Συμβουλές

Επί σειρά ετών αποτελούσαν τον ορισμό του οικογενειακού αυτοκινήτου, αλλά και σύμβολα κοινωνικής καταξίωσης.

Ο λόγος φυσικά για τις “κούρσες”, ή αλλιώς τα sedan αυτοκίνητα.

Τα τελευταία χρόνια βέβαια, η ζωή τους γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη μιάς και η εμπορική λαίλαπα των SUVs και Crossovers σχεδόν έχει εξαλείψει την κατηγορία των παραδοσιακών sedan.

Tις δύο παραπάνω κατηγορίες αυτοκινήτων τις έχουμε εξηγήσει.

Σε αυτό το άρθρο, θα μάθεις για τα sedan!

Τι είναι το sedan αυτοκίνητο;

Με δυο λόγια: ένα τετράπορτο αυτοκίνητο.

Ο κινητήρας (στην συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων) βρίσκεται μπροστά, η καμπίνα των επιβατών πιο πίσω και το πορτμπαγκάζ την ακολουθεί.

Πρόκειται για το χαρακτηριστικό τύπο αμαξώματος τριών όγκων, δηλαδή.

Εμβαθύνοντας περισσότερο στην σημειολογία της ίδιας της λέξης, το “sedan” φέρεται να προήλθε από την ιταλική λέξη “sedia” που σημαίνει “καρέκλα”.

Προερχόμενη από τον ιταλικό Νότο, όπως και το πρώτο sedan της ιστορίας που φημολογείται πως προήλθε από τη Νάπολη.

Φυσικά δεν μιλάμε για αυτοκίνητο, αλλά για μία άμαξα που κουβαλούσαν δυο άνθρωποι!

Μπορεί να ακούγεται μυθιστορηματικό, όμως οι βασικές αναλογίες της συγκεκριμένης άμαξας -που χρησιμοποιούταν ευρέως στην Ιταλία του 16ου αιώνα- με τα ομώνυμα τετράτροχα είναι πρακτικά ίδιες!

Ένας άνθρωπος μπροστά, η καμπίνα των επιβατών κι ένας ακόμα άντρας πίσω.

Πώς είναι ένα σεντάν αυτοκίνητο σήμερα;

Σε αντίθεση με τα coupe και τα hatchback, τα sedan είναι σαφώς πιο εύκολα διαχωρίσιμα.

Η περιγραφή είναι απλή:

Tέσσερις πόρτες και το πορτμπαγκάζ διαχωρισμένο από την καμπίνα των επιβατών, έχοντας το δικό του άνοιγμα.

Όπως είχαμε αναφέρει και στα hatchback, το Skoda Octavia είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που “ακροβατεί” στις δυο κατηγορίες και δημιουργεί μια μικρή σύγχυση.

Εφόσον η πόρτα του πορτμπαγκάζ ανοίγει μαζί με το πίσω τζάμι, λογίζεται ως 5η πόρτα ασχέτως του σχήματος και του όγκου που καταλαμβάνει ο τρίτος όγκος, όπως το παρατηρούμε από προφίλ. Οπότε έχουμε να κάνουμε με hatchback -ή liftback- αμάξωμα.

Οι τέσσερις πόρτες είναι επουσιώδεις για τον χαρακτηρισμό του τύπου sedan.

Παλαιότερα υπήρχαν ανοιχτά αυτοκίνητα και μοντέλα που έφεραν τον κινητήρα πίσω. Xαρακτηριστική είναι η Lincoln Continental Convertible, που είναι το αυτοκίνητο στο πίσω κάθισμα του οποίου δολοφονήθηκε ο JFK.

Tα πισωμήχανα sedan είναι εξίσου σπάνια, με τα Skoda Target, Τatra T613, Renault Dauphine και Chevrolet Corvair να αποτελούν τους διασημότερους “πρεσβευτές” της συγκεκριμένης υποκατηγορίας.

Από αυτές συναντάμε πολλές κάτω από την αιγίδα του χαρακτηρισμού sedan:

  • notchback
  • fastback
  • hardtop
  • chauffeur

Ποια η διαφορά των sedan με τα τετράθυρα coupe;

Η Mercedes-Benz CLS, το πρώτο 4θυρο coupe στην ιστορία

Τα τελευταία χρόνια τα σύνορα των κατηγοριών coupe και sedan έχουν γίνει ελαφρώς δυσδιάκριτα χάρις στις εμπορικές τοποθετήσεις και ονομασίες διαφόρων μοντέλων από τις εταιρίες.

Το Passat CC, που είναι ένα από τα πιο γνωστά αυτοκίνητα του είδους, ουσιαστικά είναι ένα κλασικό οικογενειακό αυτοκίνητο με χαμηλότερη γραμμή οροφής και διάταξη καθισμάτων 2+2, προκειμένου να φέρνει σε φιλοσοφία coupe.

Μία από τα ίδια και για την Mercedes CLS, που άνοιξε τον “χορό” των coupe-sedan, αλλά και τις BMW 4/6 GranSport.

Ο άτυπος και “ξεχασμένος” εμπνευστής της κατηγορίας πάντως, είναι άλλος.

Το Nissan Primera 3ης γενιάς σηματοδότησε το τέλος για το μεσαίο οικογενειακό μοντέλο του Ιάπωνα κατασκευαστή, αφού πρώτα συνέλεξε ουκ ολίγα επικριτικά σχόλια για την σχεδίασή του.

Μία σχεδίαση, όμως, που αποδείχθηκε πως ήταν καινοτόμος για την εποχή της, άρα και δύσκολα αποδεκτή για το ευρύ (και συντηρητικό) κοινό που ανέκαθεν αποτελούσε τον αγοραστικό πυρήνα του Primera.

To “δελφίνι”, όπως έγινε γνωστό χάρις στο σχήμα του, ήταν ένα τυπικό sedan-με την διαφορά ότι ήταν αεροδυναμικά σχεδιασμένο και την γραμμή της οροφής να κατεβαίνει χαμηλά στο πίσω μέρος. Όπως ακριβώς και τα μεταγενέστερα -και πολύ ακριβότερα- τετράθυρα coupe.

Τι σου προσφέρει ένα sedan;

Sedan=οικογενειακό αυτοκίνητο.

Δεν είναι τυχαίο πως τα περισσότερα μικρομεσαία hatchbacks έχουν τις αντίστοιχες εκδόσεις, ενώ από την μεσαία κατηγορία και πάνω οι τέσσερις πόρτες είχαν το απόλυτο πρόσταγμα. Τουλάχιστον μέχρι τον ερχομό των SUV.

Το πρόσθετο μήκος στο αμάξωμα πηγαίνει όλο στην χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, οπότε ιδού και ο βασικότερος λόγος ύπαρξής τους.

Βέβαια η πρόχειρη προσθήκη ενός πορτμπαγκάζ έχει οδηγήσει σε μερικά από τα πιο αμφισβητούμενα σχήματα των τελευταίων ετών, όπως τα Clio sedan (Thalia), Suzuki Liana και Nissan Tiida.

Στον αντίποδα έχουμε εντυπωσιακά αμαξώματα, όπως αυτό του τελευταίου Ford Mondeo και των προαναφερθέντων τετράθυρων coupe.

Φυσικά δεν θα πρέπει να παραλείψουμε τον έτερο ορισμό του sedan: αυτόν της λιμουζίνας.

Το νέο Audi A6 (2019)

Κύρος, πολυτέλεια, status, όλα παίρνουν την ανιούσα χάρις σε ένα “χορταστικό” sedan.

Δεν είναι τυχαίο πως οι ναυαρχίδες μερικών από των πιο premium αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως (βλέπε Mercedes S-Class, BMW 7 Series, Jaguar XJ, Maserati Quattroporte κλπ.) διαθέτουν τέσσερις πόρτες.

Οπότε όταν αντικρίζεις ένα sedan αυτοκίνητο, έχεις μπροστά σου μία διττή προσωπικότητα: οικογενειακό χαρακτήρα και μία αίσθηση “αρχοντιάς” να υποβόσκει, πίσω από τον μεγάλο χώρο αποσκευών.

Ψάχνεις ένα Κορυαφαίο Αυτοκίνητο;

Στη Spotawheel, καθημερινά ελέγχουμε δεκάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα με τους πιο αυστηρούς κανόνες της αγοράς. Τα καλύτερα από αυτά (μόλις 1 στα 20) αναρτώνται στο site μας με λεπτομερείς φωτογραφίες και video.

Εσύ επιλέγεις το αυτοκίνητο που θέλεις, το φέρνουμε για test drive εκεί που σε βολεύει, το παραλαμβάνεις με δωρεάν εγγύηση έως και 5 χρόνια!

Δες Επιλεγμένα Sedan!

 

Χρήστος Ντότσικας
Χρήστος

Γράφει για αυτοκίνητα, άρα υπάρχει! Κόλλησε από μικρός το τετράτροχο "μικρόβιο", μεγάλωσε-μυαλό δεν έβαλε, σπούδασε δημοσιογραφία κι έκανε την "ασθένεια" επάγγελμα. Με παράλληλη θητεία στο αθλητικό ρεπορτάζ, ποδόσφαιρο και αυτοκίνητα μοιράζονται το πληκτρολόγιο με εμφανίσεις σε ΣπορFM, Autoblog.gr και, φυσικά, Spotawheel!

Πως σου φάνηκε το άρθρο; Γράψε μου στα σχόλια πιο κάτω

Άσε το σχόλιο σου

Η διεύθυνση e-mail σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *