Συμβουλές

Πολλές φορές, οι αγοραστές αυτοκινήτων παθαίνουν το φαινόμενο της «σωληνοειδούς όρασης» (tunnel vision).

Τι σημαίνει αυτό;

Επικεντρώνουν την προσοχή τους αποκλειστικά:

  1. στο αυτοκίνητο που ποθούν
  2. στην τιμή (ή τη δόση) που πρέπει να πληρώσουν…

Δεν βλέπουν τίποτα άλλο!

Αν είναι λοιπόν η πρώτη φορά που αγοράζεις μεταχειρισμένο, υπάρχουν πολλά και σημαντικά πράγματα που πρέπει να σκεφτείς πριν καταθέσεις τις οικονομίες σου.

Ένα από αυτά, είναι τα κρυφά κόστη ενός αυτοκινήτου.

Ποια είναι τα κρυφά κόστη ενός μεταχειρισμένου λοιπόν;

1. Ασφάλεια και Συντήρηση

Ανεξάρτητα με το τι αυτοκίνητο πρόκειται να αγοράσεις, θα πρέπει:

  1. να το ασφαλίσεις
  2. να το διατηρήσεις στο χρόνο όσο καλύτερα μπορείς:

Πιο συγκεκριμένα:

Ασφάλεια

Θα πρέπει να προστατεύσεις το περιουσιακό σου στοιχείο και να σιγουρευτείς ότι είσαι καλυμμένος σε περίπτωση κλοπής, ατυχήματος κλπ. Δεν είναι λίγα τα φαινόμενα κλοπής τα τελευταία χρόνια, γι’αυτό ασφάλισέ το όχημα σου και απαλλάξου από το άγχος.

Αν αναλογιστείς το κόστος για τα ασφάλιστρα κλοπής που έχεις να πληρώνεις κάθε μήνα, θα δεις ότι δεν αξίζει να πάρεις το ρίσκο και να το αφήσεις ανασφάλιστο.

Γενικότερα, τα ασφάλιστρα ενός αυτοκινήτου διαφέρουν από μοντέλο σε μοντέλο.

Η ασφάλιση των πολυτελών μοντέλων για παράδειγμα, συνήθως κοστίζει περισσότερο επειδή κοστίζει περισσότερο η επισκευή τους.

Αντίστοιχα, αν ζεις σε περιοχή με υψηλά ποσοστά κλοπών, επίσης κοστίζει πιο ακριβά.

Αν επιλέξεις κάποιο μοντέλο που είναι εύκολο να κλαπεί, όπως π.χ το smart Frotwo, ισχύει το ίδιο.

Για να υπολογίσεις το κόστος της ασφάλειας ενός αυτοκινήτου, μπορείς να επισκεφθείς εύκολα κάποιο site, όπως π.χ το insurancemarket.gr ή το anytime.gr.

Κάντο εκ των προτέρων για να κάνεις σωστά τον προϋπολογισμό σου!

Συντήρηση

Θα πρέπει να συντηρείς το αυτοκίνητο. Κάθε χρόνο; Κάθε 6 μήνες; Ανάλογα και πάλι με το μοντέλο και τις απαιτήσεις που μπορεί να έχει. Συνήθως μια τακτική συντήρηση γίνεται κάθε 10 με 15.000 χλμ ή κάθε χρόνο, «ό,τι έρθει πρώτο» όπως λένε και οι κατασκευαστές.

[Διάβασε: Μήπως κάνεις πολύ συχνά service; Καλά κάνεις!]

Είναι δύσκολο όμως να το υπολογίσεις προκαταβολικά το κόστος συντήρησης του αυτοκινήτου.

Συνήθως, παίζει ρόλο η μάρκα και το μοντέλο του αυτοκινήτου, καθώς και το πόσο δημοφιλές είναι εμπορικά, αν υπάρχει δηλαδή εξειδίκευση μηχανικών και αφθονία ανταλλακτικών.

Μπορείς να ξεκινήσεις την έρευνά σου για το κόστος, διαβάζοντας τι λένε οι ιδιοκτήτες του συγκεκριμένου μοντέλου σε κάποιο forum. Είναι σίγουρο ότι θα βρεις πολλές και χρήσιμες πληροφορίες.

2. Οι Φόροι

Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για φόρους!

Ας ξεκινήσουμε από τον πρώτο φόρο που πρέπει να πληρώσεις αγοράζοντας ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο: Το τέλος μεταβίβασης. 

Είτε αγοράζεις από έμπορο είτε από ιδιώτη, το τέλος μεταβίβασης το πληρώνει πάντα ο αγοραστής, εσύ δηλαδή.

Επομένως, αναλόγως με τα κυβικά του αυτοκινήτου, πρέπει να υπολογίσεις ως έξτρα στην τιμή, τα εξής τέλη μεταβίβασης:

από 801 έως 1300 κ.εκ. 135 €
από 1301 έως 1600 κ.εκ. 165€
από 1601 έως 1900 κ.εκ. 195€
από 1901 έως 2500 κ.εκ. 220€
από 2500 κ.εκ. και άνω 280€

Όταν πληρώνεις 15.000€ και 20.000€ για ένα αυτοκίνητο, το κόστος μεταβίβασης μπορεί να μοιάζει αμελητέο. Όταν όμως έχεις να διαθέσεις για ένα αυτοκίνητα 5 ή 6.000€, δεν είναι το ίδιο, γι’αυτό μην το ξεχνάς!

Το τέλος μεταβίβασης πρέπει πάντα να το υπολογίζεις!

Εκτός αυτού, σειρά έχουν κι άλλοι φόροι.

Το τέλος κυκλοφορίας και φόρος πολυτελείας.

Το πρώτο το πληρώνεις στην αρχή κάθε έτους (τέλη Δεκεμβρίου για την ακρίβεια) και το δεύτερο επίσης κάθε έτος, μαζί με τις υπόλοιπες φορολογικές σου υποχρεώσεις.

Ο φόρος πολυτελείας όμως ισχύει μόνο για τα αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ και νεότερα των 10 ετών.

Στις αγγελίες του online showroom της Spotawheel, μπορείς να δεις μεταξύ άλλων, τα πάγια έξοδα για κάθε αυτοκίνητο, όπως εν προκειμένω, τα τέλη κυκλοφορίας και το φόρο πολυτελείας.

3. Τα «Add-ons»

Τα add-ons είναι τα «πακέτα» ή υπηρεσίες που προσφέρουν οι εμπορίες αυτοκινήτων, στο «παρα-πέντε» της αγοράς.

Είναι οι πωλήσεις που δεν χαλάνε τη συμφωνία και δεν αποστρέφουν τον πελάτη από το να ολοκληρώσει την αγορά του.

Κάποια από τα πιο δημοφιλή add-ons είναι:

  • η επέκταση εγγύησης
  • το «δωρεάν» service
  • η ασφάλεια
  • αντικλεπτικές συσκευές κλπ.

Το κόστος του αυτοκινήτου λοιπόν, μέσα σε δύο λεπτά μπορεί να του αυξηθεί απότομα.

Επομένως, αν έχεις περιορισμένο budget, καλό είναι να είσαι προετοιμασμένος για τα «add-ons» και να μείνεις μακριά τους!

4. Το κόστος ελέγχου και οι απρόβλεπτες επισκευές

Βάλε στην άκρη ένα ποσό, για παράδειγμα μέχρι 150€, τo οποίο θα αφιερώσεις αποκλειστικά σε ελέγχους των αυτοκινήτων που σου αρέσουν.

Δεν νοείται να αγοράσεις αυτοκίνητο χωρίς να το ελέγξεις!

Θα το ξαναγράψω γιατί είναι πολύ σημαντικό. «Δεν νοείται να αγοράσεις αυτοκίνητο χωρίς να το ελέγξεις.»

[Διάβασε: Τι να προσέξεις στα φθηνά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που τα αποκαλούν «ευκαιρίες»]

Μέσα από έναν καλό έλεγχο μπορείς να μάθεις τα πάντα για το αυτοκίνητο που σε ενδιαφέρει, όπως:

  • την κατάσταση της μηχανής
  • της δομής (που αφορά σε μεγάλο βαθμό την ασφάλειά σου)
  • των αναρτήσεων
  • των φρένων και άλλων σημαντικών σημείων του οχήματος.

Και αν θέλεις να βρεις ένα πραγματικά καλό αυτοκίνητο με:

  • επιβεβαιωμένο βιβλιο service
  • πραγματικά χιλιόμετρα
  • άψογη μηχανική κατάσταση
  • καθαρό ιστορικό ατυχημάτων…

… τότε θα απορρίψεις πολλά (πίστεψέ μας) από αυτά που θα ελέγξεις και μπορεί το τελικό κόστος για τους ελέγχους να υπερβεί και τα 300€!!

Και αν κοστολογούσαμε και τον χρόνο που θα σπαταλήσεις σε τηλέφωνα και μετακινήσεις τότε πρέπει να υπολογίζεις ακόμα πιο πολλά! Το ξέρουμε καλά γιατί στη Spotawheel κάνουμε αυτό ακριβώς: επιλέγουμε τα καλύτερα αυτοκίνητα της αγοράς!

Επιπλέον, η αναφορά ενός έμπειρου και εξειδικευμένου μηχανικού μπορεί να σου δώσει σημαντικά στοιχεία που να οδηγήσουν σε κάτι πολύ σημαντικό: ότι το αυτοκίνητο που σε ενδιαφέρει, ίσως έχει γυρισμένα χιλιόμετρα.

Μπορείς να φανταστείς τι σημαίνει αυτό για την «τσέπη σου», έτσι δεν είναι;

Αν ένα αυτοκίνητο έχει γυρισμένα χιλιόμετρα, τότε το πιο πιθανό είναι ότι θα προκύπτουν πολλά και αναπάντεχα προβλήματα, με αποτέλεσμα να βγεις γρήγορα, οικονομικά knock out.

Δεν αξίζει να ρισκάρεις κάποιες δεκάδες χιλιάδες ευρώ, για τα 150€ που μπορεί να σου κοστίσουν οι τεχνικοί έλεγχοι.

5. Τα «ύπουλα» κόστη

Και επειδή ζούμε στην Ελλάδα, θα πρέπει να είσαι υποψιασμένος για όλα (δυστυχώς).

Η εμπιστοσύνη δεν χαρίζεται, κερδίζεται.

Υπάρχουν για παράδειγμα περιπτώσεις, που η τιμή που καταγράφεται σε μια αγγελία είναι υπολογισμένη με βάση το όφελος απόσυρσης ή την απαλλαγή του τέλους ταξινόμησης που απολαμβάνουν οι πολύτεκνοι.

Ναι καλά διάβασες!

Μπορείς να βρεθείς ένα βήμα πριν την αγορά και να μάθεις ξαφνικά ότι η τελική τιμή του αυτοκινήτου επιβαρύνεται π.χ με έξτρα 400€…

Μάτια 14, κεραίες τεντωμένες!

6. Η προκαταβολή

Κάθε είδους έμπορος-πωλητής εκτός από το να πουλάει, ξέρει να κάνει και κάτι άλλο πολύ καλά:

Να «παίζει» με τους αριθμούς. 

Θα καταλάβεις αμέσως.

Ας υποθέσουμε ότι έχεις βρει ένα αυτοκίνητο που σου ταιριάζει απόλυτα και είσαι πολύ ενθουσιασμένος με την ιδέα να το αποκτήσεις.

Χρειάζεσαι όμως τραπεζική χρηματοδότηση για να το αγοράσεις και επιπλέον, θέλεις να δίνεις μέχρι 300€/μήνα.

Πηγαίνεις λοιπόν στον έμπορο και του λες το πρόβλημά σου.

Μετά από λίγα λεπτά εκείνος επανέρχεται με τα ευχάριστα νέα: Μπορείς να πάρεις το αυτοκίνητο που σου αρέσει και να δίνεις 300€/μήνα!

Αν εξετάσεις όμως πιο προσεκτικά τον τρόπο με τον οποίο έκανε τα «μαγικά» του, θα διαπιστώσεις ότι μείωσε το ποσό της μηνιαίας δόσης, αυξάνοντας αντιστρόφως ανάλογα το ποσό της προκαταβολής.

Αυτό στα αγγλικά λέγεται «capital cost reduction» και είναι ένας όρος άμεσα συνυφασμένος με την αγορά ή την βραχυχρόνια μίσθωση των αυτοκινήτων.

Στην ουσία, πληρώνεις περισσότερα «μπροστά» για να μπορείς να δίνεις λιγότερα κάθε μήνα.

Σε κάποιες περιπτώσεις αυτή η διαδικασία είναι λογική, σε κάποιες άλλες όμως, μπορεί να σου κοστίσει πολύ περισσότερα από όσα υπολόγιζες να ξοδέψεις.

Ο καλύτερος τρόπος λοιπόν για να αποφύγεις τις εκπλήξεις, είναι να υπολογίσεις με ακρίβεια το συνολικό budget που έχεις για το αυτοκίνητο, πριν ακόμα μιλήσεις για μηνιαίες δόσεις.

Από την άλλη, το πλεονέκτημα δίνοντας μεγαλύτερη προκαταβολή για το νέο σου αυτοκίνητο, είναι ότι μπορεί να πάρεις καλύτερο επιτόκιο και πιθανότατα να πληρώνεις λιγότερα σε μηνιαία βάση.

Συμπέρασμα

Το κόστος του νέου σου αυτοκινήτου δεν είναι πάντα αυτό που βλέπεις σε μια αγγελία, γι’αυτό θα πρέπει να είσαι προετοιμασμένος οικονομικά, «διαβασμένος» και το κυριότερο να έχεις κάνει σωστό προϋπολογισμό.

Μην τρομάζεις με τα πολλά «πρόσεχε» και «μη» που διάβασες πιο πάνω, το να αποφύγεις όσα πιο πολλά από τα κρυφά κόστη μπορείς, είναι μια ενδιαφέρουσα ενασχόληση που στο τέλος θα σε κάνει να νιώσεις την αυτοπεποίθηση που έχει ο «έξυπνος αγοραστής»!

Ψάχνεις ένα Πραγματικά Καλό Αυτοκίνητο;

Στη Spotawheel, καθημερινά ελέγχουμε δεκάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τους πιο αυστηρούς κανόνες της αγοράς. Τα καλύτερα από αυτά (μόλις 1 στα 20) αναρτώνται στο site μας με λεπτομερείς φωτογραφίες και video.

Εσύ επιλέγεις το αυτοκίνητο που θέλεις, το φέρνουμε για test drive εκεί που σε βολεύει, το παραλαμβάνεις με εγγύηση έως και 5 χρόνια!

 

Panagiotis Mytilinaios
Παναγιώτης

Ο Παναγιώτης σπούδασε δημοσιογραφία αυτοκινήτων στη Μ.Βρετανία. Αυτό από μόνο του αποτελεί μια τρανή απόδειξη ότι λατρεύει τα αυτοκίνητα! Στο παρελθόν έχει δουλέψει στο βρετανικό Autocar και στους PistonHeads, ενώ αραιά και που γράφει για το 4Drivers. Πάνω από όλα όμως είναι υπερήφανο μέλος της ομάδας της Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

3 σχόλια

  1. Avatar Ο/Η Χρηστος Ρουσακος λέει:

    Παναγιώτη καλημέρα. Τα άρθρα σου κάθε φορά είναι ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΈΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ!!! (όχι σαν κάποιων εμπόρων) για ενημέρωση μας. Συγχαρητήρια!

  2. Avatar Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ λέει:

    ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΚΑΙ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΑΣ

  3. Avatar Ο/Η Παπαθανασίου Σάκης λέει:

    Ευχαριστώ Παναγιώτη με βοήθησες πολύ!

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *