Ήδη από την αρχαιότητα, ο πατέρας της Ιατρικής, Ιπποκράτης, είχε διατυπώσει μία φράση απλή, που είχε όμως ιδιαίτερη σημασία:

Κάλλιον του θεραπεύειν, το προλαμβάνειν”

Τονίζοντας έτσι την αξία της εγκαιρότητας και του σωστού “timing”. Αυτό που ξεκίνησε ως θεμελιώδης αρχή για την επιστήμη της Ιατρικής, θα έβρισκε εφαρμογή σε κάθε πτυχή της καθημερινότητας και των πραγμάτων που αγαπάμε. Έτσι και τα αυτοκίνητα δεν ξεφεύγουν από αυτό το πλαίσιο. Αφού είναι καλύτερο να προλαβαίνεις κάτι παρά να ασχοληθείς μαζί του αφού δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα.

Και ποιος καλύτερος τρόπος του να προλαμβάνεις κάτι από το να το κατανοήσεις ενδελεχώς και να ξέρεις ακριβώς τι κάνει και πως λειτουργεί;

Έχοντας αναφερθεί και αναλύσει πολλά μέρη του αυτοκινήτου, από το καύσιμο και το κιβώτιο ταχυτήτων, έως τη μετάδοση και την κατάλληλη κίνηση στους τροχούς, ήρθε η ώρα να αναλύσουμε το σημαντικότερο στοιχείο του αυτοκινήτου: τον κινητήρα του.

Πόσα είδη κινητήρα υπάρχουν; Πώς λειτουργεί ο κάθε τύπος; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του καθενός και τι να διαλέξεις ανάλογα με τη χρήση που θες;

Οι κινητήρες διαμορφώνονται κατά βάση με δύο χαρακτηριστικά: τη διάταξη του κινητήρα και τη διαμόρφωση των κυλίνδρων τους.

 

Διάταξη Κινητήρα

Οι σύγχρονοι κινητήρες καύσης αποτελούνται κατά κύριο λόγο από κάποια βασικά μέρη στο εσωτερικό τους. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται θάλαμοι καύσης, μπουζί, έμβολα, πιστόνια και άλλα μηχανικά μέρη. Ο τρόπος με τον οποίο βρίσκονται τοποθετημένα αυτά τα μέρη στον κινητήρα καθιστούν και τη διάταξή του.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνήθως επιλέγουν την κάθε διάταξη ανάλογα με το πώς ταιριάζει καλύτερα στο αυτοκίνητο και τον σκοπό για τον οποίο προορίζεται. Για παράδειγμα, τα μικρά αυτοκίνητα πόλης έχουν περιορισμένο χώρο στο καπό και κατά συνέπεια μπορεί να εφαρμοστεί συγκεκριμένη διάταξη ως προς τον κινητήρα, ενώ σε σπορ αυτοκίνητα επιλέγονται διαφορετικές διατάξεις.

Μερικοί από τους συνηθέστερους τύπους ενός κινητήρα είναι: σε σειρά, ευθεία διάταξη, επίπεδη και διάταξη V.

 

Σε σειρά

Σπορ επιδόσεις
Άνεση
Μήκος κινητήρα

Στους κινητήρες με διάταξη σε σειρά, όλοι οι κύλινδροι είναι γραμμικά τοποθετημένοι. Ο κινητήρας τοποθετείται παράλληλα με το μήκος του αυτοκινήτου, που σημαίνει ότι πηγαίνει από το μπροστινό μέρος του κινητήρα προς τα πίσω. Με αυτήν τη διάταξη, ο κινητήρας μπορεί να έχει περισσότερους κυλίνδρους. Γι ‘αυτό συνήθως συναντάται σε σπορ κουπέ ή sedan, όπως για παράδειγμα στις σπορ εκδόσεις “M” της BMW.

Το βασικότερο πλεονέκτημα των κινητήρων “σε σειρά” είναι η απώλεια κραδασμών λόγω της ομαλότητας της λειτουργίας των κινητήρων.

Αντίθετα, το σημαντικότερο μειονέκτημα των κινητήρων αυτής της διάταξης είναι το αυξημένο μήκος που απαιτούν καθώς χρειάζονται αρκετοί κύλινδροι για αυτή τη λειτουργία. Για αυτό το λόγο και τα περισσότερα σπορ μοντέλα της BMW διαθέτουν μεγάλο καπό, καθώς οι κινητήρες σε σειρά προτιμώνται κατά βάση από την Βαυαρική εταιρεία. Πολλές φορές η οι κινητήρες “σε σειρά” μπερδεύονται και συγχέονται με τους κινητήρες με ευθεία διάταξη.

 

Ευθεία διάταξη

Εξοικονόμηση χώρου
Οικονομία στη συντήρηση
Έλλειψη μεγάλου κινητήρα

Σε έναν κινητήρα με ευθεία διάταξη, οι κύλινδροι είναι τοποθετημένοι και διατεταγμένοι σε ευθεία σειρά, ακριβώς όπως συμβαίνει με την προηγούμενη κατηγορία. Η βασική διαφορά είναι ότι σε αυτή την περίπτωση, η διάταξη δεν πηγαίνει από μπροστά προς τα πίσω. Αντίθετα, οι κύλινδροι βρίσκονται τοποθετημένοι κάθετα στο αυτοκίνητο, σε μία διάταξη από τα αριστερά του κινητήρα, προς τα δεξιά. Με λίγα λόγια, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι κύλινδροι σε αυτή την περίπτωση βρίσκονται ο ένας δίπλα στον άλλον.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να μπορεί να φιλοξενηθεί στο αυτοκίνητο κινητήρας μικρότερου μεγέθους. Καθώς, με αυτή τη διάταξη ελευθερώνεται περισσότερος χώρο γύρω από τον κινητήρα για εξαρτήματα όπως η μπαταρία του αυτοκινήτου και το ψυγείο. Έτσι, η ευθεία διάταξη συναντάται κυρίως σε μικρά αυτοκίνητα, hatchback, μικρού και μεσαίου κυβισμού sedan, αλλά και Crossover.

Η ευθεία διάταξη ενός κινητήρα αποτελεί τη δημοφιλέστερη κατηγορία ως προς την τοποθέτηση των κυλίνδρων. Αφορούν την πιο απλουστευμένη περίπτωση ως προς τη μηχανική πολυπλοκότητα και ως εκ τούτου μειώνεται σημαντικά το κόστος συντήρησης.

Ωστόσο, οι μηχανικοί περιορισμοί τοποθέτησης όλων των κυλίνδρων στη σειρά καθιστούν αυτούς τους κινητήρες όλο και πιο δύσκολους. Τείνουν να είναι ψηλότεροι και μακρύτεροι σε μέγεθος από άλλους κινητήρες της ίδιας ισχύος. Σε υψηλότερες στροφές κινητήρα, αυτός ο σχεδιασμός μπορεί να παρουσιάζει ανισορροπίες, δημιουργώντας ανεπιθύμητους κραδασμούς.

 

Επίπεδη Διάταξη/Μπόξερ

Προοδευτικές επιδόσεις
Χαμηλό κέντρο βάρους
Ακριβή και σύνθετη συντήρηση

Όπως υποδηλώνει και το όνομα της, η διάταξη αυτή διατηρεί τον κινητήρα όσο το δυνατόν πιο επίπεδο. Μπορεί να συναντήσεις τον κινητήρα και ως “μποξερ”. Προτιμάται από σπορ μοντέλα, όπως είναι η Subaru και η Porsche.

Οι κύλινδροι, σε αυτή τη διάταξη, βρίσκονται επίπεδα και προς τις δύο κατευθύνσεις. Και οι δύο πλευρές του κινητήρα έχουν κυλίνδρους τοποθετημένους με τέτοιο τρόπο ώστε τα έμβολα να «τρυπούν» προς τα έξω. Αυτή η διάταξη διατηρεί το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου χαμηλό, γεγονός που το καθιστά πολύ πιο εύκολο στο χειρισμό.

Τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα ενός επίπεδου κινητήρα είναι η υψηλή απόδοση ισχύος και ροπής. Αυτό συμβαίνει με προοδευτικό τρόπο ήδη από τις χαμηλές στροφές εξαιτίας της αντικριστής τοποθέτησης των κυλίνδρων.

Αυτοί οι κινητήρες τείνουν να είναι αρκετά μεγάλοι και ο σχεδιασμός τους μπορεί να κάνει τη συντήρηση δύσκολη. Οι κύλινδροι συχνά σπρώχνονται προς τα πάνω στα τοιχώματα του κινητήρα, κάνοντας μια απλή εργασία, όπως η αλλαγή μπουζί, αρκετά σύνθετη και κοστοβόρα. Είναι επίσης πιο ακριβά στην κατασκευή τους και γι αυτό προτιμάται από συγκεκριμένους τύπους αυτοκινήτων.

 

Διάταξη “V”

Δυνατότητα για μεγάλου κυβισμού κινητήρες
Ήχος, απόδοση
Ακριβή αγορά και συντήρηση

Ο κινητήρας σε διάταξη V διαθέτει τους κυλίνδρους του διατεταγμένους υπό γωνία που παραπέμπει στο γράμμα “V”. Αυτή η επιλογή χρησιμοποιείται για να συνδυάσει τα οφέλη όλων των διατάξεων που αναφέρονται παραπάνω. Το “V” σχήμα επιτρέπει στο αυτοκίνητο να χωράει περισσότερους κυλίνδρους σε αισθητά μικρότερο χώρο.

Οι κινητήρες σε αυτή τη διάταξη δίνουν τη δυνατότητα για την ύπαρξη πολλών κυλίνδρων και επομένως παραπάνω κυβικά. Έχοντας περισσότερη ισχύ σε μικρότερη περιοχή, η διάταξη κινητήρα V είναι ιδανική για σπορ αυτοκίνητα μεγάλης απόδοσης, αλλά και πολυτελή οχήματα μεγάλου κυβισμού.

Παρόμοια με τη V διάταξη είναι και η VR και W διάταξη, με τα γράμματα να παραπέμπουν στην εκάστοτε τοποθέτηση των κυλίνδρων.

 

Τύποι Κυλίνδρων

Τώρα που αναλύσαμε τις διατάξεις του κινητήρα, ήρθε η ώρα να δούμε τις διαμορφώσεις των κυλίνδρων. Εδώ μιλάμε για τις διαφορές που συναντώνται ανάλογα με το με πόσους κυλίνδρους μπορεί να έχει ένας κινητήρας.

Η ύπαρξη διαφορετικού αριθμού κυλίνδρων επηρεάζει τόσο την απόδοση ισχύος του οχήματος, όσο και την απόδοση καυσίμου. Ας δούμε την κάθε περίπτωση αναλυτικά:

 

Τρεις κύλινδροι

Μέχρι πριν λίγα χρόνια θα φάνταζε περίεργο να συναντάται αυτοκίνητο με 3 κυλίνδρους. Πόσω μάλλον όταν σήμερα ως 3κύλινδρο μπορεί να συναντήσεις από ένα Hatchback, όπως το Ford Focus, έως ένα SUV, όπως το Skoda Karoq.

Ολοένα και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν την πρακτική των 3 κυλίνδρων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Ford με την πολυβραβευμένη τεχνολογία Ecoboost, αλλά και η Volkswagen στις βασικές εκδόσεις των TSI. Το Downsizing και η παρουσία της υπερτροφοδότησης, συμβάλλουν στην ανάπτυξη 3κύλινδρων κινητήρων, παρέχοντας ικανοποιητικές επιδόσεις και εξαιρετικά επίπεδα κατανάλωσης καυσίμου.

 

Τέσσερις κύλινδροι

Αφορά τον δημοφιλέστερο και συνηθέστερο τύπο κινητήρα. Συνήθως, οι τέσσερις κύλινδροι είναι διατεταγμένοι ευθεία διάταξη, επιτρέποντάς του να καταλαμβάνει λιγότερο χώρο. Αυτό συμβάλλει στην παρουσία τους σε κάθε τύπο αυτοκινήτου, από μικρά, supermini, hatchback, SUV, Station Wagon αλλά και Sedan. Αποτελεί την ιδανική ισορροπία για απόδοση και καθημερινή χρήση.

Πέντε κύλινδροι

Οι κινητήρες που χρησιμοποιούν 5κύλινδρη διαμόρφωση είναι σπάνιοι, αλλά είναι γνωστοί για τον μοναδικό ήχο που προσφέρουν. Οι πεντακύλινδροι κινητήρες μπορούν να βρεθούν μόνο σε συγκεκριμένες μάρκες και μοντέλα, όπως συγκεκριμένες εκδόσεις της Audi και Volvo.

 

Έξι κύλινδροι

Ενώ η πεντακύλινδρη διαμόρφωση είναι γνωστή για τον μπάσο ήχο, οι εξακύλινδροι είναι γνωστοί για υψηλούς ήχους, που μοιάζουν με αγωνιστικό αυτοκίνητο. Συνήθως, θα τα βρείτε μόνο σε οχήματα υψηλών προδιαγραφών. Οι έξι κύλινδροι μπορεί να είναι διατεταγμένοι τόσο σε ευθεία διάταξη, αλλά και σε διάταξη V.

 

Οκτώ κύλινδροι και άνω

Σε αυτή την κατηγορία βρίσκονται αυτοκίνητα με υψηλότερο αριθμό κυλίνδρων και κυβικών. Αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν πολυτελή Sedan, θηριώδη SUV και σπορ αυτοκίνητα μεγάλης απόδοσης. Συναντώνται με διάταξη V, ή σε περίπτωση πολλών κυλίνδρων και W. Είναι γνωστοί για τον ήχο και την απόδοση, θυσιάζοντας τις περισσότερες φορές την οικονομία και αυξάνοντας το κόστος συντήρησης, καθώς αφορούν κινητήρες ιδιαίτερα περίπλοκους στην κατασκευή.

 

Σου Αξίζει Καλύτερο Αυτοκίνητο!

Στη Spotawheel επαναπροσδιορίζουμε τον όρο “εμπιστοσύνη” στον χώρο του αυτοκινήτου!

Πουλάμε ελεγμένα αυτοκίνητα που έχουν περάσει επιτυχώς τους αυστηρότερους ελέγχους.

Πιστοί στις αρχές μας για απαράμιλλη διαφάνεια, παρέχουμε δωρεάν την γραπτή τεχνική αναφορά 200+ σημείων για να ξέρεις τα πάντα για αυτό που αγοράζεις.

Φέρνουμε το αυτοκίνητο που θέλεις στην πόρτα σου για Test Drive ή για μέγιστη ασφάλεια σου δίνουμε την δυνατότητα ανέπαφης αγοράς με δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και δωρεάν αποστολή σε όλη την Ελλάδα!

Και θα είμαστε δίπλα σου, προσφέροντάς σου εγγύηση έως και 5 χρόνια!
Γιατί σου αξίζει καλύτερο αυτοκίνητο – το πιστεύουμε!