ως εταιρεία ηλεκτρικών ειδών.

Η αρχική ταυτότητα της Mitsubishi όταν πρωτοσυστάθηκε ήταν ναυτιλιακή εταιρεία. Η ίδρυση της μάλιστα χρονολογείται ήδη από το μακρινό 1870. Ξεκινώντας ως μία φιλόδοξη ναυτιλιακή εταιρεία, σύντομα επικράτησε και πρωταγωνίστησε και στα άλλα δύο στοιχεία της φύσης: τη γη και τον αέρα.

Η Mitsubishi έρχεται να προστεθεί στη μακρά λίστα των αυτοκινητοβιομηχανιών που ξεκίνησαν την πορεία και σταδιοδρομία από την αεροπορία. Κατασκευάζοντας κινητήρες αεροπλάνων, σύντομα πέρασε και στην παραγωγή αυτοκινήτων. Μάλιστα, η Mitsubishi πρωτοπόρησε στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, φτιάχνοντας τον πρώτο κινητήρα diesel της Ιαπωνίας το 1936 και το πρώτο σύστημα 4WD το 1936.

Γεγονότα που λειτούργησαν ως προάγγελος για αυτό που θα ακολουθούσε. Τα στιβαρά και ικανά παντός συνθηκών SUV (π.χ. Pajero), αλλά και η αγωνιστική της κατεύθυνση με rally cars (π.χ. Lancer Evolution). Έτσι, η Mitsubishi παρότι μία επιτυχημένη αυτοκινητοβιομηχανία έχει εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιο όμιλο εταιριών πολλαπλών δραστηριοτήτων.

 

5.Peugeot

Η Peugeot αποτελεί την εταιρεία με την πιο περίεργη μετάβαση. Αφού δεν είναι μία εταιρεία που μεταπήδησε στον χώρο των αυτοκινήτων από τους κινητήρες αεροπλάνων, τη ναυτιλία, τα αυτοματοποιημένα συστήματα, ή οτιδήποτε έχει να κάνει με μηχανική. Αντίθετα, προτού η Peugeot μετουσιωθεί σε αυτό που είναι τώρα ήταν ένας… μύλος.

Συγκεκριμένα, ο αλευρόμυλος που ήταν υπεύθυνος για την παραγωγή διαφόρων αγαθών όπως αλεύρι, καφές, αλάτι και πιπέρι είχε δημιουργηθεί από τα ομώνυμα αδέλφια ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα. Σιγά σιγά η επιχείρηση μετατράπηκε σε μηχανουργείο που κατασκεύαζε διάφορα ατσαλένια εργαλεία. Ήδη από το 1847, ως σήμα για τα πριόνια και τα ατσαλένια αντικείμενα χρησιμοποιούταν ένα λιοντάρι. Το λιοντάρι αυτό συμβόλιζε το πριόνι της Peugeot, και την αντοχή των «δοντιών» τους.

Το πέρασμα της Peugeot στα τροχοφόρα έγινε σταδιακά και στρατηγικά. Αρχικά, η μετάβαση έγινε στους 2 αντί για τους 4 τροχούς. Συγκεκριμένα, η Peugeot στα τέλη του 20ου αιώνα ανέπτυξε το πρώτο ποδήλατο. Ακόμα και σήμερα, τα ποδήλατα της Peugeot είναι από τα κορυφαία στο είδος τους.

Κάπως έτσι, το έδαφος είχε ωριμάσει και τα αδέλφια Peugeot ήταν έτοιμα για το επόμενο βήμα. Η συνάντηση με τον γνωστό μηχανικό Gottlieb Daimler είχε κάνει το έδαφος ακόμα πιο πρόσφορο. Και κάπως έτσι, το 1890 γεννήθηκε το πρώτο αυτοκίνητο της διάσημης αυτοκινητοβιομηχανίας, το οποίο έφερε κινητήρα της Daimler. Σιγά σιγά η Peugeot θα ανεξαρτητοποιούταν πλήρως και θα χάραζε τον δικό της δρόμο στην πορεία που είχε αποφασίσει.

Συνοψίζοντας

Τυχαίες ιδέες, αφουγκρασμός της τάσης της εποχής, αλλά και στρατηγικές και πολιτικές πρακτικές, ήταν μερικοί από τους λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία αγαπημένων αυτοκινητοβιομηχανιών. Άλλοι ξεκίνησαν για αεροπλάνα, άλλοι για καράβια και άλλοι για… αλεύρι. Όλοι όμως κατάφεραν να επιτύχουν στον τομέα τους και να δημιουργήσουν αυτοκίνητα που αγαπήθηκαν από το κοινό και τους οδηγούς τους. Γιατί στο τέλος της ημέρας, μεγαλύτερη σημασία δεν έχει από που ξεκινάει κανείς αλλά που καταλήγει.

 

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!

Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου!

Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.

Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.

Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!

Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!
Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!