Η ιπποδύναμη – ή τα “άλογα” – αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς δείκτες για την απόδοση ενός αυτοκινήτου. Πόσο γρήγορο είναι, πόσο καίει και πόσο άνετα μπορεί να πάει ένα ταξίδι. Όλα αυτά μπορεί κανείς να τα καταλάβει μόνο από τον αριθμό της ιπποδύναμης. Γι αυτό και αποτελεί ένα από τα πρώτα και κυριότερα χαρακτηριστικά που κοιτάζει κανείς κατά την αναζήτηση ενός αυτοκινήτου.

Τον τελευταίο καιρό και με τη διάδοση του downsizing (= μικρότεροι κινητήρες σε κυβικά αλλά με αυξημένη απόδοση) μπήκε στη ζωή μας ένας ακόμη όρος που μοιάζει αρκετά με την ιπποδύναμη: η ροπή. Η ροπή, πρόκειται στην ουσία για τη… δύναμη ενός αυτοκινήτου. Δηλαδή, όσο μεγαλύτερη η ροπή τόσο πιο γρήγορη η επιτάχυνση, η ικανότητα για μεταφορά φορτίου και γενικότερα αυτό που λέμε το “νεύρο” ενός αυτοκινήτου.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ ροπής και ιπποδύναμης, πότε χρειάζεσαι περισσότερο τη μία και πότε την άλλη και ποια πρέπει να λάβεις περισσότερο υπόψιν σου στην αναζήτηση ενός αυτοκινήτου;

Ιπποδύναμη


Η ιπποδύναμη -μαζί με τα κυβικά- αποτελεί το βασικότερο χαρακτηριστικό ενός αυτοκινήτου. Η πρώτη σκέψη που κάνεις μόλις βλέπεις ένα αυτοκίνητο (ειδικά σπορ) είναι:

Πόσα άλογα είναι;

Τι μετράει;

Η ιπποδύναμη μετρά στην ουσία την ισχύ που μεταφέρεται από τον κινητήρα στους τροχούς. Ως μονάδα μέτρησης της ενέργειας, η ιπποδύναμη μετριέται κανονικά σε Kilowatts (kW). Τα Kilowatts μπορεί να έχουν μπει τελευταία στη ζωή μας με την έλευση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ωστόσο αποτελούν την ακριβέστερη μονάδα μέτρησης της ισχύος ενός αυτοκινήτου.

Χαρακτηριστικό αποτελεί, ότι η ισχύς του αυτοκινήτου τόσο στην άδεια κυκλοφορίας όσο και στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο μετριέται σε kW. Και όχι σε ίππους.

1kW = 1.341 ίππους

Από που πήρε το όνομά της;


Η ιπποδύναμη εγκαινιάστηκε τον 19ο αιώνα από τον Σκωτσέζο μηχανικό James Watt. Αυτός υπολόγισε ότι 1 άλογο (HP) μπορούσε να κινήσει βάρος 15.000 κιλών το λεπτό. Αν και ο υπολογισμός αυτός σήμερα θεωρείται προβληματικός, η ιπποδύναμη παραμένει ως η επικρατούσα μονάδα μέτρησης της ισχύος ενός αυτοκινήτου. Το βασικό συμπέρασμα είναι το εξής: Η ιπποδύναμη είναι ενέργεια.

Ιπποδύναμη & Επιτάχυνση

Η ιπποδύναμη και η ροπή μετράνε στην ουσία δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Για να γίνει αυτό εύκολα κατανοητό, αρκεί να σκεφτούμε ένα αυτοκίνητο την ώρα που επιταχύνει. Τη στιγμή που πατάς το γκάζι για να επιταχύνεις, η δύναμη που νιώθεις είναι η ροπή. Μόλις το αυτοκίνητο αρχίσει να επιταχύνει, η ιπποδύναμη είναι αυτή που βοηθά στη διατήρηση και αύξηση της ταχύτητας.

Με λίγα λόγια: Η ροπή είναι η επιτάχυνση, ενώ η ιπποδύναμη είναι η τελική ταχύτητα.

Ροπή


Η ροπή είναι η δύναμη του αυτοκινήτου. Αυτό που λέμε και ως νεύρο. Μετριέται σε νιούτον (Nm), την παραδοσιακή μονάδα μέτρησης της δύναμης. Μία μεγάλη ροπή δε συνεπάγεται απαραίτητα και μεγάλη ιπποδύναμη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού ειναι τα diesel αυτοκίνητα πόλης.

Τα diesel, όντας υπερτροφοδοτούμενα, και με λίγες στροφές στον κινητήρα τους, βγάζουν τη ροπή τους πολύ πιο άμεσα και γρηγορότερα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα. Γι αυτό κι ένα diesel αυτοκίνητο είναι στιγμιαία πιο γρήγορο από ένα αντίστοιχου κυβισμού βενζινοκίνητο.

Πώς επηρεάζουν τα Turbo τη ροπή;

Μέχρι και μία δεκαετία πριν, ο βασικός κανόνας έλεγε ότι όσο μεγαλύτερος ο κυβισμός ενός αυτοκινήτου τόσο μεγαλύτερη και η ροπή του. Μέχρι που έκαναν την εμφάνισή τους οι turbo κινητήρες και το downsizing. Το turbo, πρόκειται στην ουσία για μία μέθοδο συμπίεσης του κινητήρα. Με λίγα λόγια, ο κινητήρας μικραίνει σε κυβικά, με τη ροπή του ωστόσο να αντιστοιχεί σε παραδοσιακά μεγαλύτερους κινητήρες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα στιγμιαίες γρήγορες επιταχύνσεις – οι λεγόμενες ρεπρίζ – ακόμα και σε κινητήρες μικρού κυβισμού.

Σήμερα, τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν κάποιου είδους υπερτροφοδότησης. Είτε πρόκειται για turbo, είτε για κομπρέσορα, είτε για turbodiesel ή τον συνδυασμό όλων αυτών. Αυτό συμβαίνει, προκειμένου οι κινητήρες να διαθέτουν όσο το δυνατόν λιγότερα κυβικά, και κατ’ επέκταση χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Τα συστήματα υπερτροφοδότησης, έρχονται για να καλύψουν το κενό στη ροπή. Αφού όταν μπορείς να διαθέτεις σε έναν κινητήρα 1.400 κυβικών τη ροπή ενός παλαιότερου 2λιτρου, το αυτοκίνητο καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων ενός καθημερινού αυτοκινήτου.

Πότε είναι σημαντική η ροπή;


Στο μεγαλύτερο μέρος της καθημερινής οδήγησης, αυτό που θα χρειαστείς είναι η ροπή και όχι η ιπποδύναμη. Κι αυτό, γιατί στις στιγμιαίες επιταχύνσεις σε χαμηλές ταχύτητες η ροπή είναι που θα παίξει τον σημαντικότερο ρόλο. Την ιπποδύναμη θα την καταλάβεις περισσότερο σε ένα ταξίδι ή σε έναν ανοιχτό δρόμο.

Όμως η ροπή παίζει σημαντικό ρόλο και σε ένα ακόμα κομμάτι της καθημερινότητας: την κατανάλωση. Το κάθε αυτοκίνητο βγάζει τη μεγαλύτερη ροπή του σε ένα συγκεκριμένο φάσμα στροφών. Όσο πιο χαμηλά βγάζει τη ροπή του αυτοκίνητο, τόσο πιο αργά θα κάψει και το καύσιμο.

Γι αυτό και στα diesel αυτοκίνητα η ροπή παράγεται από τις χαμηλότερες στροφές, ενώ τα βενζινοκίνητα συνήθως βγάζουν τη ροπή τους στις μεγαλύτερες στροφές του κινητήρα. Αντίθετα, τόσο τα ηλεκτρικά όσο και τα υβριδικά, διαθέτουν τη μέγιστη ροπή τους σε όλο το φάσμα των στροφών του κινητήρα, καθιστώντας τα και τα πιο οικονομικά ως προς την κατανάλωση.

Πότε χρειάζεσαι περισσότερο τη ροπή;

Στην καθημερινή μετακίνηση
Σε μικρές επιταχύνσεις / ρεπρίζ
Για οικονομία καυσίμου
Για ελκτικότητα / μεταφορά φορτίου

Πότε χρειάζεσαι περισσότερο την ιπποδύναμη;

Σε μεγάλες αποστάσεις / ταξίδια
Σε αυτοκίνητο επιδόσεων
Σε ένα μεγάλο / βαρύ αυτοκίνητο (π.χ. SUV)
Για γρήγορη οδήγηση

Συνοψίζοντας

Όλα τα αυτοκίνητα διαθέτουν ιπποδύναμη αλλά και ροπή. Πρόκειται στην ουσία για 2 χαρακτηριστικά που μετράνε διαφορετικά πράγματα. Η ροπή μετράει τη δύναμη του αυτοκινήτου, το νεύρο. Ή αυτό που λέμε ως …τράβηγμα κατά την επιτάχυνση.

Η ιπποδύναμη, από την άλλη, μετράει την ισχύ του κινητήρα. Πρόκειται για την απόδοσή του, το πόσο γρήγορα μπορεί να πάει το αυτοκίνητο. Συνήθως, όσο μεγαλύτερη η ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου τόσο μεγαλύτερη και η ροπή του. Χωρίς, ωστόσο, να ισχύει και το αντίστροφο.

Για παράδειγμα, ένας diesel κινητήρας 1.400 κυβικών μπορεί να αποδίδει 90 ίππους με 230nM ροπής. Αντίστοιχα, ένας βενζινοκινητήρας 2.000 κυβικών, μπορεί να αποδίδει 170 ίππους με 230nM ροπής. Στην πρώτη περίπτωση, το αυτοκίνητο θα διαθέτει περισσότερο νεύρο, θα επιταχύνει γρηγορότερα στις ρεπρίζ (π.χ. 40χλμ/ώρα – 80 χλμ/ώρα) αλλά θα υστερεί σε ταχύτητα και άνεση. Αντίθετα, η δεύτερη περίπτωση, μπορεί να καταναλώνει περισσότερο καύσιμο, αλλά ο κινητήρας λειτουργεί πιο άνετα ενώ η τελική ταχύτητα και οι συνολικότερες επιταχύνσεις αυξάνονται σημαντικά.

Όπως όλα τα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου έτσι και η ροπή με την ιπποδύναμη εξαρτώνται από τη χρήση που προορίζεται το όχημα. Μία μεγαλύτερη ροπή, τη χρειάζεσαι περισσότερο στην καθημερινότητά σου με τις στιγμιαίες επιταχύνσεις και τη χαμηλότερη κατανάλωση. Μία μεγαλύτερη ιπποδύναμη θα τη χρειαστείς κυρίως σε ένα ταξίδι ή σε ένα αυτοκίνητο επιδόσεων.
 

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!


Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου! Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.

Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.

Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!

Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!

Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!